Trenger tips og hjelp med omplasseringsguttene

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Trenger tips og hjelp med omplasseringsguttene

Post by Sandratravolta »

Føler jeg trenger litt tips og hjelp på noen av disse guttene. tok inn fire omplasseringsgutter - Sokrates, Monte, Cristoball og Sisten.

Sokrates er fin mot både folk og andre rotter, tok to dager inne hos de andre og det virker som alt går supert nå. Han beholder vi selv siden vi betalte over 2000,- for å sy han sammen etter han fikk en flenge.

Sisten er skvetten, og pipete, men går fint med de andre rottene, problemet er hvis han gjemmer seg når han er utenfor og skal inn i buret - da kan han bite oss til blods, men det er fordi han er redd, så lenge han kan bli trygg i flokken og på oss så blir han nok ganske grei å ha med å gjøre. I starten søkte han trøst hos oss (ved intro). Tenker å prøve å kose med han og håndtere han før de får utetid, når han først er ute nytter det ikke å plukke han opp uten å stresse han. Noen tanker om han?

Monte er passe fin mot oss(litt ivrig, litt brå og litt skvetten på en gang), og kan bli veldig veldig fin, men han er vanskelig mot andre rotter. Problemet er at han må stå med Cristoball, så han ikke C blir alene, for Cristoball går nok ikke med noen andre og han er slem mot oss.

Cristoball er vrien, og jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre med han, fordi han liker oss rett og slett ikke... Han kan la oss kose med han, men han nyter det ikke. Og når jeg tar hånden inn i buret til han, så biter han oss - ikke til blods, men sånn at det kjennes godt. Hvis jeg dytter på han da så biter han enda litt hardere, men veldig kontrollert - akkurat sånn at tennene så vidt punkterer huden, han vet altså hva han driver med. Når jeg tar hånden min bort til han for å få han inn i buret igjen så reiser han seg på to og løfter haka (og viser tenner?), nesten så han vil bartefekte hånden min?
Var ei som tipset meg om tillitstrening, at jeg skulle holde han mens han fikk spise barnemat eller noe av en skje. Men jeg er litt usikker på om det vil funke, fordi han oppfører seg veldig rart, han buster pels og blir smal i øya hvis vi står ved buret hans. Hadde det vært rotter som skulle møtes, så hadde jeg skilt de hvis han oppførte seg sånn - men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre når han viser disse tegnene til meg? Noen ganger så snur han flanken mot oss også..
Han biter ikke eller prøver ikke å bite når jeg først har fått ordentlig tak på han og har han inntil kroppen, men kan prøve å bite mens jeg plukker han opp fra gulvet eller toppen av bokhylla.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Trenger tips og hjelp med omplasseringsguttene

Post by rottegal »

Dette er kanskje ikke et svar du ønsker, men jeg gir deg det likevel. Nå som du driver omplassering av rotter er det ditt ansvar at rottene du omplasserer fungerer godt, eller at det faktisk er håp for at de kan fungere godt. Hvis du skal omplassere rotter med atferdsproblemer som er større enn at du får gjort noe med det relativt kjapt, så vil det bli vanskelig å finne en familie. Du kan jo ikke gi en barnefamilie eller uerfaren rotteeier en rotte som ikke liker å bli håndtert?

Når "animal shelters" tar i mot dyr til bortadopsjon foretar de alltid en "behaviorial evaluation" før de bestemmer dyrets framtid, altså en analyse av dyrets atferd før de blir omplassert for å se om de har potensiale til å være gode kjæledyr og i hvilken grad dyret trenger en erfaren eier. Nå som du tar i mot og omplasserer rotter, så kan det være lurt å lage en sjekkliste for din egen del, der du analyserer rottas gemytt, hvor erfarne eiere den vil trenge og om det faktisk er håp for at den vil kunne fungere normalt til slutt (hva normalt er, må man jo også definere). Det vil være en ekstra sikkerhet for deg og den som tar over rotta at du har satt en standard på hva du omplasserer, så du ikke risikerer å måtte ta den tilbake fordi den ikke fungerer godt hos sin nye eier.

http://www.petbehaviorsolutions.com/upl ... manual.pdf
Denne blir brukt for å analysere hunders atferd før omplassering.

