Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Tusen takk. Jeg er imponert over at noen orker å lese de lange inlegga mine. Jeg er ikke så flink til å "fatte meg i korthet" :giggle:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Matmor »

Det er de lange innleggene man lærer noe av :cheerful: Jeg synes også det er veldig spennende å lese om hvordan det går. Og så er det vanskelig å gi råd hvis man ikke har nok informasjon, så jeg er veldig glad for det du fyller på med.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Matmor wrote:Det er de lange innleggene man lærer noe av :cheerful: Jeg synes også det er veldig spennende å lese om hvordan det går. Og så er det vanskelig å gi råd hvis man ikke har nok informasjon, så jeg er veldig glad for det du fyller på med.
Så kjekt å høre. Jeg har lært enormt mye av de tre guttene. Og synes at det å prøve å forstå atferd er fryktelig interessant.

Nå går det BARE SÅ BRA. Vurderer faktisk å la de være i skapet hele dagen. Venter ei stund til med å prøve om natta. Skal prøve å ha de sammen fra søndag morgen. Da har jeg hele dagen hjemme og kan passe på. Hadde vært så utrolig godt å se dersom alle tre sover sammen. At Ed og Charlie vil inkludere Loffen på soveplassen. Da blir jeg lykkelig. Det hadde vært så godt for Loffen. Han er nå tilbake slik han var mens broren levde. Ingen sturing så lenge han er sammen med guttene. Selv om han legger dem i bakken ved hvert forsøk så ser jeg at han er mer forsiktig enn han var med broren.

Inne i skapet der vi nå har intro så har jeg en slik plast kasse som en kjøper på Europris. Den står inni der, ikke opp ned men slik at de må hoppe opp og så ned i kassen. Når Ed er der så er Loffen veldig usikker på om han skal tørre å hoppe nedi. Men om de to havner der så ligger Ed på ryggen på et øyeblikk. Det ser faktisk ut som om Ed liker å bli tvangsvasket. Ser ut som han nyyyyter det i langdrag. Da Loffen tvangsvasket broren Rasmus så var det helt tydelig at Rasmus ikke likte det og lå å småpep.

Ed storkoser seg der oppi kassen, på et pledd mens Charlie trives aller best inni en stor hettegenser som jeg har hengt opp som hengekøye. Det morsomste han vet er å krype inn i armene og bruke de som tunell. En arm ned til Ed i kassen og en arm ned til der de får tørrforet servert. Loffen vil være på begge steder samtidig og hoppe og spretter rundt og legger de i bakken etter tur. Det er til å le seg ihjel av :lolear: :lolear:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

I natt tok jeg sjansen på å la de være sammen. De var sammen i fire timer i går kveld uten noe tegn til problemer. Selv om jeg hadde bestemt meg for å vente til helga. Og det gikk SÅ bra. Jeg satt i stua til kl var halv to i natt og sønnen min (som sitter oppe til langt på natt) skulle se til dem før han la seg. Da jeg sto opp i sju tida på morningen så lå Loffen å sov oppå Ed :cheeeers: i hengekøya. ÅÅÅÅÅÅ :cheer:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

HIPP HURRA:))))) Nå ble jeg glad jeg også! Endelig!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

utmeldt

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by utmeldt »

Du har gjort ein riktig god jobb her Monlan :cheer: Så godt å høyre at det har ordna seg :cheerful:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Takk for det.
Nå går det virkelig fint. Er gode venner, men Loffen må legge de på rygg sånn av og til. Ellers så sover de sammen og spiser sammen. Men jeg føler at Ed er mer usikker nå enn han var da vi fikk han. Charlie er like deilig som føre mens Loffen er sitt gamle seg igjen. men han har veldig mye porifyren rundt det ene øyet så jeg er bekymret for hva som feiler han. har jo trodd at det skyldes stress i forbindelse med introer, men nå ser det så bra ut mellom dem. Men han kan jo være stresset likevel. Håper det gir seg.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Tror nok alt går seg helt fint til etter hvert, det verste er jo tilsynelatende over. Porfyrin kommer her i hus ganske ofte ved litt stress og mas og tjas.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Ja, håper det er noe slikt med loffen også. Kommer og går det med dine? Eller er det der hele tiden?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Det kommer og går. Er det dårlig i stemning i buret er det en del rødt rundt nesa, og da det var bjørkepollen ute sleit ene rotta mi veldig. Flytter jeg buret til et annet sted i huset så kan jeg også se det. Plager jentene guttene for mye så pusser de nok nesa si litt ekstra da også. Så lenge det bare er porfyrin og ikke noe som helst annet tegn til plager og slikt så vil jeg si at det ikke er noe som helst å bekymre seg over.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by monlan »

Det er godt å høre.
Er det noe forskjell på om det kommer ut av nese eller ut av øyet?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Skal ikke si noe for sikkert, men da jeg var hos veterinæren så var jeg litt bekymret siden to av omplasseringsguttene hadde fra øyet - men hun sa at det var så og si det samme, og at det egentlig bare var et diffust symptom på stress evt. sykdom
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Skal ikke si noe for sikkert, men da jeg var hos veterinæren så var jeg litt bekymret siden to av omplasseringsguttene hadde fra øyet - men hun sa at det var så og si det samme, og at det egentlig bare var et diffust symptom på stress evt. sykdom
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

maling
Pinky
Posts: 27
Joined: 23 Jun 2013, 03:21
Kjønn: Kvinne
Location: Porsgrunn

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by maling »

Det jeg har hørt angående porphyrin ut av øyne, fra et par engelske dyrleger med ganske så god peil på rotter, er at det er mest sannsynlig stress og ikke bekymringsverdig med mindre det er veldig store mengder eller kommer ut fra begge øynene samtidig. Da kan det tyde på noe alvorlig.
En av jentene jeg fikk fra et omplasseringssenter (som ble reddet fra å bli edderkopp/slangemat da den forferdelige eieren ble sendt i fengsel), hadde nesten konstant porphyrin rundt det ene øyet sitt i flere måneder etter jeg fikk henne. Det forsvant litt etter en stund, men det var liksom alltid litt mer rusk i det øyet enn det andre, og så fort hun ble litt stresset slo det ut igjen. Jeg tok henne med til dyrlegen flere ganger og hun mente det var fra alt stresset tidligere i livet, og med flyttingen og introduksjonene, og at det på en måte hadde blitt "kronisk", at det var lite å gjøre med det så lenge det virket som om hun hadde det bra og var frisk og rask ellers, noe hun jo var. Og det virker ikke som om det plaget henne noe, bortsett fra et par ganger hvor det ble litt mye etter hun hadde sovet, men da var det bare en kjapp vask med en fuktig klut så var alt greit igjen :cheerful:
Harry& Ron.

R.I.P. Sirius, Eyr, Medusa, Medea, Frøya & Lydia.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Omplassering og intro mellom Loffen og Charlie/ Edward

Post by Sandratravolta »

Hvis det er så mye at de ikke kan vaske det vekk selv så bør man følge med litt tror jeg:) Men etter de har sovet er det jo vanlig at de har det mer enn mens de er våkne! For de vasker seg jo ikke i søvne:) Husker første gang jeg så det på henda til en av rottene, trodde han hadde blødd:-p Man lærer stadig noe nytt!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Post Reply