Introduksjon av ny rotte

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
May-Britt
Pinky
Posts: 13
Joined: 26 Dec 2009, 22:30

Introduksjon av ny rotte

Post by May-Britt »

Hei,
Er helt ny her på forumet,har 2 døtre som har fått seg rotter. Kristina kjøpte seg en rotte på dyrebutikken på Sørlandssenteret i midten av nov(den skulle da vere 8 uker) og Ranveig overtok 2 brødre rett før jul som er 6 mnd,og de var ganske store så vi var ikke så lysten på å sleppe de isammen.
Så var vi til byen i dag og kom hjem med en ny gutt fra Sørl.senteret, for å ha sammen med Rottus(den som er alene)
Vi hadde de ute sammen ca 15 min tid på en sofa,ikke de helt store reaksjonene men den nye peip litt. Vi gjorde reint buret i mellomtiden og slapp den nye inn først,og Rottus kom inn litt etterpå.
Rottus legger han nye på ryggen og snuser han masse bak og han andre piper og virker underdannig.
Lurer på om jeg tør å ha de sammen om natta og når ungene er på skolen og jeg på jobb i morgen??

May-Britt

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Introduksjon av ny rotte

Post by Matmor »

Hvis Rottus og den nye ungen allerede har vært sammen noen timer i buret uten mere bråk, ville jeg gitt dem sjansen til å bo sammen allerede nå. Rottus er ikke så gammel selv, så jeg tror det er gode sjanser for at dette går helt fint. :)

May-Britt
Pinky
Posts: 13
Joined: 26 Dec 2009, 22:30

Re: Introduksjon av ny rotte

Post by May-Britt »

Tusen takk for kjapt svar :D
Det har vert litt uro innimellom,men ikke noe sår eller blod.
Høres litt dramatisk ut når den lille skriker men de spiser og virker som det er tålig ok.
De har vert isamme bur i ca 4 timer nå.

May-Britt

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon av ny rotte

Post by Larm »

Det pleier å roe seg etter ca 1 ukes tid. Så lenge det ikke er blod eller merker, og den minste ikke er vettskremt, så ville jeg latt de være sammen :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

May-Britt
Pinky
Posts: 13
Joined: 26 Dec 2009, 22:30

Re: Introduksjon av ny rotte

Post by May-Britt »

Da satser vi på det :D

May-Britt

May-Britt
Pinky
Posts: 13
Joined: 26 Dec 2009, 22:30

Re: Introduksjon av ny rotte

Post by May-Britt »

Nå har de bodd sammen i 14 dager og det ser greit ut.
Men Rottus driver å parrer på den nye av og til(lurte på en stund om vi hadde fått med en hun)
Dumbo legger seg på rygg og piper som regel så han er vel helt underdannig Rottus.
Virker som de driver med pels stell på hverandre av og til,er det vanlig?


May-Britt

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Introduksjon av ny rotte

Post by Matmor »

Virker som de driver med pels stell på hverandre av og til,er det vanlig?
Pelsstell er en naturlig del av rottelivet :) Rotter som bor med en burkamerat har penere pels enn en som bor alene. Noen rotter er mer opptatt av å gi stell enn andre, og noen er mer hardhendt enn andre, men stort sett setter de pris på å ha noen til å fjerne løse hår av pelsen, og slikke den ren og glatt der de selv kommer dårlig til.

May-Britt
Pinky
Posts: 13
Joined: 26 Dec 2009, 22:30

Re: Introduksjon av ny rotte

Post by May-Britt »

Kristina er litt redd for den minste rotten Dumbo,Rottus er stadig på han. Ser nesten ut som han parrer,legger han på rygg og lukter han bak,i dag virka det som han beit han.Dumbo skriker masse da...er litt usikker på hva vi skal gjøre?
De har jo vert såpass lenge sammen nå,er det dumt å ha de hver for seg?
Dumbo har ikke sår.

Hilsen May-Britt

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Introduksjon av ny rotte

Post by Itchigo »

Da er det nok bare voldsom lek. De skriker litt da og det er helt normalt :rat: Mine gjorde det når de var små også. Så lenge det ikke er noen sår trenger du ikke bekymre deg ;)
Aurora

Post Reply