Hva får ham til å bite?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Hva får ham til å bite?

Post by Morgaine »

I dag når jeg stod opp gikk jeg som vanlig bort til buret for å si hei til rottene. Pleier alltid å holde en finger inntil sprinklene slik at de kan få snuse på hva jeg har gjort siden sist. Men i dag fikk jeg meg en overraskelse. For Puck hev seg over fingeren min og bet hardt. Etter noen sekunder med ren forbauselse lukket jeg opp den ene døren og bare la hånden inn. De to andre kom springende for å hilse men så kom Puck styrtende til og bet igjen.

Forstår ikke hva som har gått av ham! Han var helt fin i går når la meg, og har ikke noe problem med å komme bort for å hilse ellers. Han har bitt en gang før men det er lenge siden og i en helt annen situasjon. Har gått helt fint etter det. Merker også at han har blitt litt mer aggresiv ovenfor de andre to.

Er det noen som kan hjelpe meg med å orstå dette?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Hvor gammel er Puck?
Det er mulig rotta er fysisk syk eller har smerter. Ellers kan det være en personlighetsendring til det værre - jeg vet ikke :|

Vanligvis er jeg ikke glad for å la rotter stå alene, men hvis du tror Puck kan være syk, eller at det er fare for at de andre rottene blir skadet, ville jeg vurdert et eget bur til ham, i alle fall midlertidig. Gi ham en god sjekk hvis du klarer det, for å se om han skulle ha noen sår eller uvanlige skjevheter/hevelser.

Hvis han fortsetter å være krakilsk uten at du finner noe, ville jeg diskutert problemet med en veterinær.

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

De er vell alle tre rundt 4 mnd nå. Og var for en uke siden under behandling for lungebetenelse. Men Puck var den eneste av dem som ble erklært helt frisk av dyrlegen. Han fikk allikevel medesin som de andre. Har ikke merket noen sår på ham og han springer rundt som vanlig.

Så langt går han ikke så langt at han skader de andre. Ingen av dem har i det minste fått noen sår, og vanligvis gir han seg om de piper høyt.

Får se om han bare har en dårlig dag eller om dette er noe som kommer til å vare. Men er redd for at han er på vei ned en dårlig vei. Satt ved siden av buret nå bare for å vise at jeg er der. De to andre kom springende bort men Puck jaget dem bort ved å snappe etter både dem og meg.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Kan det være noe du hadde på fingrene?Ev. rester etter lukt?
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

4 måneder høres ut som ungdomshormonene spiller opp... Jeg krysser fingre for at han rir det av seg uten at det går ut over rotteskinn eller fingre, men du får følge godt med.
:rottehode:

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Nei hadde ingen ny lukt på fingrene, og det skjer fremdeles over flere dager i strekk så kan utelukke det.

Ja håper det...men får se om han roer seg igjen. Er et problem når jeg ikke får vaske eller sosialisere så mye med de andre pga ham.

Post Reply