Trenger Romkamerat

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Basillicum
Pinky
Posts: 1
Joined: 02 Jun 2011, 00:55
Location: Bergen

Trenger Romkamerat

Post by Basillicum »

Heisann, jeg har hatt to rotter i omtrent ett år nå, og føler det er på tide jeg blir en del av denne fantastiske siden deres.

Mine to rotter heter Rufus og Minsc. Sistnevnte (en albino) fylte 1 år den 30. mai - samme dag ble jeg nødt å ta ham med meg til veterinær på grunn av lungebetennelse. Etter å ha latt ham overnatte der i to dager uten forbedring bestemte veterinæren og meg oss idag for å avlive ham. Det er første gang jeg har vært med på noe slikt og det var fælt.

Iløpet av det siste året har jeg selvfølgelig lært meg litt om rotter, og jeg har fått med meg at den overlevende rotten min (Rufus) kan gå så langt som å sulte seg i hjel etter å ha mistet broren sin. Derfor har jeg lyst til å prøve å introdusere en ny rotte til buret hans, men jeg er klar over at det kan bli ganske vanskelig. Jeg vil gjerne unngå å miste enda en rotte og jeg vil gjerne unngå blodbad.

Er det i hele tatt håp om å introdusere en ny rotte på noen få uker til en som er over 13 måneder gammel?

MissGuardian

Re: Trenger Romkamerat

Post by MissGuardian »

Jeg har introdusert to på 8 uker(hanner) til en på nesten to år uten problemer..

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Trenger Romkamerat

Post by Matmor »

Det er nokså stor sjanse for at han vil akseptere en rotteunge på 5-8 uker. Men hvis du har muligheten til å skaffe to små er det nok hyggeligere for dem enn å bare bo med en "gamling". :wink:

Spørsmålet er hva du kan gjøre hvis han ikke vil ha noen ny kamerat. Hvis de to små kan stå i et bur for seg selv er det ikke umulig at en introduksjon vil være mulig om noen måneder, selv om det ikke gikk i første runde. Hvis du ikke har mulighet til å ha to bur over lenger tid er det viktig at du har mulighet for å returnere de små, og heller konsentrere deg om ham du har.

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Trenger Romkamerat

Post by Marit Fosen »

Jeg har nylig introdusert to 5 uker gamle hanner til en på 6 måneder, det gikk knirkefritt.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Post Reply