Burvenn til Namira

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
John Arild
Stjeler mat
Posts: 59
Joined: 03 Jan 2012, 16:04
Location: Knapstad, Hobøl, Østfold
Contact:

Burvenn til Namira

Post by John Arild »

Hei

Har tenkt å skaffe en burvenn til Namira.
Jeg kjøpte henne i romjula (husker ikke helt hvor gammel hun var, jeg var mest opptatt av å glede meg over endelig å ha tatt avgjørelsen om å skaffe rotte).
Har erfaring med rotter av begge kjønn, men er noen år siden sist og mye har forandret seg siden den gang.

Nå er hun blitt håndtam, men tilbringer det meste av utetiden sovende enten i hetta mi, under gensern min eller ved siden av meg når jeg har teppe over meg.
Utetid = all den tid og stund jeg er hjemme.
Siden hun sover så mye tenker jeg at hun kanskje ikke trives som alenerotte (mine tidligere rotter har stortrivdes som alenerotter).
Derfor anskaffelse av burvenn.


Så over til sakens kjerne

Har lest her at det er lettere å introdusere når den nye rotta er yngre enn den som bor der fra før.
Jeg tenkte å ta til meg rotte som gis bort, men da er det mye mulig at den nye rotta er eldre.
Er det problemematisk å introdusere en rotte som er eldre?
Jeg kan alltids kjøpe en til fra samme butikk da den vil være like gammel eller yngre.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Burvenn til Namira

Post by Niana »

Det er kjempeflott at du vil skaffe en venninne til rotta de. Rotter er flokkdyr og det er svært sjeldent at de trives alene.
Hvor gammel er Namira nå? Hvis hun 2-3 mnd, så burde det ikke være så vanskelig å introdusere henne til en rotte på hennes egen alder. Jenterotter er visst lettere å introdusere for hverandre enn hannrotter. Jeg er ganske fersk på introduksjoner, driver med mine første nå.

Vi her på forumet oppfordrer sterkt til å skaffe rotter fra omplassering eller fra oppdretter, og ikke fra dyrebutikk. Jeg vet f.eks om 3 albinojenter som trenger et nytt hjem i Son. De er søstrene til min nyeste gutt som jeg fikk i går.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

John Arild
Stjeler mat
Posts: 59
Joined: 03 Jan 2012, 16:04
Location: Knapstad, Hobøl, Østfold
Contact:

Re: Burvenn til Namira

Post by John Arild »

Uceninde wrote:Det er kjempeflott at du vil skaffe en venninne til rotta de. Rotter er flokkdyr og det er svært sjeldent at de trives alene.
Hvor gammel er Namira nå? Hvis hun 2-3 mnd, så burde det ikke være så vanskelig å introdusere henne til en rotte på hennes egen alder. Jenterotter er visst lettere å introdusere for hverandre enn hannrotter. Jeg er ganske fersk på introduksjoner, driver med mine første nå.

Vi her på forumet oppfordrer sterkt til å skaffe rotter fra omplassering eller fra oppdretter, og ikke fra dyrebutikk. Jeg vet f.eks om 3 albinojenter som trenger et nytt hjem i Son. De er søstrene til min nyeste gutt som jeg fikk i går.

Hei

Har sett annonsen og sendt e-post.
Usikker på hvor gammel hun er, men regner med at hun er noenlunde samme alder som de.
Fikk henne i romjula og husker ikke hvor gammel jeg ble fortalt at hun var.

John Arild
Stjeler mat
Posts: 59
Joined: 03 Jan 2012, 16:04
Location: Knapstad, Hobøl, Østfold
Contact:

Re: Burvenn til Namira

Post by John Arild »

Da var rotte nr 2 i hus.
Endte opp med en butikkkjøpt kjempetam rotte halvparten så stor som Namira.

Tok sjansen på en lynintroduksjon og lot de hilse på hverandre i senga mi etter bare noen minutter.
Gikk kjempebra.
Litt småknuffing og piping her og der, men alt i alt gikk det helt fantastisk.
Lot de også tilbringe natten i samme bur og begge var i live uten et eneste sår når jeg våknet i dag tidlig.
Gleder meg til å bli ferdig på jobben og komme meg hjem.

