Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Matmor wrote:Ja, egentlig burde ikke rottene hilse på hverandre engang, før du er ferdig med kuren på den første. Grunnen til at du må behandle flere ganger er antagelig at kuren ikke tar eggene (hvis det er ivomec sprøyter, da). Når eggene klekkes vil det være en mulighet for smitte til de nye hannene. Så lenge de kommer nær hverandre er det fare for at lus eller midd kravler over i pelsen fra en rotte til en annen. Alternativet er å behandle alle tre fra og med neste gang, og behandle den første en gang ekstra. Jeg har valgt å gjøre det slik noen ganger når jeg har tenkt at det var viktig for en rotte å få selskap.

Selv om de oppfører seg pent ved første møtet, er det ingen garanti for at de fortsetter å gjøre det. Noen rotter må tenke seg litt om og se an motparten før de tar en konflikt, så det lønner seg å ta det smått og pent uansett. Krysser fingre for at det går greit på alle måter.
:rat:
Takk for gode råd. Skjønner nå at jeg har gjort en tabbe. Jeg har jo byttet om på tøystyker, esker og annet slik at de skulle bli kjent med lukten av hverandre. Da har jo lus eller midd allerede kravlet over på guttene :klaskepanne: :crazybonk: Ja ja, jeg får ta dem til veterinær sammen med Loffen når han skal sin andre sprøyte. Men liker ikke at jeg må utsette de for sprøyter nå som jeg vil at de skal bli trygge på meg. Forbaska og :trist2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Du skriver, Matmor, at du av og til har introer uansett fordi det er bedre for den som er alene å få selskap og så heller risikere at den bli smittet.
Ja, det er jeg enig i. Jeg syns Loffen har vært alene lenge nå så i kveld prøvde jeg med intro. Og siden han sikkert har smittet guttene allerede så....

Jeg la først et laken oppå stuebordet og satte en bøtte midt på slik at det ikke skulle være så skummelt oppå det store bordet. Satte Charlie og Loffen sammen først. Urokråka rådet til at han var den roligste av dem og det er jeg enig i. Da de kom ned på bordet ble begge stresset. Loffen fordi han ikke vil være andre steder enn på soveplassen sin i skapet og i sofaen. Uansett hvor jeg prøver å sette han ned ellers så blir han redd og strekker seg nesten desperat i retning av meg for at jeg skal plukke han opp igjen. Det samme skjedde nå, han bare lukte litt sånn tilfeldig på Charlie men viste ikke noe interesse ellers. Så tok han et kvantehopp til sofaen :giggle: Aldri sett han hoppe så langt. Stakkar liten.
Charlie hadde noe lignende reaksjon. Ikke på langt nær så stresset, men han ville også vekk derfra og strakte seg etter meg for å bli løfta opp. Så første møte gikk nå greit, men fokus var på å komme seg vekk derfra og ikke hverandre.

Så da satte jeg de sammen i sofaen. Der hadde alle vært før, hver sin gang så der var det lukter av begge. Og så jorde jeg en tabbe, tror jeg og hentet doene til begge to. For jeg tenkte at det ville gi begge trygghet. men det var ikke lurt. Nå var begge mer trygge på omgivelsen, Loffen mer enn charlie, vil jeg tro. Men Charlie er mer trygg uansett hvor han er enn det Loffen er. Når de kom i sofaen så ble de mer opptatt av hverandre og de sprang rundt hver for seg og møttes, snuste og gikk etter hverandre. Så la Charlie Loffen på ryggen og tvangsvasket. Loffen pep og de hoppet fra hverandre. Så løp der rundt litt og møttes igjen. Da reiste de seg på to begge to og jeg syns jeg merket at stemningen ikke var helt på topp. Så ble det full kamp. Jeg sto ved siden av dem og treiv Loffen før det gikk galt. Men burde jeg ha latt de sloss? Og ikke skilt dem før det ev ble skader? Jeg turte ikke å la være. Jeg ga dem litt pause og prøvde på igjen. Da gikk de mot hverandre. Stoppet opp da de sto med hodet mot hverandre. Sto stille i noen sekunder. Jeg sto over dem og var klar til å skille. Så så jeg at Charlie reiste bust og begynte å slå med halen. Halen var S formet og han liksom ristet på den. Da tok jeg Loffen opp og satte han tilbake til huset sitt. Jeg hentet Edward og lot guttene springe rundt i sofaen ei god stund.