En analyse av rottas atferd trenger ikke være så omfattende, og hvis du trenger hjelp til å lage en sånn analyse så oppretter du en tråd der man kan lage et sånt skjema sammen. Det kan være nyttig for alle rotteeiere faktisk.

Et eksempel på et spørsmål kan være:
1.
a) Biter rotta? ja/nei (hvis ja, svar på b)
b) Kan man gjøre noe med det? ja/nei
Så får det være en vurderingssak hvor mye tid man faktisk skal legge i en rotte som utagerer mot mennesker.


Sokrates, Sisten og Monte høres ut som noen rotter som har potensiale til å bli knallfine gutter med litt håndtering og kjærlighet, men når det kommer til Christoball, så mener jeg at det beste er avliving. Hvis du ikke vil avlive han, finn ikke på å omplassere han - da må du ta den jobben det er å prøve å gjøre han håndterlig.

Det er vanskelig å skrive dette så det faktisk blir sånn som jeg vil at det skal høres ut som - et råd i beste mening - men Christoball er rotte med atferdsvansker, det finnes mange rotter som trenger et nytt hjem, hvorfor kaste bort tid på en rotte som kommer til å trenge enormt mye og kanskje aldri bli bra likevel?

Jeg mener at noe av poenget med å drive med omplassering er at dyrene skal komme til et hjem der de får all oppmerksomhet relativt kjapt, da kan du ikke bruke opp tid og plass på tilnærmet umulige rotter. Da må man i såfall endre målsetningen til noe alá det å ta i mot rotter med atferdsvansker og gjøre dem til velfungerende rotter. Det er en alt for høy terskel på avliving, det er bra i mange tilfeller, men også litt dumt i hvertfall i din situasjon hvor du risikerer å sitte igjen med "problem"-rottene du ikke kan omplassere, men ikke har samvittighet til å gi fred.

Igjen, dette er et innlegg i beste mening. Du gjør en fantastisk jobb, og fortsett med det. Ikke få dårlig samvittighet for å ta en avgjørelse tidligere eier egentlig burde tatt :armer:
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Trenger tips og hjelp med omplasseringsguttene

Post by Sandratravolta »

Jeg er veldig nøye på hvem som får rottene! Ville aldri gitt noen av disse hannene til en familie med barn.

Jeg og veterinæren diskuterte chip, hun så også at Cristoball var ugrei med en gang hu så på han(han er jo tydelig i språket sitt).. Men vi fant ut sammen at det antagelig ikke er noe poeng, da han er over ett år gammel og oppførselen sitter godt inne. Jeg har tenkt at han eventuelt kan få et hjem hos noen med masse erfaring, som enten kan la han være i fred som han er, eller bruke mye tid på han. (Jeg og vet. snakket også om dette, siden hun hadde hatt en rotte som var nervøs og egentlig aldri ble noe bedre, eieren var bare der for mat og huslys skyld.) Men nå som han har blitt bedre kjent i huset mitt, så blir han mer vanskelig å få tak i siden han smetter seg avgårde, og han viser ikke noe tegn til å like oss noe bedre, uansett hvor mye kos og godbiter jeg gir han. Tenkte lenge at det var håp - men nå som jeg har blitt kjent med de, så har jeg sett at vi har to "biterotter" - en som gjør det når han skvetter og er redd og en som gjør det rett og slett for å være slem.

Dessuten ser jeg så utrolig mye potensiale i Monte, han har så artig personlighet. Så syns det er synd at han må stå med C... Fordi da får han mindre oppmerksomhet av oss.

Har tidligere omplassert ei jente som er usosial mot mennesker, men hun har aldri vært noe slem mot oss, bare likte veeeldig godt å få løpe rundt for seg selv hele tiden og syns ikke mennesker var så veldig stas. Men ser jo at det er forskjell på å være usosial og på å rett og slett være mannevond.

(Nå skal det sies at jeg ikke har noe problem med å sitte igjen med eldre rotter, vi har allerede ei gammal dame som synger på siste verset, og det er helt greit, for hun er snill og søt og trenger mye kos den siste tiden, og det får hun her.)

Jeg er kanskje for godtroende, både mot folk og mot dyr... Og det er så mange som sier at rotter blir bedre bare man gir de tid og har tålmodighet. I natt da jeg prøvde å plukke opp Cristoball fra gulvet og han beit meg i fingeren - kontrollert, akkurat så det så vidt punkterte huden, så tenkte jeg at "nå er det nok, det her blir ikke bedre".. Men jeg er redd jeg blir uglesett om jeg avliver Cristoball, riktignok blir det verre om oppførselen hans eskalerer i et eventuelt nytt hjem.

Har også tenkt en for og i mot liste.

I mot:
Han kan sikkert bli bedre i et mer erfarent rottehjem, og mange mener sånne rotter bør få en ny sjanse.
Han har tilsynelatende ikke fysisk vondt
Han kan ta i mot kos(men viser ikke at han liker det) og viser tydelig når han er lei med kroppen før han eventuelt biter.

For:
Han "stjeler" kosetid fra Monte
Uten C kan M kanskje prøve intro hos de andre, eller få mye mer oppmerksomhet fra oss
Lettere å omplassere Sisten og Monte uten C (og mer forsvarlig)
Han har fått en "ny sjanse"

Kunne sikkert ramse opp mer her, forrige eier fortalte meg at han tidligere hadde bitt henne, men at hun hadde dyttet litt på snuten hans da han gjorde det og da hadde han sluttet. Jeg har jo ingen garanti for om dette fungerte hjemme der, men de ble nok håndtert lite siste tiden, siden de ble omplassert pga allergi.. Hadde det vært min egen rotte hadde han fått en chip eller blitt kastrert veldig mye tidligere, men jeg ser egentlig ikke noe poeng i å prøve det på han da han er godt over året gammel og aldri har likt folk. Jeg ser mindre og mindre potensiale i han jo bedre jeg blir kjent med gutten.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Trenger tips og hjelp med omplasseringsguttene

Post by Chrizzie »

Vil bare si at jeg er 110% imot avlivning hvis man ikke har gjort det man kan først for å prøve å få en rotte trygg! Jeg har selv hatt 4 umulige hanner (3 voksne og en unge) som har bitt meg til blods, busta pelsen så fort jeg eller andre rotter kom i nærheten, som har liggi i hjørnet og vært skremte, pipi så fort du har vært borti de osv osv! Jeg har vært heldig og fikk alle 4 guttene til flotte familierotter etter mye kos og kjærlighet! (En av de måtte jeg kastrere for å få han til å gå overens med andre) Disse rottene kommer jo mest sannsynlig fra et hjem med lite håndtering, kanskje mye høye lyder og støy, kanskje "slemme" barn som har håndtert rottene feil....ikke vet jeg!

Prøver bare å si at jeg ønsker at du tar tiden litt til hjelp og ser om han kan bli trygg på deg, ofte går det raskere enn du skulle tro! Hvis det ikke blir bedre, så vet du jo hva som må gjøres!

Lykke til med godguttene, og et stort takk for den fantastiske jobben du gjør for rotter som andre ikke vil ha =)
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Trenger tips og hjelp med omplasseringsguttene

Post by rottegal »

Igjen et valg som er opp til deg, men helt ærlig så ville jeg nok avlivd han om jeg var i din situasjon med ganske mange flere rotter. Nå kjenner ikke jeg han, men sånn som du beskriver han så er det ingen tvil om at han kommer til å kreve mye.

:)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Trenger tips og hjelp med omplasseringsguttene

Post by kikky »

ikke bry deg om du blir "uglesett" av andre, det er du som har rotta og det er du som opplever hans atferd. Gjør det du syntes er best både for ham, dere og de andre rottene.

Det er mulig kastrasjon kan hjelpe, men det er ingen garanti. Chip har jeg ikke stor tro på uansett.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Trenger tips og hjelp med omplasseringsguttene

Post by Sandratravolta »

Han er ikke redd for oss på noe som helst vis altså, så det er sagt, (den som er skvetten og sånn som biter oss hvis han blir for redd har jeg god tro på foreløpig.)

Her er det faktisk snakk om en rotte som kommer bort til burdøra og begynner og bite på meg, og han strekker seg så lang han er mot hånda mi for å få tak. Nesten sånn som noen rotter gjør i nakken på hverandre? Og han pleier å fortsette med det en stund, hvis jeg prøver å dytte han bort så biter han som sagt tidligere enda hardere så jeg så vidt begynner å blø.

Chip har funket kjempefint på mine to egne hanner, de gikk fra å bli nervøse og sinna som angrep i alle retninger og skrek da vi løftet de opp til supersøtnoser. Men de skadet meg riktignok aldri med vilje.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Trenger tips og hjelp med omplasseringsguttene

Post by monlan »

Det du beskriver er som å lese om Rasmus. Han var akkurat slik. Og hadde jeg jobbet med omplassering av rotter og hadde mange jeg ønsket å ta meg av og finne familier til så kunne jeg ikke ha klart å bruke den tiden som måtte til for å hjelpe Rasmus til å bli en god rottegutt. Det tok tid og alle rundt meg sa at jeg måtte se å få han avlivet. Han var ondskapsfull... Sa de. Og det hadde jeg nok gjort dersom jeg ikke hadde hatt tid til han. Men han var yngre enn gutten din så han ble kastrert. Og det hjalp veldig, men ikke helt. Men vi fant ut av det med hverandre, og han ble en kjempefin gutt. Men så ble han syk og det endte med avliving. :trist2:

Jeg tenker at du må rekne med å bruke mye tid på han om du skal klare å få han til å bli noenlunde tillitsfull, men at han ikke kan komme til uerfarne rotteeiere uansett. Og så spørs det om erfarne rotteeiere ønsker å overta han når en vet hva som må til av tid og omsorg for å hjelpe han.

Men om han i det hele tatt kan bli bra uten kastrering, det vet jeg ikke. Tror ikke Rasmus hadde blitt så fin som han ble,om han ikke var kastrert. Tror i allefall at veien hadde blitt lang.

Du gjør en flott jobb. Jeg tenker også at dersom du vil prøve å jobbe med han så kan det gå på bekostning av flere andre rotter fordi du da vil måtte si nei til andre som du ellers lett kunne tatt i mot og omplassert. En risikerer da at eierne ikke finner noen som vil ta i mot deres sosiale og gode familierotter og får de avlivet.

Men jeg tenker også at dersom han kommer til noen med lang erfaring så vil han eller ho kanskje hjelpe han påmrett veg. Og det er det så trist dersom ingen prøver det. Det hadde vært så fint om han fikk en sjanse, slik Rasmus fikk. Og han ble bare kjempegod.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Trenger tips og hjelp med omplasseringsguttene

Post by Sandratravolta »

Han burde blitt kastrert for leeenge siden, jeg er nok redd det er for seint nå, han er 1 år og 3 måneder, og oppførselen hans har satt seg så godt. Er redd for å gå i stua når han er ute også, nervøs for at han skal ta føttene mine.

Sånn jeg ser det så kan jeg jo bruke tid på Cristoball, men da går det på bekostning av Sisten - som ikke viser aggressiv oppførsel, men som rett og slett er pysete og redd. Dessuten går det utover Monte at Cristoball er så vanskelig, siden de to står sammen. Pleier å åpne burene av og til når jeg går forbi selv om det ikke er utetid, men kan ikke gjøre det hos M og C uten å bli hersa med.

Jeg trodde en stund det var håp for C, men han blir verre og verre jo mer han blir kjent med meg, virker det som.. :/ Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre.. Kan jo ikke gå tilbake i tid og fortelle forrige eier at hun burde ha kastrert han for kjempelenge siden.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Trenger tips og hjelp med omplasseringsguttene

Post by rottegal »

Da bestiller du en time hos dyrlegen. Ikke tenk og ikke vei mer for og i mot, for da blir du bare usikker. Bare gjør det :)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Trenger tips og hjelp med omplasseringsguttene

Post by Sandratravolta »

Da har vi tenkt og så har vi bestemt oss, blir dyrlegen i morgen, desverre. Jeg kan ikke gjøre noe med at forrige eier ikke har kastrert han, og jeg må faktisk fokusere på å få han som er redd litt tryggere, for han har fortsatt god mulighet til å bli veldig fin!

Etter i morgen skal vi forsøke med introer med Monte, det kan nok ta litt tid, men forhåpentligvis går det seg til etter hvert. Han kan også bli finere med oss hvis han får mer utetid, han kommer jo opp i senga med oss.

Håper ingen tror jeg gjør dette fordi jeg ikke gidder bruke tid på rottene, jeg bruker masse tid på dem, og jeg er glad i alle. Har gjort om hele leiligheten til rottepalass, og de er ute hele dagen. Har heller ikke noe i mot de som biter fordi de er redde, for jeg skjønner det, jeg liker bare ikke å ha noen som jeg må være redd for - fordi han biter fordi han er slem og sinna.

Så håper jeg også at folk ikke nøler med å kastrere, jeg vet det er en risiko, men jo lenger man går jo verre blir det, og det kan skade andre rotter også. Ventet for lenge med en av mine, og han var så fæl med den mest sosiale rotta jeg hadde at han ikke lenger liker andre rotter.. :(
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Trenger tips og hjelp med omplasseringsguttene

Post by Sandratravolta »

da var det over. Dette var vondt, og hos dyrlegen la jeg mye godvilje til og tenkte at han kan jo bli fin. Men da han prøvde å bite meg da jeg skulle kose før narkosen, så ble jeg helt sikker på at dette faktisk var riktig avgjørelse.. blir så irritert over at man bare ignorerer sånn oppførsel hos rottene, når de er så slemme har de det jo ikke bra med alle hormonene sine. Nå skal jeg hjem og kose med de 12 andre som er i leiligheten min..
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Trenger tips og hjelp med omplasseringsguttene

Post by Crazyratlady »

Trist det skulle ende slik, men du gjorde sikkert det riktige. Du får tenk på alle de klarer å hjelpe oppi det hele :) Så var det ihvertfall ikke forgjeves. Du gjør jo en kjempejobb med å hjelpe.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Trenger tips og hjelp med omplasseringsguttene

Post by Sandratravolta »

Ja, gråt både på bussen og hos dyrlegen. Men uansett hvor mye jeg prøver å hjelpe så kan jeg hvert fall ikke endre fortiden.. Hos dyrlegen så fikk jeg beskjed om at det var ei gammal dame på over to år som akkurat mista søstra si, og de skulle se hvordan hun gikk alene, men hvis hun får det fælt så lurte dyrlegen på om jeg kunne ta henne, så kanskje det var meningen at vi skulle dit i dag.

Tonje (veterinæren) sa at hun ikke kunne kose med han før han skulle avlives, for da kom hun til å tenke at da kunne hun ta han og se om han kunne klare seg hvis han ble kastrert. Men da han prøvde å bite meg mens jeg holdt han sa hun at det var faktisk best å la han få slippe.

Tok med Cristoball hjem så Monte skulle skjønne hva som hadde skjedd, han lukta litt på han, gjespa - og fortsatte å sove.

Jeg vet at dette var riktig avgjørelse, for alle i huset, både dyr og mennesker. Men uansett er det trist og vondt.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Trenger tips og hjelp med omplasseringsguttene

Post by rottegal »

Vet du hva, du har tatt den riktige avgjørelsen. Han hadde vondt, enten psykisk og fysisk! Jeg tror nesten at det bittet helt til slutt var nødvendig for at du ikke skal ha dårlig samvittighet, det står stor respekt av deg som faktisk har gjort det som er best for flere rotter. :klem:
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Post Reply