Rotte som bet meg

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Rotte som bet meg

Post by monlan »

Vil bare først si at dette er et flott forum. Jeg skulle ønskt at jeg kom på å lete på nettet og NTF da vi fikk Findus for to år siden og opplevde mange små og store utfordringer med han og han med oss. Vi fant til slutt ut av det meste, med sunn fornuft, og han ble nesten en koserotte, men på hans premisser:-) Det vil si oppå buret, på et kosepledd, med nesa gjennom taksprinklene, snusende ned mot godlukta i doen. Da var han trygg og klar til kosing :-) Men det var tungt å stå der i timesvis :-D (får ikke til å hente frem disse flotte smilefjesa til venstre her... tips? Men hadde jeg lest det jeg nå har lest her om atferd, sjukdom, så skulle vi ha unngått mange feil i starten, da han var på det mest sårbare og redde.

Vil bare tenke litt høgt og håper på litt råd om våre to nye gutter, Rasmus og Loffen.
De er brødre og er, i følge dyrebutikken 3 - 4 mnd gamle. Jeg tror de er eldre, men vet ikke sikkert. Er så store. Rasmus er vesentlig større enn Loffen. Rasmus er minst like stor som de to hannene jeg har hatt før, men slankere :-) I dyrebutikken sa de at brødrene var helt avhengige av hverandre. Det ser jeg også, når de sover. Ligger oppå eller inntil hverandre. Men når de er våkne (når de ikke spiser eller vasker seg) er det full krig. Slåss og ruller og piper. Som regel er det den minste som herjer med den største, men har sett motsatt også et par ganger. Men er det normal at brødre slåss? Burde ikke de forlengst funne ut av rangordning seg i mellom? Syns så synd på Rasmus som blir så herja med. Men Loffen biter ikke, men tvangsvasker rundt ørene, endel. Skal jeg gripe inn så Rasmus får fred?

Rasmus bet meg skikkelig for to dager siden. Tok tak i fingeren og bet først fast, for så å klipe til hardere og hardere til tennene gikk gjennom huden og jeg begynte å blø masse. Vondt var det, og jeg ble lei meg og gikk rundt med tårer i øynene resten av kvelden :-) Men var nok min feil som forstyrra han når han ville ha fred. Jeg så ikke hodet hans da jeg tok hånda ned i bolet for å stryke han. Dersom han biter igjen, skal jeg da holde hånda i ro og pipe høyt til han slipper? Vil han slippe da? Må jeg også gjøre det samme som Loffen gjør, få han på ryggen (løfte han opp og snu han på ryggen for at han skal bli underdanig i forhold til meg) og susse han på magen? Jeg kommer sikkert også til å "frese" til han mens han biter. Det fungerte godt med Jerry og Findus.

Men all denne hersingen som Loffen holder på med er jeg redd gjør Rasmus stressa og at det kan være noe av grunnen til at han bet meg. Blir rotter mer hersete når de kommer i mye omgivelser? Har også tenkt på om buret er for lite. At Rasmus ikke har nok plass til å springe vekk fra Loffen. Buret er ca 90 x 70 x 60. En etasje. Ser mange har rottebur i to etasjer og de ser spennende ut. Men inntil videre må jeg nesten holde meg til det jeg har. men holder på lage til lekeplass i et stort skap som står vedsiden av buret. men der kan de kun være når vi her hjemme. Pluss at de er med oss i sofaen og springer i glasskarmen :-) Men ellers er de buret. men det ser ikke ut til at Rasmus føler behov for å flykte, han enten røyser seg opp på to, begge to og står slik å ser på hverandre eller så legger han seg rett på rygg, med Loffen oppå og piper etter ei stund.

Men ellers er de begge nydelige gutter som slikker fingeren når jeg har med noe godt, kommer ut frivillig når jeg sitter ved buret og klatrer både oppå og inni genseren. I går sprang de på sofaen (da ble det litt knuffing igjen) og var verdens fineste rottegutter, Rasmus svart og Loffen svart og hvit. Veldig interessant å følge med på hvordan de oppfører seg og reagerer på ulike ting som skjer i stua.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte som bet meg

Post by WillyWonka »

Slårssingen er ikke bare for rangordning. Det er også øvelse og trening. Så det trenger ikke bety så mye mer enn det :) Jeg har ett bur med 5 gutter, og ser samme fenomenet der :D

Biting fra bol? Lå han å sov? Det samme har Tim gjort på meg en gang (han liker ikke å bli vekket :P ). Så om vi vet at det er det som trigger han, så bør du kanskje unngå det :) Piping kan du gjo gjøre. Det funker for mange, dog ikke hos meg. Jeg er så følsomme på bitt, så jeg skriker jeg :P Skremmer absolutt alle :p men jeg har ikke problemer med biting, så jeg er nok ikke rett på å gi råd der.