Så tok jeg vekk Charlie og lot Edward og Loffen møtes. Det gikk bedre. De snuste på hverandre men var i grunnen ikke så interessert. For begge ville bort til meg og var tydelig stressa. Litt på samme måte som da Charlie og Loffen møttes på bordet. Så jeg skilte de etter ca et halvt minutt og satte de tilbake til soveplassene.

Hva syns dere om dette? Hvordan skal jeg gjøre det videre? Jeg ble overrasket over at det ikke gikk bedre med Charlie og Loffen. Jeg er også redd for at jeg går for fort fram.

Jeg har lest at intro skal skje på steder som er nye for begge. men det går ikke siden Loffen er så redd for nye steder, og guttene ikke er helt trygge hos oss enda. Har dere noen god råd om det?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Uff, beklager at jeg skriver så lange avhandlinger :klaskepanne: Men jeg har så mye på hjertet :smile2: Håper bare at dere orker å lese..
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by WillyWonka »

Det høres mye verre ut enn hva det er. Det du beskirver minner om introen mellom min Tim og Mogwai. Tim var alfa i mitt bur og Mogwai var den mest dominante av han og broren. Mogwai syntes ikke at det var greit å komme til ett bur med en integrert alfa.. Det var mye busting, børsting med halen osv.. men jeg skillte dem bestandig fordi jeg var redd for skader..
En dag lot jeg dem bare "sloss". Du hører forskjell på den pipingen som brukes i krangler og de skrikene der det faktisk gjør vondt.. Siste dagen med intro (hadde da forsøkt i et par måneder), satt jeg klar med ett håndkle. Skulle det bli bråk og jeg måtte bryte inn, kan jeg dekke dem til med håndkle (setter dem ut et par sekunder), slik at jeg bare kunne ta tak i den nærmeste og få skillt dem.
Det ble selvsakt kamp, men så gikk det over og stemningen roet seg. Fortsatt litt anspent etter, men også det roet seg.

Så spør du om det nøytrale stedet. Det står nok overalt at det er det beste. Jeg foretok min intro på sofaen. Begge har vært ute der, så det var ikke heeeelt nøytralt, men det fungerte :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

WillyWonka wrote:Det høres mye verre ut enn hva det er. Det du beskirver minner om introen mellom min Tim og Mogwai. Tim var alfa i mitt bur og Mogwai var den mest dominante av han og broren. Mogwai syntes ikke at det var greit å komme til ett bur med en integrert alfa.. Det var mye busting, børsting med halen osv.. men jeg skillte dem bestandig fordi jeg var redd for skader..
En dag lot jeg dem bare "sloss". Du hører forskjell på den pipingen som brukes i krangler og de skrikene der det faktisk gjør vondt.. Siste dagen med intro (hadde da forsøkt i et par måneder), satt jeg klar med ett håndkle. Skulle det bli bråk og jeg måtte bryte inn, kan jeg dekke dem til med håndkle (setter dem ut et par sekunder), slik at jeg bare kunne ta tak i den nærmeste og få skillt dem.
Det ble selvsakt kamp, men så gikk det over og stemningen roet seg. Fortsatt litt anspent etter, men også det roet seg.

Så spør du om det nøytrale stedet. Det står nok overalt at det er det beste. Jeg foretok min intro på sofaen. Begge har vært ute der, så det var ikke heeeelt nøytralt, men det fungerte :)
Takk for svar.
Når den ene blåser seg opp og børster med halen og den andre ikke gjør det, er det et sikkert tegn på at det nå blir kamp? Skal jeg stoppe dem før det blir kamp når jeg ser at det brygger opp til det, noen ganger, før jeg lar det stå til? Er så bekymret for skader... Charlie er så mye større og Loffen var vant med å være alfa over for broren som nå er borte. Men han er kastrert, det er ikke Charlie. Jeg skal prøve ny intro i kveld. Skal først la de gå hver for seg i sofaen så det blir likt for alle. For jeg må nok også bruke sofaen. På bordet gikk det ikke. Men skal lage til med teppe bordet og sette det inntil sofaen i tilfelle jeg ser at de søker seg opp der. Krysser fingre.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Er ikke så ille at de sloss litt, egentlig, selv om det er synd på de når de får skrammer og sår.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

