hva skal jeg gjøre med charlie?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Post by Sedra »

Hva med å kastrere Charlie?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

tenkt på det. man han er enda ganske ung. håper det går over. får 2 eldre gutter så håper på at de setter han på plass

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

det var charlies siste vers. han må jeg kastere eller avlive. nå har han virelig skadet krokan. et stort sår bake på rumpa

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Hva med å vurdere å omplassere ham før du eventuelt tenker på avliving. Riktignok til noen som var fult klar over hva de evt gikk til. Kunne han ha levd som alene rotte en stund kanskje og så blitt introdusert for en liten kamerat på et senere tidspunkt? Har nettopp måttet avlive en av mine pga aggressivitet så vet at det er et hardt valg å ta. I mitt tilfelle prøvde vi ut ulike ting i to mnd før jeg til slutt gav opp, og det var kun pga at Puck plutselig verken likte å være med mennesker eller brødrene sine så for ham var livet som alene rotte ingen mulighet i lengden.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

han er nydelig med folk. koser og er nyskjærrig. men ikke med de små gutta. får kanskje 2 eldre snart, men er redd det kan gå galt. charlie står alene nå, men det var under luftingen at han fløy på krokan. pokker altså. liker charlie skikkelig godt. huff....

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Jeg har null toleransegrense for skader og biting her hos meg, da jeg har to små barn som jeg må sikre. Rotten det gjelder settes i eget bur, så prøver jeg gradvis tilvenning etter det. En av mine er kastrert og lever nå livet i lykkelig tosomhet med en frøken. Den andre vippet over i raseriet sitt, ble best beskrevet gal, og fløy på alt som rørte seg inkludert meg under lufting, og han ble avlivet. Kan jo hende din gutt passer bedre alene eventuellt som kastrat. Men jeg ville vært forsiktig i omgangen han får med andre rotter, er noe med når de først har begynt å bite for å markere og hevde seg.... Lykke til med avgjørelsen
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Av og til kan det være redsel og ikke dominans,men det kan du sikkert merke av adferden hans ellers.Han er jo ikke gamle karen da... :)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

nå har han aldring bitt meg eller noen andre, men han løper etter små gutta. han står isolert nå og jeg har prøvd å gitt han litt og litt tid med de andre. men i går tror jeg han var ekstra gira pga det var 2 jenter på besøk som løp løse og så ble han luftet sammen med gutta etterpå. da hang sikker kvinne duften i hele rommet. dumt av meg. men han kom bort til meg i dag og satte seg på 2. virket nesten som om han sa unnskyld, så kosete er det sjelden han er

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Jeg ville fjernet han fra andre rotter med engang, neste gang han går til angrep kan være den andres siste dag. Jeg vet ikke om jeg hadde gjort et forsøk med kastrering når rotta har laget en stor flenge i en annen, kanskje neste gang er det menneske hender det går utover.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

såret er alt grodd fint....
han er fjernet fra de andre. men tror nok aldri han ville bitt en person.

jeg er redd jeg har dømt Charlie for tidlig. i dag så jeg en blodflekk i buret til krokan (det hjemmelagde) og så så jeg opp, der sto det en tapp av hønsenettingen ut. og blod rundt :oops:
er kanskje jeg som skulle vært kastrert..... :spy: blir kvalm over tanken av at det kan ha vært min skyld. åh.... kommer til å installere overvåkingskamera. griner snart..... stakkars charlie og krokan. har fikset buret nå da, men klarer nok ikke å tilgi meg selv for dette.

dyrlegen skrøt over helsa på rottene mine i dag :) (måtte bare få det med) er litt stolt

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

men fløy han ikke på krokan under luftning?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

frank har fått skikkelig juling. han har masse småsår. skal til dyrlegen med han i morra da på en generell helsesjekk, så kan sikkert se på det også. sårene er bare overfladiske, men han har sår på leppa og bjellene.
Uansett om det var hønsenettingen eller Charlie som rev opp Krokan ( :hm: og bak på rumpa er ikke det mest sannsynlige stedet for et hønsenettingrift - rottene klatrer jo gjerne med magen mot burveggen ) er det ille nok at Frank har fått bank. Det er dessverre en del hanner som ikke har sperrer for å skade andre. Men jeg godtar ikke det som normal oppførsel :(

Det er ikke alltid kastrering hjelper, men hvis du vet han har skadet minst en annen rotte har du ikke så mange valgmulighetene... Om du velger å omplasere ham, dytter du egentlig bare utgiften til kastrasjon over på neste eier.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

jo... derfor jeg trodde at han fikk såret da. men så så jeg blodet i dag og ble litt usikker. kan ha vært charlie, men er ikke sikker lenger. uansett for sikkerhets skyld så står charlie alene nå

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

ikke tenkt å omplassere han. han er min, men kastrering er et alternativ. skal gi han tid til å bli litt mer voksen så får vi se. søsknene hans er rolige og snille så kan være en fase. håper på det, men frem til da får han være alene. virker til å trives med det også

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Det blir nok ikke lettere med tid når han først har gått til angrep på andre rotter, men du kan jo håpe :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply