Høy musikk

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Høy musikk

Post by Vimsa »

Jeg håper at noen kan svare meg på dette.Hvordan reagerer rotter på høy musikk.Min datter har to gutter på ca 7 mnd og de står på stuen.Jeg har sagt til min datter at hun kan sette buret til dem på rommet sitt så får dem vært mere sammen ho men ho mener at det er for mye bråk der inne.Så om noen har noen gode råd så taes de imot med takk :lol:
Ps: har meldt min datter inn i tamrotteforeningen så hun kan få lært seg litt mere om rotter så alle gode råd kommer godt med,så jeg skriver her inn på hennes med.nr :rat:

kriwin
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 06 Feb 2007, 00:47
Location: Tromsø

Høy musikk

Post by kriwin »

Mine rotter pleier ikke å bry seg om at vi spiller musikk. Vi pleier riktignok aldri å spille veldig høyt, kan hende de vile reagert på det, men musikk med normalt volum burde gå greit. Men rotter er like forskjellige som mennesker, noen er mer "følsomme" enn andre. Jeg ville prøvd meg litt frem. Hvis de virker avslappet ser jeg ingenting i veien for at dere kan spille musikk i samme rom som rottene
R.I.P. Bianca, Dr. Jekyll, Ms. Hyde, Honey, Luna, Gaia, MayDay og Jinx

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

hei mine rotter bryr seg ikke engang om vi støvsuger her, ikke engang om vi støvsuger rundt buret de sover like godt de, men den ene jenta er mere skvetten for høye lyder hvis hun er uten for buret, kan kanskje komme av at hun føler seg mye tryggere i buret sitt en utenfor, prøv å sett buret på rommet å skru lyden gradiv høyere å se om de reagerer på det, hvis de er rolige så er det ingen fare for at de kan stå der inne selv med høy musikk :D lykke til
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Post by 2po »

bittelitt off topic, håper det går bra, men mine to gutter tror jeg liker at jeg spiller gitar og synger. Når jeg gjør det så stopper de liksom opp og "lytter" (ser det ut som) hihi. :rat:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Tror ikke det er bra med FOR høy musikk,rottene har svært god hørsel og hører også lyder vi ikke kan høre.En annen ting er at temperaturen i rommet bør være jevn.Kalde netter kan for føre til forkjølelse og lungebetennelse.Heldig du som får ha dem på stua da..... ;)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Øretelefoner er kanskje en løsning :) Da kan datteren din høre musikk uten å plage både rottene og andre.

Rotter kan bli stresset av musikk - men mine tar ikke synlig skade av et volum som er forenlig med samtale uten å heve stemmen.

Marianne
Stjeler mat
Posts: 67
Joined: 23 May 2007, 14:28
Location: Nes i Akershus

Post by Marianne »

Hvis hun pleier å høre på høy musikk vil jeg ikke anbefale å ha dem der inne. Siden de hører veldig godt, og kan bli stresset av det. Jeg har ihvertfalll begynt å ha på mye lavere lyd når jeg ser på film, etter at jeg fant ut at rotta mi ble veldig skvetten av det. Datteren din kan vel ha dem med seg på rommet (når hun ikke har på høy musikk) uten at de må ha buret der?

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

Brannalarmen gikk hos meg i går. i samme rom som rottene, men de så faktisk ikke ut til å bry seg, og den lyden er høy! Støvsuging går også greit.
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Post by Lucifer »

tantepose wrote:Tror ikke det er bra med FOR høy musikk,rottene har svært god hørsel og hører også lyder vi ikke kan høre.
Vil bare legge til noe her. Rotter hører ikke lyder høyere enn oss, men de kan høre høyere tonearter. Det vil si at de kan høre flere lyder, men en cd på lav styrke vil ikke være middels for en rotte.

For øvrig er det veldig individuelt hva rotter tåler. Noen går amok på den andre enden av huset fordi noen lager smoothies i en blender, mens andre ikke bryr seg i det hele tatt. Lucifer bryr seg sjelden, men trompeter får henne til å flykte hals over hode.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Det er vanedyr som oss tenker jeg. Er de vant med lite lyd, kan musikk synes forferdelig høyt. Hos oss er rottene en del av dagliglivet, de står på stuen, og løfter ikke et øyelokk om jeg støvsuger, tv er på, syr eller bruker kjøkkenmaskiner. Dette er selvsakt individuellt, og alt med måte. Mine kan også skvette ved høye uvante lyder. :) . En annen ting er jo om soverommet hennes er kalt om natten, da ville jeg nok revurdert å sette de inn der. Høye svingninger i tempratur er aldri bra for rotter.
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Jeg mente da ikke at rotter har forskjellig "volumknapp" fra vår.Men det kan komme lyder ut av høytalerne som vi ikke hører pga at de hører andre frekvenser.Det kan være forskjell på forskjellige musikktyper også.
Tenkte mest på megahøy musikk,som mine håpefull nyter å spille ihvertfall. :afro:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Sitter her nå med musikk på mens rottene tusler ute! Har aldri sett noen negativ rekjson på dette egntlig,og nå og da spiller jeg relativt høyt ;) (ikke for høyt sevfølgelig.. :P )
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Post by Lucifer »

tantepose wrote:Jeg mente da ikke at rotter har forskjellig "volumknapp" fra vår.Men det kan komme lyder ut av høytalerne som vi ikke hører pga at de hører andre frekvenser.Det kan være forskjell på forskjellige musikktyper også.
Tenkte mest på megahøy musikk,som mine håpefull nyter å spille ihvertfall. :afro:
Nei, da var det jeg som misforsto. Da er vi enige.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

Post Reply