:smile2: Jeg er nok litt for overbekymret for slossing. Synes det skummelt. Jeg mister liksom kontrollen på det som skjer og ser for meg store sår og skader på hodet og all verdens farer :klaskepanne: :giggle: Men det blir nok bedre når guttene har møttes noen ganger.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

De må jo uansett få bestemt rang og sånn, mine er desverre fæle til å bite hverandre når jeg ikke ser det, hører litt skriking og piping av og til, men de er jo egentlig verdens beste venner, bortsett fra han ene som ingen vil ha noe med å gjøre, håper de får det bedre når virkningen av chippingen går i gang.

Men tror du klarer å se om det er vanlig slossing, eller om det er alvorlig:) De klarer seg jo som oftes!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Tonje Lenore »

Jeg syns du ikke skal la de få lov til å sloss, det kan plutselig ende værre enn man tror, så jeg syns det er bedre å bryte inn før det
blir noe ille, bedre føre var enn etter var.

La intro foregå i korte omganger, en gang pr dag er nok for de blir veldig oppspilt, og det kan ta tid, men plutselig så går alle sammen
og kan fint være i samme bur, bare ha tålmodighet og ta det i deres tempo så ser du at det plutselig klaffer :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by kikky »

Slossing er ikke bra uansett, skill de når du merker at det er bråk i luften. De finner som regel ikke ut av "sjefsrollen" av slik slossing. Ofte blir det "bang" og en som løper avgårde med den andre hakk i hel, med sår og hele pakka. Litt knuffing, snusing og bustepels og små fekting er normalt, men ting kan fort eskaleres her og. Følg med, bedre å skille for fort enn for sent :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Takk for gode råd.
Før jeg begynte med intro nå, så tenkte jeg det samme som deg Sandratravolta. At de måtte finne ut av dette og sloss om det måtte til for at den ene skal gi seg og den andre går ut av kampen som alfa eller de ikke finner ut av rangstigen og ender opp i flere kamper.

Men det er mer enn boksekamper, busting, snusing. Det ender i kamp i løpet av ca 20 sek. I dag satte jeg Loffen og Edward sammen. I sofaen. Jeg hadde først hatt de i sofaen i flere timer, hver for seg. Så jeg tror at det er like mye lukt fra alle tre der.
Først snuste de og løp litt etter hverandre og jeg så at Loffen børstet med halen i noen sekunder. Så la Edward Loffen i bakken og tvangsvasket litt og snuste masse. Loffen lå i ro i noen sekunder og så pep han og de spratt fra hverandre. Så ble det boksekamp og jeg så at Edward blåste seg opp. Like etterpå bar det til full slosskamp til Loffen hylte og de spratt fra hverandre. Da skilte jeg dem og satte de tilbake til soveplassene. Så at det lå igjen noe hår fra Loffen. Han var helt stiv i armene mine etterpå og lå der i noen sekunder. Det er noe han ellers aldri har tid til.
Jeg er enig med Tonje og Kikky nå om at jeg ikke bør ta sjansen med dem. Føler på meg at dette kan ende galt av sted. Jeg skal også følge rådet om å ha kun en intro for dag og i korte møter. Og så skille når det blir kamp. Etterhvert vil jeg sikker se på tegnene at det snart blir kamp og så skille før de raser sammen.
Men jeg tror også at de før eller siden må finne ut av dette ved å sloss, men tror det er best at de har møtt hverandre mange ganger før jeg lar de ta den endelige kampen. Men håper at det ikke blir nødvendig å sloss, og at de finner ut av det ved å bokse og advare hverandre.
Jeg ser også at det ikke er noe forskjell på intro mellom den kastrerte Loffen og den kastrerte Edvard og den ukastrerte Charlie. Syns det er rart... Noen ideer om hvorfor?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Jeg er nok ikke så vant med introer som har gått skeis som andre her, jeg er mer vant til å ha den samme gjengen i buret som sloss seg i mellom av og til. Det har selvfølgelig vært ille noen ganger og har vært nødt til å chippe to av de fire, for de hadde det så dårlig med seg selv. Men Snus som var verst gikk like hardt ut mot Vincent som er chippet(kastrert) som han gikk ut mot alle de andre.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Loffen og Rasmus sloss også hele tiden, men aldri på denne måten. Mellom Loffen og Rasmus (brødre) var det liksom knuffing og der Loffen hele tiden skulle ha Rasmus på ryggen. Det var noen minutters pause og så var det påan igjen. Han ga han ikke fred. Men siden Rasmus bet oss så voldsomt og Loffen herset så voldsomt med broren så ble begge kastrert. Jeg følte på meg at Rasmus ble stresset av dette samt at de kom til oss når de var voksne og kom fra dyrebutikk. Begge var redde og lite vant med folk. Det ble mye hyl og skrik, og over så lang tid.

