Kranglerotter? :(

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Kranglerotter? :(

Post by Eru »

Tusen takk for det, iallefall! Setter pris på det :kisses:
Ønsker deg også lykke til! :cheerful:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Kranglerotter? :(

Post by monlan »

:smile2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Kranglerotter? :(

Post by Eru »

Ingen som har noen tips å komme med? Kan jo ikke la Milo være alene hver natt fremover... :worry:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kranglerotter? :(

Post by Matmor »

Milo er i ferd med å bli småsprø av hormonene sine. Hvis du ikke vil kastrere ham men se det an, er det ikke snakk om å bare skille dem om natten lenger, men du må vurdere hele døgnet. Det er også sjanse for at han kommer til å bite deg. Du må selv velge hva du gjør, men Milo driver og advarer deg så godt han kan kom hva som kan komme...

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Kranglerotter? :(

Post by kikky »

Jupp, hørtes ut som en hormon bombe. Du kan forsøke å avlede han med "jakte" leker og annen aktivisering som ikke er på din person, så han kan få litt utløp for frustrasjonen sin. Her hjelper det ikke bare å sette han for seg selv for det koker nok litt over for den lille herren. Det er mulig han roer seg ned om en stund, men jeg ville vurdert kastrering hvis ikke.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Kranglerotter? :(

Post by rottegal »

Eru wrote:Nå krangler Milo til og med, med meg! Det er ikke slik at han bare biter meg, men han løper rundt meg noen ganger, kjempe fort, før han begynner å hoppe og danse rundt/på meg så hvis jeg kommer med hånda fekter han og småbiter og jager hånden min. Før det dreiv han klatret opp på brystkassen min for å bite meg i nesa og haka, flere ganger. Raring!
Og akkurat nå hadde han stirrekonkurranse med hånden min etter at jeg tok han bort fra Fivel som han driver å bøller med hele tiden! I natt skal jeg ha Milo i et reisebur for katter som jeg har innredet med fleecebunn oghengekøye, samt vannflaske og matskål jeg setter på før jeg legger meg.

Vi sitter i sofaen hele gjengen, og Milo vil bare ikke la Fivel være i fred. Fivel gjør ingenting for å dra på seg "juling" heller! :huh:
Og nå driver han å piper og hyler når jeg løfter han bort fra Fivel (På samme måte som jeg ellers løfter han, og han piper aldri)


Hva skal jeg gjøre for å få skikk på Milo?!
Sier det igjen, jeg spør og skriver mye, fordi jeg aldri har hatt slik atferd så dette er nytt for meg!
Se om det funker å fjerne han totalt fra situasjonen, altså om mulig ha han i et annet rom der han slipper å forholde seg til de andre eller kanskje låne han bort til en venn. Hvis det går bra kan man forsøke en ny introduksjon på et nøytralt område og skulle det ikke gå igjen, så får han leve som alenerotte hos noen som har tid til han eller introdusere han til en annen flokk.

Jeg lurer på om han assosierer deg med "kjeft" og derfor kan være litt yppete tilbake, kan være interessant å se om det gir seg hvis du prøver det jeg foreslo (å gi han fred for den situasjonen som gjør han sånn). Egentlig ville jeg gitt han en slags timeout når du ikke liker oppførselen hans, f.eks et par minutter i reiseburet der det er litt kjedelig dersom det ikke oppførselen gir seg etter isolasjonen. Om det funker vet jeg ikke, men hvis det funker på hunder, så kan det vel funke på rotter? :)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Kranglerotter? :(

Post by Eru »

Åneei! :redd: Jeg har prøvd å både sette han i time out, men vet ikke om det hjelper. Det jeg ser, er at nå har Milo roet seg litt ned, faktisk! Jeg skal se hvordan han oppfører seg med de andre og meg i sofaen i kveld. Jeg vil absolutt ikke at han skal bli alenerotte, så da prøver jeg heller alt jeg kan først!

Bite meg må han bare gjøre, han kan jo ikke noe for hormonene sine, stakkar! :trist:


Følger med dem som en hauk om dagen, for da får han være sammen med brødrene sine, og som nevnt over han har roet seg merkbart ned. Skal jeg prøve noen dager til med overnatting i reiseburet?
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Kranglerotter? :(

Post by kikky »

I ett reise bur? Nei det vil jeg absolutt ikke anbefale. Altfor liten plass som vil bare gjøre han mer frustrert.

Har han skadet den andre på noen måte ennå?

Han behøver ikke bli alene rotte, en kan alltids snipp snipp hvis ting går over styr.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Kranglerotter? :(

Post by Eru »

Det er et fint reisebur for katt/liten hund, har hengekøye og masse fleece ++ inni til han og ser ut som han har det som plommen i egget!
Nei, ingen synlige skader, men Fivel hadde mye porphyrin rundt nesa og det har han ikke hatt siden Milo har sovet i reiseburet.
Derfor har jeg valgt å sette han der. På dagtid får han som sagt være med brødrene sine, og det går helt fint, men når jeg ikke er her går det galt.


Det er jo ikke bare snipp snipp, mye kan vel gå galt under kastrasjon? :redd:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Kranglerotter? :(

Post by kikky »

Jeg har kastrert ca 10 rotter og ikke mistet en eneste en i operasjon, selv om komplikasjoner som balle byller og baytril burn har oppstått.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Kranglerotter? :(

Post by Eru »

Ok, da får jeg heller sette meg litt inn i det og se om jeg skal gjøre det :)
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Kranglerotter? :(

Post by rottegal »

Før du kastrerer så kan du forsøke å skille "opprøreren" fra de andre over 2 uker (mulig mer), der han får tilstrekkelig individuell oppmerksomhet, så kan du se om han og de to andre blomstrer.

Etter de to ukene kan du forsøke deg på en ny gjenforening, og hvis det ikke går så må du enten kastrere eller gi han til noen som kunne tenkt seg en alenerotte eller introdusere for ny flokk.

Lykke til :)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Kranglerotter? :(

Post by Eru »

Hele gjengen bøller med hverandre nå, men bare når de er ute av buret! Porphyrin er ikke å se lenger, så vi får se hva som skjer!
De er like gamle så det er nok hormonene som er i full sving hos dem stakkars! Men om det blir kastrering så tar jeg Milo og Maaru, for dem er verst.

Jeg har jo tenkt å få babytott også, og vet ikke om jeg tør å sette småttinger inn til dem to! Heldigvis får jeg jo RS buret med ekstra hel bunn så jeg kan skille og lage to bur om det går galt, så får de eventuelle babytottene bo sammen med snille Fivel :cheerful:


I dag skal jeg se om jeg finner noen pappesker å skjære og teipe sammen og lage litt forskjellig til dem så dem kan utforske å bli slitne av, kanskje de roer ned på bøllingen!
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kranglerotter? :(

Post by Matmor »

Det høres lurt ut å ikke ta intro mens hormonene er på topp :cheerful:

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Kranglerotter? :(

Post by Eru »

Ikke sant, blir uansett ikke med en gang jeg får babytott(er) og regner med hormonene har roet seg ned til de kommer i hus, men forsiktig er kommer jeg nok til å være uansett! :cheerful:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Post Reply