Klikkertrening?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Klikkertrening?

Post by Dumle »

:bravo:

Tenkte å ta opp litt klikkertrening her jeg da. Nå har ikke jeg rotte akkurat nå, men blir i løpet av nærmeste dagene, og det blir da mine (må tenke... ;) ) 9-10 rotte tro?

Jeg har alltid lært rottene mine sånne enkle ting som å komme når jeg roper, komme frem fra gjemmested når jeg rister på godbitesken, klatre opp buksebeinet, hoppe/klatre over hindre osv, men jeg har aldri trent rotte med klikker.

Nå har det seg sånn at jeg har tre bikkjer fra før (dvs jeg har en og min samboer har to :geek: ), hvorav min blir klikkertrent, og jeg ser jo hvor mye fortere og presist innlæring går med klikker. Jeg trener ikke rent med klikker, da jeg sier nei innimellom (ikke under innlæring), men man får jo "forsterket" en adferd mye mer presist (og det er jo det som gjør at innlæringen skjer så raskt).

Rotter er ikke dumme dyr, og jeg tror de er langt mer "sofistikerte" enn hva allmennheten tror, så hvorfor ikke få bartene til å bruke hodet litt??

Jeg tenkte i hvertfall at mine neste barter skal få lov til å bryne seg litt etterhvert :afro: skal se hva jeg får ut av det :bravo:

Klikkertrening er (for de som er usikre) trening med en liten sak med knapp på som lager en kort klikke-lyd (man kan likeså gjerne bruke noe annet, feks kneppe med tunga, bare lyden er kort). Dette er altså trening med en betinget forsterker. Det vil si at dyret viser handlinger for å få et "klikk". Klikket betyr det samme som "akkurat der gjorde du riktig, belønning kommer" :konge: Denne type trening ble først til for hester, men har seinere også blitt benyttet på både hunder, katter og høns, så hvorfor ikke? ;)
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Det fungerer på rotter også ja.
Det eneste som er litt dumt er hvis rottene er skvetne, og er redd for lyden. Da kan det ta en stund å venne dem til det.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Post by Dumle »

Er de skvetne eller bekymret for lyden finner man bare en annen, litt lavere lyd... feks når jeg kaller på rotter, så lager jeg en lyd ala smattelyden dems, men bare en gang.. funker det også ;)

Selvfølgelig funker det for rotter, jeg bare tror det kan bli spennende å se hva de kan lære seg.. tenk deg lydige rotter :bravo: eller nei, det kunne fort bli kjedelig :lol:

Er jo bare å prøve seg frem, feiler man så prøver man jo bare på nytt ;)
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Tviler meget sterkt på at du noen gang får dem til å bli så lydige at det blir kjedelig :P Det at de kan lære masse ting gjør ikke så mye med disiplinen deres, tror jeg. Kjør på ;) Dette er spennede. Jeg har selv kjøpt meg klikker, men det har aldri blitt mer enn bittelitt trening på en eller to jenter, og da bare på selve innlæringen om at klikk betyr at du får namnam. Ingen videre bruk. Og nå har de heeelt sikkert glemt alt. Hjelper litt at når jeg kommer med godter til dem så lager jeg smattelyd, og da kommer alle løpende, selv når de ligger og sover ;)
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Post by Dumle »

disiplinen kommer ann på hva jeg ønsker å forsterke, men neida, det er nok ikke snakk om konkurranse lydighet :lol:

bare sånn for morro... meeen, jeg kan jo holde oppdatert :geek:
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Tror jeg skal prøve dette selv :D
Men på Balder, for de to andre er HELT uinntrissert i hva jeg driver på med :P

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

En penn kan vel fungere fint? :D

millyrottelove
Sover i do
Posts: 230
Joined: 25 Nov 2008, 16:36

Post by millyrottelove »

God ide BadyLizz, jeg har sittet lenge nå og prøvd å lage korte lyder med munnen men den ene blir for svak, den andre for lang og den tredje helt miss... Så en kulepann var en god ide..:D
Hilsen...
Meg og mine to små, Mille og Luna<3
13 år!

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Hehe! :D Er vanskelig å lage akkurat den samme lyden med munnen flere ganger også, så det er nok ganske genialt med en sånn penn man trykker på på toppen liksom =)

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Post by Dumle »

kulepenn ser jeg flere som har brukt, og det er smart :thu: "klikkeren" lager en irriterende høy lyd for meg innimellom, så kan jo bare tenke hvordan den blir oppfattet av små barter..
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Har brukt hundeklikker jeg også litt, og man får helt klart oppmerksomhet :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Post by Dumle »

obsobs: bare noe å tenke på.. Kulepenner generelt lager to klikkelyder. Hvis du hører nøye etter så lager den en lyd når du trykker "den" ned og en når du slipper den opp. Bare pass på å lage EN lyd av gangen. Går fint ann å bruke to lyder (såfremt en av gangen, annenhver gang) så lenge man belønner hver eneste gang det "klikkes" ;)
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: Klikkertrening?

Post by Nikita »

Jeg har startet så vidt med klikkertrening med mine rotter. Før jeg begynnte med klikker kunne de også en del. som for eksempel komme til meg når jeg roper navnene deres og å stå på to bein for å få namnam:)
Så nydelige jenter:)
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

MereteAH
Pinky
Posts: 24
Joined: 31 Aug 2009, 23:45
Location: Trøgstad

Re: Klikkertrening?

Post by MereteAH »

Gøy at noen her klikkertrener rottene sine, så blir det noen å utveksle erfaring med, det er supert! Jeg er utdannet klikkerinstruktør, har levd med denne filosofien siden 1997, holdt utallige foredrag og kurs, har trent hunder (til lydighet Elite + diverse servicehund-oppgaver), katt, høner, hest, revevalper og sosialisert ulv (USA), ikke rotter. Har overtatt tre rottejenter som jeg ikke har trent annet enn småting for å bli kjent med dem og lære meg selv mest mulig. Spennende å følge med her på hvilke teknikker dere vil bruke for å påvirke rottenes atferd. Lykke til!! Heldige rotter som får "lære å lære".
MereteAH

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: Klikkertrening?

Post by Christi »

Så utrolig spennende! kanskje du har lyst til å dele litt tips, erfaringer, etc. her på forumet ?
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Post Reply