Jeg ville ikke snudd rottene på rygg. Nå kan det være fordi mine rotter ikke er dominerende ovenfor meg og jeg har ikke ett behov for å få de underdanige ovenfor meg. Jeg tror ikke det hjelper. Prins og Charlie er to mer anstrengte/nervøse rotter i buret mitt. om jeg skal begynne å snu på dem blir det bare full panikk. jeg tar de heller ut og koser med dem, så roer de seg etterhvert. Men om dette er en teknikks om har fungert hos deg før, går det jo ann å prøve om du føler at det er behovet.

Når det kommer til størrelsen på buret, ser det ut til at du har en grei størrelse til tre rotter :) Bare vært flink å utnytte plassen godt. Hengekøyer, hyller, rør, tau osv :) Så har de mer enn nok plass og må ikke dermed ligge oppå hverandre til en hver tid :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte som bet meg

Post by Larm »

Svarer noenlunde det samme.
Høy pipelyd pleier å fungere supert, men med en gang han slipper bør du fjerne hånden.
IKKE legg ham på rygg.

Lykke til :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte som bet meg

Post by WillyWonka »

:thu:
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rotte som bet meg

Post by monlan »

Tusen takk for svar!!
Nei, da skal jeg ikke legge han på ryggen, bare et pip neste gang han biter :-) Blir automatisk et rop med meg også for jammen biter han dypt. Jeg tenker også at han da kan bli mer utrygg om jeg legger han på ryggen.
Det jeg mente at jeg gjorde med rottene tidligere var å frese til de når de gjorde ting de ikke hadde lov til. En skarp frese/ blåse lyd som rottene ikke tvilte på hva betydde. Jeg mente ikke at jeg la de på ryggen. Ser at jeg var litt uklar der.

Han bet datteren min i dag også. Skikkelig! Hun silblødde. Nå skal vi til legen å ta stivkrampesprøyte. Men jeg skjønner ikke at det er nødvending. Hadde han vært ei villrotte så, ja.
Men det var interessant det du sa om at en av dine rotter ikke likte å bli vekket. Det kan se ut til at det er da Rasmus biter også, om vi kommer for nært han eller Loffen mens de sover/ hviler i bolet sitt. Når de kommer frem i buret så går det helt fint, så langt. Jeg kan klappe han når han er våken. Skal følge med å se hvordan han reagerer på ulike ting. Lurer også på om jeg skal prøve å vekke han med en godbit i fingrene.. Ev ei skje med godbit. Får se etterhvert
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotte som bet meg

Post by Matmor »

Stivkrampebakterier finnes dessverre over alt. På rosens torner. Under neglene på folk. Tamrotter er jo ikke så mye utendørs på denne tiden av året, men bakteriene kan komme fra gatestøv på deres hud. Derfor er det best å ikke ta sjanser med dype sår.

De fleste barn er beskyttet mot stivkrampe via barnevaksinasjonsprogrammet. http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/liv ... -3171.html
Hvis datteren din har fått de normale vaksinene er det ikke sikkert de velger å vaksinere igjen nå, det kommer litt an på hvor lenge det er siden sist.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte som bet meg

Post by WillyWonka »

nei, tim likte det overhode ikke. så jeg stikker aldri hånden inn til hann når han ligger å sover i hengekøyen. han har bare gjort dette en gang, og det kan hende han ble skremt, men tar ikke sjansen :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rotte som bet meg

Post by monlan »

Da vi kom til doktoren sa han det samme som deg, Matmor. Så hun slapp å ta sprøyte. Gjett om hun var glad for det... :-) Tror det å ev måtte ta sprøyte var verre enn å bli bitt...
I går gikk begge to i sofaen og på meg ei god stund og jeg klappa Rasmus rett som det var og ga godbiter til begge. Han reagerer ikke negativt på hånden. har ikke prøvd å løfte han enda. Vil vente ei uke til slik at jeg er rimelig sikker på at han er ok trygg på meg og omgivelsene. Loffen liker ikke å bli løfta men godtar det ei lita stund.
Jeg er ganske optimistisk. Vi skal nok bli gode venner tilslutt.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Rotte som bet meg

Post by tantepose »

Så bra! :cheerful: Ha en stor genser på deg som de kan gå inn i når dere sitter i sofaen.Det er ikke så skummelt som hender,og en god måte å bli kjent på.La dem komme og gå som de vil. :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Rotte som bet meg

Post by Sandratravolta »

Hvis de ikke liker å bli vekket kan det vel lønne seg å snakke til dem til de våkner?? Jeg snakker alltid til både rottene mine og hamstern min(spesielt henne da hun ser dårlig), da får jeg både sett om de er interessert i å komme ut eller om de egentlig bare kan være i fred og sove mer. Er det den hvite som biter, er den albino(ser ikke de dårligere enn andre rotter?), uansett så er det jo et tips å snakke til de så de våkner før du tar på dem.

