Begynner å gi opp

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Begynner å gi opp

Post by Morgaine »

Jeg begynner seriøst å lure på om det er noen høyere makter der ute som ikke vil ha jeg skal ha rotter. Dorian og Drac har alltid komt godt overens. Greit nok de har lekesloss litt og av og til blir det mer alvorlig men ingenting som jeg ikke forventet. Før her i går natt. Et voldsmot leven midt på natten og når jeg skrudde på lyset var det blodsprut over hele buret. Drac satt vetskremt i et av rørene og Dorian var dekket av blod. Jeg separerte dem for resten av natten og vasket såret til Dorian. Nå sitter jeg med en illsint, opp puffet Dorian inne i buret og en livredd Drac i genseren min som nekter å gå inn i nuret igjen selv om Dorian ikke kan nå ham i den halvdelen.
Hva skal jeg gjøre?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Gamle er disse guttene?

Kastrasjon eller avlivning ville antaglig vært eneste løsning, hvis ikke du ønsker gjøre alene rotte av ham. Selv om jeg ikke tror kastrasjon ville hjulpet når rotta allerede har angrepet og bitt en annen rotte, men det har jeg ikke nok erfaring med så kan ikke si noe der.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

De ble født 19.05 så de er jo i hormonfasen. Har jo alt måttet avlive ene broren deres for han var aggressiv og så frem til å ha en fin tid med disse to. Problemet er jo også at hvem får skylden? Han som har puffet seg opp og jaget den andre inn i et hjørne eller den som biter når han er presset inn i et hjørne og den andre ikke gir seg? Har virkelig ikke lyst til å avlive noen av dem. Da blir det nok heller at de må bli alene rotter.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Mine to kastrater har foreløpig ikke skadet ander etter å bli kastrert pga. aggresjon. Begge hadde skadet andre rotte før, sannsynligvis flere ganger for den ene, og helt sikkert for den andre. De var enda til året og litt over året da kniven kurerte dem... så det er håp.

Men det er ikke sikkert at det blir så lett for Dorian å akseptere Drac i buret uansett :( Håper han gror raskt sammen. :rottehode:

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Dorian ser ut til å ha grodd fint sammen alt så det var nok mer pga Drac traff et sted med mye blod enn at det var et dypt kutt. De lå en stund i samme køye mens jeg holdt på å vaske buret, men så begynte plutselig Dorian å puffe seg opp igjen og jaget Drac rundt. Så nå er de separert for en god stund ser det ut som.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Det er fryktlig slitsomt med aggressive rotter, eller rotter som ikke fungerer godt med andre. kanskje kastrasjon av begge kunne løst problemet?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Ja det er en mulighet som jeg vurderer.

Tingen er at jeg har også fått tilbudet om en annen avt mulighet. Har fått tilbud fra ei bekjent i Oslo som har hatt rotter lenge men som har hatt pause en stund og savner dem veldig. Hun sa at hun gjerne kunne ta i mot den ene da hun er vant med problemrotter og kunne fint ha ham som alene rotte om det var det beste. (Bare så det er sagt..vi snakker da om ei som jeg har kontakt med og som er 100% klar over hva som har skjedd og hvordan ting ligger an. Er ikke for å "dytte problemet over på andre her.) Liker ikke tanken på å splitte opp brødrene mine men det er bedre enn å måtte avlive dem uansett. Da blir det til at de begge blir alene rotter for en stund da jeg uansett ikke har mulighet til å evt introdusere en ny liten rotte uten hormoner før etter jul. Har et lite håp om at siden de er midt i hormonfasen at det kan roe seg ned etter en stund slik at de kan være rundt andre rotter. Noen tanker rundt en slik ordning?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Jeg forsøkte å ha en alene rotte, og jeg syntes ikke det blir noe særlig til liv om man ikke har mye tid til å ha rotta så og si boende på seg.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Tingen er at jeg har muligheten til å tilby det livet nå siden jeg er fulltidsstudent. Så jeg vil i det minste ha den muligheten før avliving. Selvsagt hvis det viser seg at rotten mistrives med det så må jeg jo revurdere det. Men da har den i det minste fått alle muligheter jeg kan gi.

Molly matmor
Hamstrer mat
Posts: 391
Joined: 12 Aug 2008, 13:55
Location: Gloppen, sogn og fjordane
Contact:

Post by Molly matmor »

Har du to bur, bør du dele dei kver for seg :hm: Det gjor broren min med Pest og Plopp og det funka fint. Burene stod nesten inntil kvarandre, sann at dei "såg" kvarandre kvar dag. Dette var ei hetterotte og ei albinorotte
Hilsen Meg og Tequila
R.I.P Molly, Mint<3

17 år, jente

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Jeg har et furet tower bur som jeg kan dele i to men da ser de ikke hverandre. Pluss at Drac er livredd for Dorian nå og nekter å gå inn i buret fordi han er redd Dorian er der. Da piper han bare og hopper tilbake i armene mine. Skal ikke være lett dette her.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Uffda, små hårballane :(

Håper dei står det over, du har hatt nok å stri med.

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Takk det gjør jeg også. Men satser på å la dem få være alene ett par dager. Klarer ikke å se på at Drac er så redd stakkar

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Hvordan går det? Noen forandring?
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Post Reply