Utegang

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Utegang

Post by Vimsa »

Jeg lurer litt på hvor lenge dere andre her har rottene ute av buret om dagen? Har en uendelig diskusjon med min datter om det enkelte ganger for jeg synes at hun er litt snar med å putte dem tilbake. Jeg bruker å ha dem ute med meg ca 1 time ad gangen enkelte dager,er det lite å? :?:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er nok ganske forskjellig! 1 time blir ansett som minimum i snitt over tid, tror jeg. I følge kontrakten vi hadde med Dyrebeskyttelsen for de første rottene våre, var vi forpliktet til å ha dem ute minst to timer hver dag :)

Hos oss har det nesten alltid passet bra å dele luftingen i en morgenøkt og en kveldsøkt. Etter ca. en halv times tid begynner rotteguttene mine bare å legge seg ned likevel, så ofte er de godt fornøyd med 2 x 3 kvarter. Noe særlig mindre enn det, og de føler seg snytt :lol: Men det er selvsagt en vanesak, og det kommer an på hvor stort bur og hvilke aktiviseringsmuligheter de har inne i buret, hvor mye de kjeder seg der.

Taz
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 02 Dec 2007, 14:29

Post by Taz »

Vi lufter våre når vi sitter på sofaen og setter hunden på gangen. :D Minst en time om dagen, men de går litt ut og inn av buret sitt selv når det passer de og de tar kosepauser inni buret selvom døra står åpen. Tror derfor ikke de trenger å være ute 1 time sammenhengende. Sikkert like greit å ha de ute i 15 minutter x 4 liksom. Eller mer da selvfølgelig. Hadde det ikke vært for hunden hadde vi sikkert latt buret stått oppe mesteparten av tiden. :D Så nå får de minst 1 time hver kveld (og ofte mye lenger en 1 time) og noen ganger litt på morgenen.

:rottehode:
Det blei litt surr når Taz skulle registrere seg så han stjælte e-postadressen til Tinkerbelle, av denne grunnen bruker vi begge "Taz" profilen til vi får rettet opp i det. Vi skal prøve å huske å signere våre innlegg ;-)

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Her hos oss blir det kosing i en times tid hver dag, ellers er de ute på oppdagelsesferd i opp til tre timer om dagen, jeg har buret oppe når jeg er på rommet og gjør lekser og slikt, og da piler de rundt overalt :geek:

Når jeg sitter foran skjermen sitter de bak ryggen min :mrgreen:
jeg sniker inn tid med rottebartene nesten hvor enn jeg er ;)

Så når datteren din sitter f.eks. på PC`en kan henne ha rottene på fanget :lol: :rottehode:
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

nå som jeg har 3 grupper har jeg desverre ikke like mye tid lenger, så da får de være ute en times tid, men jeg bytter på å la en av gruppene være ute litt lenger :) de har ganske grei størrelse på buret og hverandre så det skader dem forhåpentligvis ikke at de ikke får være ute i flere timer hver dag.

edit: ene gruppa er låne gruppe :)
Last edited by kikky on 09 Feb 2008, 15:47, edited 1 time in total.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Mine er ute 2 x 1 time hver dag og de trives med det. Ikke alle vil ut hver gang, og noen har større utebehov enn andre.
Absolutte minimum per dag hos oss er 1 time pr. gruppe. Hvertfall guttene har ofte lagt seg når den timen er over. Vi prøver å aktivisere rottene så mye som mulig når de er ute.
Har også tre grupper, men har også tre forskjellige steder de kan løpe på, om jeg må ha alle ute samtidig.
Last edited by Intet on 09 Feb 2008, 15:49, edited 1 time in total.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

hehe da er du heldig, mine stikker ned på gulvet overalt så de er ikke til å stole på :? heldigvis er låne gruppa snille gutter, holder seg på senga/sofaen :D
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Det er bare Rynke her som hopper ned på gulvet.. :roll: Så om vi har Rynke og vennene hennes i stua, løper hun etter oss som en hund når vi går ut på kjøkkenet e.l. :lol:
Nå er også den damen noe for seg selv. :smack:
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Jeg lar mine gå ut og inn av buret som de vil.
De har fri tilgang på to rom og buret sitt.
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Jeg åpner buret,(venezia),når jeg er hjemme.Noen klatrer da opp på buret og legger seg under teppene der.Jeg hilser på og koser innimellom ;) Etter noen timer kan jeg godt finne alle sovende INNE i buret :geek:

Cazandra

Post by Cazandra »

Av mine 3 er det 2 som liker seg på gulvet. Den andre blir litt mere usikker og virker som om den savner nærheten til de andre.
Noen ganger passer jeg på, andre ganger lukker jeg døren ut til gangen og lar dem være. De er uansett aldri vanskelige å få tak på igjen.
Noen dager er de ute bare 30min, andre dager mange timer. Uansett har de stort bur å boltre seg i.

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

jeg har mine ute mellom en halv time å time om gangen på gulvet så er de en halv time på sofaen så blir vel ca 2 timer hver dag, som oftest på kvelden :) å i helgene på dagen da jeg passer på å bytte i buret :D
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

miroxx
Sofaspiser
Posts: 146
Joined: 29 Aug 2006, 22:11
Location: Møre og romsdal

Post by miroxx »

Rottene mine er ute sammen ca en time omdagen eller mer, slipper dem på senga når jeg sitter på dataen på kvelden, så er de ute til jeg legger meg.
den ene er somregel aldri i ro, mens den andre er ute å går i ca ti min før hun legger seg ned!
_ Kaja _ :D

Gittiamo

Post by Gittiamo »

Mimimum en time om dagen. Har noen veldig aktive jenter her. Det beste er å leke siste med meg på gulvet :lol: De sovner gjerne underveis, da enten under senga eller bak noen bøker i bokhylla. Og etter noen minutter til ladning, så er de på'an igjen.

Om de ikke får minst en time, så blir de bare masete.

Lilly-Marie
Markeringsbehov
Posts: 282
Joined: 17 Feb 2008, 16:05
Location: Rjukan
Contact:

Post by Lilly-Marie »

jeg er litt usikker på hvor mye jeg har de ute, men det er et par ganger om dagen og blir som regel når jeg sitter foran tv eller dataenn, og de løper fra seg og så kommer de og koser, så blir nok et par timer.....
Image MVH Koala Jenta & Koala`s Rotter Image
http://www.geocities.com/koalajenta/rottene.html

Post Reply