Introduksjon lettere i nytt bur?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

Det virker som det er Dexter som er hovedproblemet her. Noe som overrasker meg, for jeg har alltid tenkt at om jeg skaffet en rotte til så ville Pippins sjefing være problemet. Men Dexter er så redd for alt som rører seg, så han oppfører seg som en tulling rundt dem. Alle tre kan ligge rolig i et hjørne, Pippin og Swarley sovende, med Dexter våken og anspent. Han klarer ikke slappe av, og er livredd for de andre to. Har han muligheten til å klatre unna, som i et bur, så gjør han det. Uansett hvor snilll Swarley er med han utenfor buret.

Pippin er forsåvidt ganske snill han også. Han viser at han er sjef, men han lager ikke Dexter rundt mye og han blåser seg ikke opp eller subber med ballene. Dette ville vært en veldig greit intro om ikke Dexter var så skvetten tror jeg.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

Mente *jager ikke Dexter :P

Dexter funker fint sammen med dem utenfor burene i hvert fall, selv om han er skvetten. Akkruat nå ligger de alle tre inne i et hus og sover (håper de sover i hvert fall)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

Meh.
Introduksjonen mellom Dexter og de to eldste går dårlig. Han er ikke blitt noe mindre skvetten, han er veldig redd for dem og nekter å underkaste seg. Dexter bor fortsatt i eget bur, som han stresser rundt i store deler av dagen, gnager på gitteret og klarer ikke slappe av.

På motsatt side går introduksjonen mellom Jack (Karams Lime) og de to eldste veldig bra. Swarley oppfører seg supert (han er utrolig mild og snill med de små), og Jack føler seg trygg med han. I skrivende stund ligger de i en hengekøye i hovedburet. Pippin og Jack går også okay overens, Pippin er mer sjefete med Jack inne i buret enn på utsiden, og maser litt etter han. Men Jack underkaster seg, og oppfører seg veldig bra. Så Pippin forfølger han ikke. Så jeg tror nok Jack kan flytte inn dit snart.

Har introdusert Dexter og Jack også, og Dexter var ikke redd Jack i det hele tatt. Men Dexter er derimot veldig dominerende ovenfor Jack, men selv om Jack er 2 uker yngere og en del mindre av størrelse, underkaster han seg ikke Dexter. Jeg har sett Jack legge Dexter på rygg flere ganger, og omvendt.

Jeg hadde alle fire sammen på badet istad, Jack, Pippin og Swarley holdt sammen. Dexter satt for det meste i et hjørne og stirret på dem. Hvis en av de store kom bort, pep han og løp, kom Jack bort var det okay. Håpet er at Dexter vil bli vant med andre rotter igjennom Jack, men jeg er redd for at Dexter er verre en Pippin på sjefing, og da vil ikke de to gå overens. Jeg synes nemlig Dexter er veldig stressa, sjefete og dominerende med både store og små, til å bare være 9 uker gammel.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

En liten oppdatering om situasjonen her hjemme:
Det ser ut som ting går fremover nå. Gutta er fortsatt langt unna å kunne bo sammen alle fire, men introene går roligere for seg.
Dexter har nå bodd sammen med Jack i et bur i 5 dager, dette ser ut til å være veldig bra for han. Han er mye mindre skrikete rundt de to store nå, jeg har hatt flere introer de siste dagene hvor jeg nesten ikke har hørt noe lyd fra han.
Han er fortsatt ikke trygg på dem, og holder seg helst unna, eller sammen med Jack. Men om Jack ligger sammen med bare Swarley, så kommer Dexter bort også. Pippin er han fortsatt mer skeptisk til, men jeg tror det går fremover på den fronten også.
Jeg har hatt et par introer uten Pippin, og det har gått fint. (Fint = ikke noe skriking og løping rundt i panikk, men fortsatt redsel)

Jack derimot virker mer redd for de store etter å ha vært sammen med Dexter, men jeg tror dette burde gå fort over bare han er litt mer sammen med dem.

Akkurat nå er alle fire sammen på badet, Jack, Pippin og Swarley ligger fint sammen i et hjørne, jeg hører koselyder derfra ^^ Dexter er ikke sammen med dem, men i motsetning til før så går han i hvert fall bort til dem. Han løper litt rundt og vil helst opp til meg, men han tar seg noen turer bort til de tre for å se hva de driver med. Jeg skal la de være der en stund i kveld, kanskje Dexter roer seg litt. Og de trenger å være sammen litt lenger av gangen. Jeg bare håper Swarley og Pippin er for trøtte til å skulle vise at de er sjef, for dette kommer til å freake Dexter ut igjen.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply