rotta snakker

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Ole

rotta snakker

Post by Ole »

rotta mi Odin prøver å si meg noe vær gang han sitter oppe på skulderen min.. lyden han lager er en .."fafffafffafffaff".. lyd.. hehe
er det noen som vet hva slaks lyd det er?
er han sint eller har han bare høydeskrekk? hehe


Ole..

Siva

Post by Siva »

Mine rotter lager også slik lyd, den lyden betyr bare at den er glad.
Ikkeno og bry seg om ;-)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Bare for å si det; rotter snakker ikke med så mange høye lyder som er hørbare for oss mennesker, men noen koselyder har de. De skjærer tenner og dette hører vi godt. Dette gjør de når de koser seg eller når de skal trøste seg selv når de har det vondt.

Har man en rotte som "snakker", er det store sjanser for at rotta faktisk har en luftveisinfeksjon, men når man har rotta helt inntil øret, kan man på noen rotter høre meget svake lyder som kan minne om rottelyder hørt med flaggermusdetektor. http://www.tamrotter.com/medier.html

Hvor godt hører du lydene og hva høres det ut som?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Kanskje du kan legge en lydfil på nettet for oss? "fafffafffafffaff" høres veldig ut som surklelyd, da... hm. Tidlig behandlig med antibiotika er nødvendig for å unngå skader på luftveiene, så jeg ville ha fått rotta sjekket hos dyrlegen for sikkerhets skyld. Vi beskriver jo lyder forskjellig, men koselyd er helt tydelig en gnisselyd som lages med tennene, surklelyd kommer fra nesa og følger pustefrekvensen.

ole

Post by ole »

jo.. når du sier det.. det er nok tennene.
sitter med han oppe på skulderen nå..
skal se om jeg kan få tatt opp lyden.. er ikke så lett... for det eneste jeg har som kan ta opp lyd er mobilen min! hehe..

men jeg får se..

takker for all info og hjelp!



Ole...

Siva

Post by Siva »

Bare hyggerlig Ole, det er derfor vi er her vet du ;-)

Locked