Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
utmeldt

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by utmeldt »

Eg pleier å ha på meg ei tjukk skinnhanske som rottetenner ikkje når gjennom når eg skal lata to nye rotter møtast spesielt der ein av dei er meir innpåsliten enn den andre liker. Eg verner den rotta som ønsker å vere i fred ved å legge handa i mellom. Ved tegn på bustepels og aggresjon løfter eg bråkmakaren opp med ein gang. Har og prøvd uten hanske og berre med teppe som eg prøver å skille rottene med, men det har berre endt med slåskamp og biting. Aner ikkje om det er rett metode, men eg føler at eg har betre kontroll på rottene på denne måten, samt at hanska virker som buffer mellom rottene når det trengs. Eg meiner det er viktig å bryte inn med ein gang ein ser tegn på stress/aggresjon, fordi om adrenalinet får bygge seg opp går det berre ein veg, så innimellom løfter eg opp dei som virker stressa berre for å roe dei ned før dei få prøve seg på nytt.

Lukke til vidare :cheerful: :cheerful: det gjeld å ikkje gje opp.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Porfyrinen kan nok være stress, du får gi det litt tid og se hvordan det utarter seg. Jeg vet ikke om man kan stressklø, men tror jeg har lest det et sted?? Men vet ikke helt sikkert. Eneste jeg vet er at Esel fikk lus da Vincent kom i hus for første gang, selv om det egentlig ikke var noe stressende intro i det hele tatt. men han går jo på lusekur da! Din altså.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Matmor »

Jo, rotter kan begynne å klø seg i introduksjonssammenheng. Det henger ofte sammen med at de produserer mer duftsekret, så muligens er det sekretet eller det at kjertlene utsonderer mer enn vanlig som klør.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

iwonamo wrote:Eg pleier å ha på meg ei tjukk skinnhanske som rottetenner ikkje når gjennom når eg skal lata to nye rotter møtast spesielt der ein av dei er meir innpåsliten enn den andre liker. Eg verner den rotta som ønsker å vere i fred ved å legge handa i mellom. Ved tegn på bustepels og aggresjon løfter eg bråkmakaren opp med ein gang. Har og prøvd uten hanske og berre med teppe som eg prøver å skille rottene med, men det har berre endt med slåskamp og biting. Aner ikkje om det er rett metode, men eg føler at eg har betre kontroll på rottene på denne måten, samt at hanska virker som buffer mellom rottene når det trengs. Eg meiner det er viktig å bryte inn med ein gang ein ser tegn på stress/aggresjon, fordi om adrenalinet får bygge seg opp går det berre ein veg, så innimellom løfter eg opp dei som virker stressa berre for å roe dei ned før dei få prøve seg på nytt.

Lukke til vidare :cheerful: :cheerful: det gjeld å ikkje gje opp.
Takk for tipset med å bruke hanske. Jeg har prøvd det i dag med into på morningen og nå i kveld. Har 2 introer nå, hver dag. Og hansken syns jeg var lettere å skille med enn å bruke handduk. Jeg tror kanskje at handduken ble et ekstra stressmoment. At de plutselig havnet under noe og ikke hadde kontroll med den andre og ev nytt angrep. Med hansken kunne jeg gå inn å skille oftere og uten å lage noe styr rundt det. Så i dag har jeg holdt Loffen litt i tømmene og ikke latt han få snuse så voldsomt. Og i dag har det ikke være noe bustepels de to andre guttene.
Men jeg merker at Loffen og Charlie ikke trives med intoer. De vil hjem igjen etter ganske kort tid. Og stresser når de ikke kommer seg tilbake til buret. Syns også at trygge, gode Charlie har blitt mer tilbakeholden. Det bekymrer meg. Merker ikke det med Ed
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Matmor wrote:Jo, rotter kan begynne å klø seg i introduksjonssammenheng. Det henger ofte sammen med at de produserer mer duftsekret, så muligens er det sekretet eller det at kjertlene utsonderer mer enn vanlig som klør.
Ja, kanskje det. Men ville jeg ikke ha luktet det på han? Lukter ikke det duftsekretet ganske sterkt? Loffen lukter bare mildt av rotte.

En annen ting: Loffen har kun porifyren (husker aldri hvordan det staves :klaskepanne: ) på det venstre øyet. Dersom problemet med porifyren hadde skyldes stress i forbindelser med intoer, ville det ikke ha kommet ut fra begge øynene?
Før intoen i dag så så jeg at han holdt det øyet mer lukket enn det andre, som var som vanlig. Jeg skal til veterinær på fredag morgen så jeg skal be henne se på det da.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Sandratravolta wrote:Porfyrinen kan nok være stress, du får gi det litt tid og se hvordan det utarter seg. Jeg vet ikke om man kan stressklø, men tror jeg har lest det et sted?? Men vet ikke helt sikkert. Eneste jeg vet er at Esel fikk lus da Vincent kom i hus for første gang, selv om det egentlig ikke var noe stressende intro i det hele tatt. men han går jo på lusekur da! Din altså.
Ja, Loffen gikk på kur da jeg fikk de to nye guttene og jeg gjorde det lure å bytte om på burstrø og annet slik at de skulle få bli kjent med lukten av hverandre. Oppnådde da at det som ev var av uttøy på Loffen smittet over på Ed og Charlie. Lure meg :klaskepanne:
Så nå er alle på kur. Loffen får snart sin tredje dose. Sakkars. Ikke noe morsomt med sprøyter.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Lurer på en annen ting: Da loffen skulle få sin andre sprøyte mot uttøy så spurte veterinæren om han hadde reagert på den forrige dosen. Jeg sa at jeg ikke trodde det. Men glemte å spørre hvilke symptomer en ev reaksjon ville ha :klaskepanne: Er det med kløe? Eller kan det ev også være en grunn til porifyren rundt det ene øyet, og det at han klør seg enda. Mye oftere enn Ed og Charlie. At i tillegg til stressende introer så kan han reagere på medisinen? Har dere opplevd rotter som har reagert på medisin mot uttøy?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Matmor »

De bivirkningene veterinæren din var ute etter, var sannsynligvis tegn på overdose/forgiftning. Typisk at rotta får koordinasjonsproblemer, eller krampeanfal og slikt. Det er heldigvis sjelden hvis ivomec (tror det er det de får pga. injeksjon) gis i riktig dose. Hvis du går inn på hjemmesidene mine kan du lese under helse om en undersøkelse om bruk og bivirkninger av lus- og midd-midler til rotte.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Takk for tilbakemelding, Mator.
Og takk for råd om å bruke hanske under intro Iowonamo. Det var mye lettere å skille de med hanske enn med handduk. Så nå har jeg hold Loffen på litt avstand så han ikke skal herje så mye med de store gutta. Han blir frustrert på hele denne greia med hansken og at han ikke får snuse så mye som han vil, men det får bare bli slik. For om han snuser for lenge eller for intenst så begynner Ed og Charlie å enten blåse seg opp eller sparke etter han med bakbeina. Og han bryr seg ikke om det, som regel. Snuser videre eller springer vekk noen sekunder og så er det tilbake å snuse og gå under magen på dem. Men de siste dagene har det ikke vært noe aggressivitet. Jeg har latt han snuse bare noen sekunder og så enten holdt han tilbake eller flytta han vekk med hansken. og så latt han prøve på igjen litt etterpå. Ser ut som gutta godtar han da. Sånn til nød.. :giggle:
Vi har korte introer morgen og kveld, gjerne flere etter hverandre. I går og i dag har jeg satt meg i en god lenestol mellom burene slik at jeg kan strekke ut armen i hver retning til hvert bur og så latt rottene gå over til meg og gå tilbake hver til seg når de vil det. Men jeg har naturligvis ikke latt Ed og Ch gå til buret til Loffen sammen med han eller omvendt. Så har jeg sittet der i ca 1t nå i kveld og de har gått litt fram og tilbake. Ser veldig bra ut. Men er litt skummelt å ha intro på fanget i tilfelle slosskamp. Har lagt puter på hver side av meg slik at de ikke skal gå bak ryggen og da bli trengt opp i et hjørne noe som jeg vil anta ikke er så lurt. Så til slutt lot jeg Loffen gå til buret til de andre guttene og de til buret hans. Vi avslutter på den måten hver kveld. Der finner Ed og Ch alltid noe godt å spise for Loffen lar det meste av tørrforet ligg igjen.

I morgen skal gutta få sin andre sprøyte mot uttøy. Gleder meg til å få det overstått. Skal også undersøke øyet til Loffen.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Da er alle guttene ferdig med kuren mot uttøy. Godt at det er overstått. Er ikke noe kjekt med vonde stikk.
Godt bli ferdig med den kjedelige jobben med grundig støvsuging, frysing av div leker, spraying og spyling av bur samt kokevask av hengekøyer og annet vaskbart. For et styr med utøy på rottene. Og et stress for dem, både sprøyter og kløe. Nå er det kun Loffen som har klødd (og klør enda så det er nok noe annet enn utøy som er problemet så hele vaksinejobben har nok vært til ingen nytte :klaskepanne: ) Ed og Charlie er helt fine på alle måter. Verdens beste gutter!!

Veterinæren så på øye til Loffen, men det er nok ikke så lett å finne ut hva som er galt. Hun var også enig i at det like gjerne skyldes stress pga intro.
Jeg har ikke tenkt på at jeg burde vaske vekk proyferinet i pelsen rundt øyet. Jeg har tenkt at han vasker det av selv og at det som er synlig om morningen har kommet i løpet av natta. Hun sa at dette måtte jeg vaske vekk for det ga god grobotn for bakterier. Hun anbefalte å lage te av kamomille og bruke bomull (ikke Q-tips) dyppet i te og vaske med det. Kunne bruke vanlig Lipton te. Og lage en litt sterk te og kjøle den ned. Denne teen var vist lett antiseptisk.
Så nå har jeg vasket rundt øyet hans. Han ble ganske desperat. Liker jo ikke å bli holdt. Men han resignerte noen sekunder av og til. Akkurat så lenge at jeg fikk vasket bort det verste. Skal vaske på nytt om en liten stund så jeg får bort resten.

Men jeg syns det er så rart at han bare har poryferin rund det ene øyet dersom det skyldes stress... Men vi får se det an.

Det blir ikke intro i dag. Nå får de roe seg ned i nye bur og kose seg med masse god (ikke særlig sunn) mat :kisses:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Tror det skal gå an å bruke saltvannsdråper og dryppe i øynene, og så kan man tørke vekk med bomull. Det var veldig lettvint hos meg hvert fall, de satt mer stille for øynedråpene enn da jeg skulle tørke av riktignok.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by kikky »

Ikke bruk bomull da disse små trådene kan feste seg innpå øyet.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Det er da ikke tråder i bomullspads?
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Matmor »

For noen av oss er bomull til å tørke med synonymt med bomullsdotter :)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by kikky »

tråder/fjon/bøss eller hva en nå ønsker å kalle det. fluffy saker som kommer av bomullspads, Q-tips og slikt.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply