Fire veldig ville gutter, trenger råd!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Lizea
Pinky
Posts: 19
Joined: 04 Feb 2009, 20:03
Location: Notodden, Telemark

Fire veldig ville gutter, trenger råd!

Post by Lizea »

Jeg er veldig, veldig fersk rotteeier, og endte opp med 4 gutter fra den lokale dyrebutikken.. en av dem er fra privat oppdrett, så han er mer menneskevandt, og egentlig ganske snill, men det virker som om de tre andre har dårlig innflytelse på han:/
De tre er alle søsken og sansynligvis fra sånn masseproduksjonsopplegg:/ de har nok aldri blitt håndert av mennesker på en kjærlig måte, og de virker veldig redde og forvirret.
De løper fra meg, gjemmer seg, biter og skriker, noen som gjør meg veldig trist.. for jeg har så utrolig lyst til å vise dem at jeg er snill:P

Så, som sagt, jeg er veldig fersk (dette er mine første rotter) og blir veldig, veldig glad for råd om hvordan jeg kan "temme" guttene mine.
Last edited by Lizea on 23 Mar 2009, 17:56, edited 1 time in total.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Godbiter utenfor buret? Ikke gjennom sprinklene. Genser trikset er bra. Lykke til :D
Aurora

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

I og med at du allerede er blitt bitt, og er redd for å bli bitt igjen, ville jeg ha brukt arbeidshansker i en periode i alle fall. Rottene merker jo at du er engstelig, og som de smarte dyrene de er er det jo mulig de skjønner at de slipper unna deg hvis de glefser til. Hvis du har noen hansker å ofre kan du prøve å gi dem youghurt eller leverpostei å slikke av hanskefingrene. Det er ikke "bitemat", så håpet er at de skal venne seg til at fingre skal slikkes, ikke bites.

Rottene liker deg garantert bedre hvis de lærer at å komme ut av buret betyr moro. Du kan prøve å leke med dem (la dem jakte på en eplebit i en snor, fiske erter, agurkskiver eller mais i en lav form med vann.) Hvis du titter rundt her på aktivisering av rotter får du sikkert flere ideer.

Med utrygge rotter har jeg av og til fått uttelling på å sitte med dem i fanget med et pledd over rotta. Prinsippet er det samme som ved genser-trikset (dvs. la rotta løpe rundt inne i genseren), men det er ikke fullt så intenst, siden pleddet ikke lukter av deg. Mørkt og lunt pleier å være bra for trygghetsfølelsen.

Noen foreslår å ta med seg rottene i et (tørt!) badekar. Legg et badehåndklede eller et teppe i bunnen, et du kan ofre, sett deg ned med en bok og med rottene. Badekaret er såpass lite at de ikke kan komme særlig langt unna deg. Rottene trenger noe å stå på og ligge på i bunnen av karet, ellers blir de nervøse av hvor glatt det er, og at de ikke får tak med tærne.

Noen rotter går etter bar hud som ikke er fingre også. Hvis de begynner å nappe deg i huden på armene, sett på en genser. Av en eller annen grunn blir man mye mindre fristende da :)

Håper du lykkes med å få dem til å slutte/ikke begynne å bite :rat:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Når de napper eller biter har vi funnet ut at det er lurt å lage en høy pipelyd som ligner på rottene sin egen piping. Rotter piper jo for å si i fra når noe er ubehagelig eller vondt (noen mer enn andre). De skjønner ikke når vi sier au (i hvert fall ikke alle rotter). Ved å pipe høyt snakker du rottens språk og de forstår bedre at ting gjør vondt.
Det er i hvert fall et tips fra meg. Lykke til :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Du kan også ta på deg en genser du kan ofre til rottene, ha den på i en stund, sånn at den lukter deg, og så legge du den i buret, gjerne i sovehuset dems eller et annet sted de pleier å sove. Da vil de (kanskje, og forhåpentligvis) forbinde lukta di med noe trykt :) Lykke til!
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Lizea
Pinky
Posts: 19
Joined: 04 Feb 2009, 20:03
Location: Notodden, Telemark

Post by Lizea »

Tusen takk alle sammen:D
Skal virkelig sette igang temming på fulltid nå! Har liksom fått gnisten litt tilbake nå, og tror faktisk at de kanskje kan bli mer menneskekjære likevell:) For bare en stund siden hadde jeg gitt opp alt:/

Men ei venninne av meg foreslo at ho godt kunne passe på to av dem en stund, ho mente de kanskje ble fortere tamme hvis de blir færre og at de da ikke rotter seg (bokstavelig talt..) sammen mot meg. Men jeg har på følelsen at det bare vil gjøre vondt værre:/ har lest om en del rotter som blir stressa, sure, redde o.l. når burkamerater flytter eller dør og sånt.
Men hva mener dere?

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Lizea wrote:Tusen takk alle sammen:D
Skal virkelig sette igang temming på fulltid nå! Har liksom fått gnisten litt tilbake nå, og tror faktisk at de kanskje kan bli mer menneskekjære likevell:) For bare en stund siden hadde jeg gitt opp alt:/
utrolig bra :D Håper det fungerer til slutt!
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Men ei venninne av meg foreslo at ho godt kunne passe på to av dem en stund, ho mente de kanskje ble fortere tamme hvis de blir færre og at de da ikke rotter seg (bokstavelig talt..) sammen mot meg. Men jeg har på følelsen at det bare vil gjøre vondt værre:/ har lest om en del rotter som blir stressa, sure, redde o.l. når burkamerater flytter eller dør og sånt.
Det kan nok være noe i det at rottene er lettere å temme hvis du har færre å konsentrere deg om. Problemet slik jeg ser det er at det kan bli vanskelig å føre dem sammen igjen senere hvis du skiller dem nå. Og, som du sier kan de reagere negativt på oppbruddet, skjønt de er såpass unge at jeg ville tro det gikk bra.

Lizea
Pinky
Posts: 19
Joined: 04 Feb 2009, 20:03
Location: Notodden, Telemark

Post by Lizea »

Ok, tusen takk, da skal jeg heller ha de alle samlet:D

Lizea
Pinky
Posts: 19
Joined: 04 Feb 2009, 20:03
Location: Notodden, Telemark

Post by Lizea »

Hehe, ja, idag flytta jeg dyna mi, meg selv, de fire villdyra og en bok ned i badekaret:D må si det funka overraskende bra! nå kunne de jo ikke løpe vekk fra meg, eller gjemme seg. Så etter noen få minutter med rømningsforsøk, gav de opp å begynnte heller å utforske meg.
De beit jo litt da, men hver gang de gjorde det lagde jeg en plystrelyd og det funka med en gang:O! så de slutta rett og slett:D
Haha, det hele endte med at vi sovna alle fem:D! Våkna med en rottehale i fjeset, to på fanget og en passa på foten min:) tror vi skal gjøre dette oftere ja! Virker som om det går rett vei:D

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Så flott da :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

prinetti
Omegarotte
Posts: 128
Joined: 25 Jan 2009, 00:29
Location: Tønsberg
Contact:

Post by prinetti »

Så utrolig bra :) Lykke til videre :)
Storm, Kaos, Lucy og Sina
http://prinettisrotter.webs.com/

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Kult forslag, og bra at det funka! :D

Post Reply