Rotte som bet meg

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Rotte som bet meg

Post by Sandratravolta »

Jeg tenkte bare at kanskje han så litt ekstra dårlig så det var derfor han kunne skvette til, men virker jo som han har det litt ugreit da siden han biter så mye. Uansett er begge heldige som har kommet til deg, med så mye tålmodighet og omsorg. Håper det ordner seg og at noen kommer med flotte tips som fungerer. ;)
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Rotte som bet meg

Post by tantepose »

Det er mulig han bare vil være i fred ja.Ikke alle rotter blir "kosemoserotter".Men det er jo ikke greit at han biter deg.Hold fingrene inne i hånden dersom du er nær ham,og må du håndtere ham bruk hansker.Ellers får du gjøre så godt du kan så han er trygg og har det bra. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rotte som bet meg

Post by monlan »

Takk for det. Ja, det kunne ha vært en grunn om han var albino. Ville ha forklart endel.

Jeg synes det hjelper bare å kunne skrive ned her, det jeg tenker og observerer. Veldig godt å få tilbakemeldinger og høre om andres erfaringer.

Selv om gutta sloss mye så er de verdens beste venner når de sover. Ligger oppå hverandre. Men av og til ligger de hver for seg i hver si hengekøye. Ser ut til å trenge litt alenetid :-)
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotte som bet meg

Post by Matmor »

Det er ikke sikkert at han har hatt noen fæle opplevelser for å bli bur-aggressiv, men det ligger nok usikkerhet og engstelse i bunnen. Desverre er det umulig å vite om han er blitt engstelig fordi Loffen er en bølle, eller om han vil fortsette å være slik selv om han slapp å stå sammen med Loffen. Jeg får ikke helt tak i situasjonen her: i Nianas tråd virket det som om du mente at Rasmus bet som en reaksjon på bøllingen til Loffen, men her er ikke den sammenhengen klar.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rotte som bet meg

Post by monlan »

Hei Matmor.

Jeg er veldig usikker på hvorfor han biter. Han bet sønnen min for et par dager siden. Gutten tok fingeren gjennom sprinkelen i buret og Rasmus kom rolig bort for å snuse, og hogg til uten forvarsel. :sjokkert: Jeg skjønner ikke hvorfor han gjør det. Det var ingen grunn. Han gikk mot fingeren. Men han kjenner ikke lukten hans så godt som min. Så det kan være han kvapp til av den noe ukjente lukta. Meg han har prøvd å bite meg flere ganger (når jeg prøver å klappe) i det siste men han har gitt meg et advarende forsiktig bitt slik at jeg har rukket å trekke bort hånda. Det er bra. Jeg er også blitt mer obs på blikket hans. Holder fingrene langt unna når han lukker øynene litt sammen når han ser på meg/ hånden. Da henter jeg heller litt mais og gir han og da er han bare glad for å se hånden og da er alt i orden :-)

Men de sloss mye. Og Rasmus skriker, ikke bare piper. Høres ut som smerteskrik. Får så vondt av han. Vurderer å skille de, men ser at de er gode venner når de sover. Tror de blir ensomme hver for seg. Forstår bare ikke hva Loffen holder på med. han må nå ha skjønt at Rasmus er underlegen. Eller kanskje ikke. For det hender at Rasmus tar igjen og legger ned Loffen. Desverre får jeg ikke sett hva som skjer alltid, fordi underkastelsen skjer som regel inni bolet (en flisgenser) eller under ei eske. Det skjer ofte slik: Rasmus sitter å vasker seg, Loffen det samme. Så spretter Loffen til og jager han inn i bolet der Rasmus skriker. Men jeg har sett motsatt. At de har stått på to begge to og så har Rasmus gjort et utfall mot Loffen og Loffen la seg på rygg. Det er jo det mest logiske, for Rasmus er mye større enn Loffen. Kanskje det er derfor de sloss. Finner ikke ut av hvem som er sjefen. Har aldri sett at Rasmus jager Loffen.

Så jeg vet ikke helt hvorfor Rasmus biter, om det er fordi han blir stresset av Loffen eller fordi han har dårlige erfaringer fra tidligere og er redd for fingre og for å bli forstyrra i bolet. :hæ:

Tenker på kastrering, om det vil hjelpe... Det vil nok hjelpe på at Rasmus får fred fra Loffen. For Loffen vil nok bli roligere. Men spørs om det hjelper på bitingen til Rasmus. For jeg antar at det er mer psyken, enn hormoner. Eller kan det det? Er bitingen noe han gjør for å dominere meg/ oss i familien?? :huh: Loffen biter ikke Rasmus. Tror jeg. Ikke så mye at det blir store sår, i alle fall. Siden jeg ikke får løfta opp Rasmus enda så får jeg ikke sjekket skikkelig. Vil ikke tvinge han til noen ting enda, som å løfte han, for ikke å bryte ned det lille vi har oppnådd så langt. Men når han skriker når han legger seg på rygg for Loffen så høres det ut som han blir "maltraktert" :shocked: Men det er vel som med grisene når de blir jaga :wink: Høres verre ut en det er. Men om de blir kastrert så får han ro fra Loffen, samtidig som han får ro fra sine egne hormoner som sikkert også raser i kroppen.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Post Reply