Jeg har bare problemer med at noen av mine gnager på meg hele tiden. Føttene mine, neglene mine og hendene mine, går litt i perioder. Har satt ut gnagesteiner og gnagepinner over alt! Men.. De biter hvert fall ikke hardt da..
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rotte som bet meg

Post by Siv M »

Samme her snakker alltid med de alle sammen å My ligger ofte å gnisser tenner å popper med øynene når jeg prater med de, gubben sitter nede å hører jeg prater veldig med dyrene mine :giggle: viktig å gjøre det synes jeg da slipper de å bli brå vekket å de hører å kjenner igjen stemmen din :cheerful:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte som bet meg

Post by WillyWonka »

det skal nok gå fint å vekke dem, men være litt forsiktig med å stikke hendene inn i hengekøyen :) Det bør gå fint, men er vare å ta det helt med ro, så blir oppvekkingen mindre brå :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rotte som bet meg

Post by monlan »

Tusen takk for svar.
Jeg gjør det på samme måte som dere beskriver, at jeg snakker med Rasmus og er sikker på at han ser meg og hånden. Og så snakker jeg med han mens jeg strekker ut hånden. Han har bitt 5 ganger, skikkelig. Tre av gangene har han gått "til angrep" mot hånden som kommer eller en finger som kommer inn gjennom gitteret i buret. To andre ganger var det min feil. Da lå han å kvilte og jeg prøvde å klappe han. han var våken begge gangene. Men han hadde halvt lukka øyne den siste gangen, noe jeg nå har lest at er et tegn på at han ikke er helt tilfreds. Det som er så synd er at han ikke kommer med et advarende bitt/ grep med tennene før han biter gjennom huden. Han pep en gang til meg, akkurat i det jeg klappet han. Og jeg trakk hånda vekk med en gang for å vise at han trenger bare å pipe for å få fred. Trenger ikke å bite. Men skal nå litt til at han skjønner det.

Det jeg er begynt å lure på er om det er Loffen som gjør til at han er så usikker/sint. For han skal jage og sloss mye av tiden de er våkne. Da piper og skriker Rasmus mens han underkaster seg og blir tvangsvasket. De sloss altså ofte! Men nå er jeg ikke vandt med ukastrerte hannrotter :-) Men jeg lurer på om dette stresser Rasmus mye, han får jo aldri fred (bare når de spiser, vasker seg og sover) Og når så jeg kommer og vil klappe han mens han ligger å bare hviler/ vasker seg så blir det enda noen som vil herse med han. Men han er verdens beste når de er ute av buret og går å undersøker nye områder og får masse med godbiter. Tar godbiten så forsiktig. Går rundt under genseren og inni håret mitt og er helt fine rottegutter. Jeg får klappe han både på hodet og kroppen. Han snuser på fingrene uten tegn til aggressivitet. Han er like utadvent og nysgjerrig som Loffen. Tar jeg frem fingeren når han er i buret og han ligger i hengekøye eller inni bolet så hogger han til ved første anledning. Så han har nok hatt noen dårlige erfaringer før han kom til oss. Jeg skal la være å prøve å klappe han inne i buret og heller satse på at han liker å bli kost med utenfor buret. Får se hvordan deg går.

Det er så rart å se at han underkaster seg Loffen som nesten er halve størrelsen. Tydelig at her er det psyken som teller :-)
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte som bet meg

Post by Larm »

Det er ikke normalt at de sloss slik. Da er det ikke rart at han blir stresset
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rotte som bet meg

Post by monlan »

Hei Sandratravolta

Nei Loffen er svart og hvit. Er ikke albino. Han er sjefen i buret og er mye mindre enn Rasmus som er den som biter meg. Han er den svarte.
Jeg hadde egentlig bestemt meg for å finne to svært unge rottegutter fra en god oppdretter for å få rotter med god psyke og helse. Men så dukket disse to opp og jeg smeltet helt. Men selv om det er utfordrende med Rasmus som biter liker jeg tanken på å klare å få tillit hos han. At han en dag skal bli den kosegutten jeg håper og stole på at jeg ikke vil han noe vondt. Det er verdt alle sårene jeg nå har på fingrene mine :-)
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Post Reply