en del spørsmål om atferd, aktivisering og trening

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
macgyver
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 15 Nov 2007, 22:05
Location: Oslo

en del spørsmål om atferd, aktivisering og trening

Post by macgyver »

Jeg har min første rotte nå, MacGyver, som jeg fikk 14. nov 2007. har altså hatt ham relativt kort. Men, jeg har noen spørsmål som jeg håper noen her kan svare på!

1)MacGyver er alenerotte, det har jeg valgt til tross for at jeg vet at det ikke er så positivt for rotter. Jeg har mine grunner til det, og er selvfølgelig veldig obs på atferden hans. Hvis jeg ser han mistrives så får han så klart er kamerat. Men. Hvordan vet jeg egentlig om han trives eller ikke? Han er født 20. september 2007, og er en hannrotte, krysning dumbo/hette. Hvor aktiv bør han være? Han er litt sjenert, men veldig nysgjerrig og veldig uredd mennesker - veldig knyttet til meg og elsker å sitte på skuldern og klatre rundt utenfor buret. Selv synes jeg ikke det ser ut som han mistrives, men for å være på den sikre siden - hva er sikre tegn på dårlig trivsel?

2)Jeg lurer også på hvordan jeg kan få ham til å gjøre litt mer i buret sitt! Når han er i buret ligger han stort sett stille, mest inni et av husene sine. Han har masse å leke med og klatre i og på, men han virker rett og slett ikke interessert! for liten siden kjøpte jeg løpehjul til ham, fordi jeg vet han er vant til det fra da han var liten hos oppdretter, men det gadd han nesten ikke se på en gang. Skal jeg bare la ham bestemme selv og være en lat rotte?

3)Jeg kunne tenke meg å trene ham litt, lære ham litt triks og sånn. Men der møter jeg et par problemer. Jeg synes klikkertrening høres greit ut, altså klikk når haan gjør noe riktig og godbit i samme øyeblikk. Det må sies at jeg har null erfaring med trening av dyr, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal komme i gang med Maccern! For det første får jeg ikke oppmerksomheten hans. Hvis jeg skal trene utenfor buret er han så opptatt med å snuse på ting at han ikke enser meg noe særlig, og skal jeg trene inne i buret vil han bare ligge inni huset. Det andre problemet er at han ikke er interessert i godbit utenfor buret, og da kommer jeg jo ingen vei...

4)hvordan oppfører rotter seg når de er lekne? MacGyver hjar en atferd som jeg tolker som leken nemlig. Da får han veldig raske bevegelser, begynner å sprette rundt, "bråvasker" seg ofte og kort, rister på hodet og småbiter meg i fingrene. Han biter ikke hardt eller noe, og det ser ut som om han har det gøy. Flere som har rotter som oppfører seg sånn?

Nå ble det mange og lange spørsmål, men sånn er det å være nybakt rotteeier! Håper noen kan svare på noe...Takk!

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Lekne rotter oppfører seg som regel som du beskriver her. :)
Jeg vil tro han ville vært mer aktiv om du hadde gitt han en burkamerat.
Det er kjedelig å være alene.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Re: en del spørsmål om atferd, aktivisering og trening

Post by § RatGirl § »

Gratulerer som fersk rotteeier! :)

Svarer bare på de to første spørsmålene dine, regner med at noen vil gi deg svar på de andre. :thu:

1) Rotter er flokkdyr og jeg syntes ikke noe om å holde et flokkdyr alene, uten andre artsfrender. Et menneske kan aldri erstatte en annen rotte. Så jeg vil anbefale deg å tenke på rottas beste og anskaffe deg en kamerat til han. Du kan lese denne artikkelen: http://www.julirottene.com/artikler_ikkeboalene.html

2) Dette kan nok komme av at han er helt alene og ensom i buret sitt.

macgyver
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 15 Nov 2007, 22:05
Location: Oslo

Post by macgyver »

takk for svar!
Jeg er veldig klar over dette med alenerotte, og jeg har innerst inne dårlig samvittighet for å holde ham alene. Jeg vurderer veldig å skaffe meg en til.
Men. Det er noen men der og! For det første har jeg blitt veldig knyttet til MacGyver. Jeg er redd vi skal miste dette båndet om jeg får en rotte til, eller at den nye rotta ikke får nok oppmerksomhet, eller at MacGyver blir sjalu på den nye.
Det andre dilemmaet er at jeg som sagt har med MacGyver rundt over alt hvor det lar seg gjøre, og da vil jo burkameraten bli ensom! Jeg kan så klart begynne å ta med begge to, men det er ofte nok å holde styr på bare en når man er ute på tur...og 3 stykker synes jeg blir for mange i forhold til burstørrelsen!

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Det beste du kan gjøre om dere har et sterkt bånd dere imellom, er å skaffe han en venn. Han kommer bare til å forandre seg til det positive. Rotter blir mer tamme om de er flere, enn om de er alene. Noen rotter er man mer knyttet til enn andre, og andre rotter vil ikke ødelegge det båndet man har. :)
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

det er helt vanlig å tenke sånn at du få et tettere bånd med bare en rotte. det stemmer for endel arter, men ikke for rotter. jeg valgte selv den metoden da jeg fikk meg min første rotte- jeg fant bare en rotte av riktig kjønn da jeg fikk Mira. derfor slet jeg med at hun var veldig nervøs den første tiden. så fikk hun endelig en kompis, og etter litt klabb og babb ble de gode venner og Mira ble en utadvendt og glad jente.

men tilbake til det du spør om! det er jo kjipt med bare formaninger og ikkeno svar :mrgreen: .
jeg trente mye gå-på-line med mine spesielt før når de var yngre. et papegøyetau funker bra.
de kan faktisk også "gå spor", dvs gjem gobiter og la den søke. ordet søk er kanskje vrient for en rotte, men konseptet er kult! bruk et avgrenset område så de skjønner tegninga. de kan også læres til å gå på armen din, sett rotta på hånden som du holder strakt ut, så vil den nok komme til deg. belønn med godbit. etterhvert kan du øke tempoet. når det gå bra, kan du ta ned armen og lirke rotta ut på den andre armen, og tilbake. tilslutt får du rotta til å gå fortere og fortere mens du står med begge armene ut. hvis den begynner å tulle, gå tilbake litt. har ikke prøvd klikker på rottene selv, men de reagerer ofte fort på klikker- prøv!
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Ingvild
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 27 Sep 2007, 18:08
Location: Stenbråten, Oslo

Post by Ingvild »

Jess var alenerotte i en måneds tid før vi fikk rotte nummer to i hus - så jeg har litt erfaring med slikt.

Forskjellen på Jess fra da hun var alenerotte til hun fikk selskap kan ramses opp ganske raskt:
1. Som alenrotte tisset hun mye på oss når hun klatret på oss. Det er helt slutt når som hun har selskap.
2. Hun ble tydelig tryggere. Jeg merket ikke at hun virket uttrygg da hun var alenerotte, men jeg ser det tydelig nå når hun har selskap - hun har vokst mentalt på det å få utfordringer fra andre rotter og ikke bare oss mennesker.
3. Hun har alltid vært hengiven ovenfor oss mennesker, men etter at hun fikk selskap er hun enda mer hengiven. Så det er ihvetfall ikke noe problem.

Får å få rotta di til å bli bedre kjent med deg vil jeg anbefale et lite toalett. Hvis du har et lite toalett i huset, et slikt på rundt 2 kvadrat, ta på deg en god, myk hettegenser, ta med en bok og rotta, sett deg på gulvet (husk å lukke lokket på do først), og bli der en til to timer. På et slikt rom er det ikke spesielt mye å finne på, så etter hvert vil nok rotta bruke deg som klatretre og gjemme seg i genseren din. Hvis du sitter stille og leser, ikke aktivt aktiviserer den, så vil nysgjerrigheten ta overhånd og rotta vil begynne å utforske deg.

Den gode kontakten vi har med Jess begynte faktisk da vi var på hytta med henne, med liten mulighet til å slippe henne ut. Så hun klatret på oss i stedet - vi satt på sofaen og leste mens hun gikk fra den ene til den andre.

:-)

macgyver
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 15 Nov 2007, 22:05
Location: Oslo

Post by macgyver »

takk for svar!
Jeg har nå bestemt meg for at Maccern skal få en venn, og tok med meg bittelille Chuck hjem i dag - men Maccern er ikke noe snill. Jeg starter en ny tråd om det, setter kjempestor pris på om folk svarer meg der! For jeg aner ikke hva jeg skal gjøre!

Ingvild, takk for utfyllende tips! Heldigvis for meg er Maccern akkurat så hengiven ovenfor meg som du beskriver, han vil heller klatre på meg enn på gulvet...:D
MacGyver og Chuck Norris - Lillerott og Storerott<3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg har mine grunner til det, og er selvfølgelig veldig obs på atferden hans. Hvis jeg ser han mistrives så får han så klart er kamerat.
og tok med meg bittelille Chuck hjem i dag - men Maccern er ikke noe snill
Jeg vet ikke hvor mange som er klar over det, men å la en rotte stå alene vil alltid føre til større vanskeligheter ved introduksjoner senere. Alle rotter blir mer aggressive mot "inntrengere" når de har vært aleneboere noen uker. :(

macgyver
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 15 Nov 2007, 22:05
Location: Oslo

Post by macgyver »

Tenkte bare jeg skulle opplyse om at MacGyver og Chuck Norris nå er bestevenner, og har vært romkamerater på heltid en stund! Det tok bare et par dager med Chuck boende i eget bur og masse sosialisering på dagtid før de flyttet inn med hverandre :D

Så det var nok bare jeg som gikk for fort frem i begynnelsen. Nå er det ingen problemer, og det ser faktisk ut som om bittelille Chuck, tre ganger så liten som MacGyver, er den som kommer til å bli dominant til slutt...
MacGyver og Chuck Norris - Lillerott og Storerott<3

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Så flott at MacGyver har fått en kompis! :D

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

:bravo:

Post Reply