Men dette er noe helt annet. Nå tror jeg det er alvor.
Men er det ikke positivt at de viser tegn ved å blåse seg opp og børste med halen, samt at både Charlie og Edward legger Loffen på ryggen, og at begge har hatt en kort boksekamp før det ender i slosskamp? Dette er vel tydelig rottespråk og en måte å vise styrke? Men at Loffen ikke vil være underlegen og det fører til kamp... kanskje. Han var jo tydelig alfa når han hadde broren. Det er litt rart. For Loffen er mye mindre enn det Rasmus var og det Charlie og Edward er. Han er på størrelsen med en hun og de andre guttene er digre og runde :giggle: Jeg trodde at naturen var slik at den største er sjefen siden han er størst og sterkest. Er det vanlig i en rotteflokk at en mindre rotte sjefer over en eller flere som er større?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Guttene er nå kjempeflinke til å bruke doen til bæsj og mye flinkere til å tisse der. Tror det hjalp med tissestein :giggle: Takk for rådet. Nå står matskåla i ene enden av doen og steinen i den andre og mye tiss og bæsj haver der mens de sitter å spiser. Har laget til slik at 2/3 av plassen de kan gå på er "rentområde" og 1/3 er en stor do. Jeg finner ikke perler utenfor doen nå. Og når Charlie og Edward var i sofaen i dag, ganske lenge, så bæsjet Edward i doen til Loffen. :boing: Vi har alltid en liten doeske stående i sofaen. Første perlene trodde jeg var tilfeldig men så hoppet han oppi doen igjen noen minutter senere og la fra seg flere i et hjørne. De skvettet også mye i doen.

Når de kom tilbake til soveplassen sine så hoppet han oppi doen og sto med halen rett opp i lufta inn i et hjørneog tissa, slik Loffen gjør det. I samme hjørne som de bæsjer. Ser ut til at begge bruker det samme hjørnet.
Fram til nå har jeg kun sett at de har skvettet på steinen og ellers rundt om kring alle steder. Virker som blæra ikke rekker å fylle seg fordi de skvetter hele tiden og da havner lite av det i doen :giggle: Men i dag så ordnet Edvard det på rette måten. Så bra. Det har nok også med at de er blitt mer kjent og føler ikke at de må markere så mye og da sprenger det på i blæra. Krysser fingre om at dette ikke var tilfeldig og at Charlie vil gjøre det samme.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Matmor »

Det er slett ikke alltid at den fysisk største rotta er sjef. Mental styrke betyr tydeligvis også noe. Og en liten, sjefete rotte må kanskje være mer masete enn en stor en trenger for å komme noen vei...

Introduksjoner kan ta lang tid. Det høres ut som den du holder på med er litt vrien. Jeg ser det egentlig ikke som gode tegn at rottene har tydelig kroppsspråk når språket sier: "Make my day!, men hvis det ikke er dukket opp bitt ennå til tross for at de har rullet rundt en del etter boksing, er det et mye sunnere tegn. Jeg prøver å unngå at rottene kommer til rulle-rundt-hverandre-stadiet. Det er ikke lett å følge med på hva som skjer da, så jeg er redd for skader. Derfor sitter jeg gjerne klar med et håndklede til å kaste over kamphanene og bryte opp ting. Det er mye tryggere enn å ta tak i dem med hånden :cheerful:

Post Reply