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Burvenn til Namira

Post by sanca »

Så flott at Namira har fått ei venninne :cheer:
John Arild wrote: Lot de også tilbringe natten i samme bur og begge var i live uten et eneste sår når jeg våknet i dag tidlig.
Gleder meg til å bli ferdig på jobben og komme meg hjem.
Dette synes jeg høres litt brått og skummelt ut, fint at det gikk bra da (og håper det har gått fint i dag...) Men hadde jo vært ille hvis du hadde våknet til noe trist...

Morsomt at dyrebutikkrotta er så tam, kanskje har hun vært en snartur i et hjem og blitt levert tilbake fordi de ikke ønsket rotte allikevel, eller noe?!
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Burvenn til Namira

Post by wollf »

jeg gjør det samme... har enda tilgode å se at det går dårlig... lettere med jenter og så hjelper det å kjenne rottene sine godt

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Burvenn til Namira

Post by sanca »

ja, de er jenter, og ingen av dem er jo spesielt gamle heller...

Men wollf, er det slik at rotter som er vant til å være alene aksepterer en ny venn lettere? At hvis de er flere i buret fra før kan det skje fortere at de "rotter seg sammen" mot nykomlingen?

(Jeg er spent på intro her om ei ukes tid. Heldigvis kommer Tonje Lenore hit med den lille, så da kan hun være med på starten av intro. Tryggere med noen som har mye mer erfaring med det enn meg, hun vil sikkert se raskt både positive og negative tegn)
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

John Arild
Stjeler mat
Posts: 59
Joined: 03 Jan 2012, 16:04
Location: Knapstad, Hobøl, Østfold
Contact:

Re: Burvenn til Namira

Post by John Arild »

Hun var veldig liten og hadde kommet med de andre rottene fra samme kull samme dag som jeg var der.
Butikkeier hadde ikke så mye informasjon om rottene, men han også var veldig overrasket over hvor tamme og nysgjerrige de var.
Mulig de kommer fra rotteeier som ikke har klart å gi bort alle rottene i kullet.

Det var litt småslossing i natt, men hver gang jeg gikk for å se etter de stod de bare der og så på meg som to spørsmålstegn.
Knuffing og piping er som regel at den yngste blir for masete for Namira som effektivt setter henne på plass.
Regner med at dette roer seg ned i løpet av helgen.

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Burvenn til Namira

Post by sanca »

Det høres jo veldig bra ut, John Arild, tipper de er perlevenner og sover sammen når du kommer hjem :wink: Kan nok være at de ungene var fra et kull født i et hjem, ja, tydelig at de er vant til å bli håndtert... Det erger meg at ikke dyrebutikkene kan gi bittelitt mer info om dyra sine :suspicious: Er jo lettere å spore opprinnelsen til matvarer man finner på rimi enn dyr i dyrebutikk!! :trist:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Burvenn til Namira

Post by wollf »

det kan være leking også. små rotter lekesloss mye

det er nok ingen fasit på det sanca desværre. skulle ønske det var det.
jeg har vært super heldig og har fått rotter som funker veldig bra og som gjør at jeg kan stappe hvem som helst inn.
men feks larm har vært veldig uheldig:( det kan ha noe med at jeg ikke har gutterotter her hjemme. de trenger ikke å konkurrere om mannfolka :nottelling:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Burvenn til Namira

Post by Tonje Lenore »

Intro kan gå begge veier, og med gutter er det litt vanskeligere da de er mye særere syns jeg.
Har hatt en del intro med gutter og jenter, og min erfaring er at det tar lenger tid med gutter enn med jenter,
så lenge flokk lederen i jentegjengen min aksepterer den nye aksepterer de andre den nye med en gang,
men med gutta er det sånn " njaaaa, skal vi gidde", men det er jo så klart ikke noe fasit svar og egentlig må ta det
som det kommer og egentlig å håndtere situasjonen der og da!
Og, det er jo også min erfaring, det kan jo hende andre igjen har omvendt enn det jeg har!

Men det går nok bra :nottelling:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

John Arild
Stjeler mat
Posts: 59
Joined: 03 Jan 2012, 16:04
Location: Knapstad, Hobøl, Østfold
Contact:

Re: Burvenn til Namira

Post by John Arild »

Helgen har gått kjempefint og de er nå helt BFF.
Sover sammen, steller hverandre og leker mye

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Burvenn til Namira

Post by tantepose »

:cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Burvenn til Namira

Post by torasrotter »

:cheerful: Godt å høre!
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Burvenn til Namira

Post by sanca »

Så bra! :cheer:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Post Reply