Treng råd

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

utmeldt

Treng råd

Post by utmeldt »

Har i dag adoptert ein vaksen hannrotte som har levd i dyrebutikk i nesten eitt år, og i det siste har han stått åleine. Han skal bades og behandles for midd, og så ville det ha vore naturleg å introdusere han for resten av dyra mine, problemet er at alle sammen er damer. Til og med er to av dem hans søstre, og ei er vel hans tante viss ein kan kalla det slik. Opplever han som utrolig snill og rolig så langt. Er ikkje lett å få tak i fleire hannrotter her eg bur, og det eg lurer på om kastrering kunne vere ein løysing slike at han kunen bu sammen med damene. Har ingen erfaring med slikt, håper nokon her har råd.

utmeldt

Re: Treng råd ang kastrering

Post by utmeldt »

Er aldri blitt så overøst av "kjærlighet" av jentene som etter at dei fekk teften av nykommaren, han bryr seg ikkje, mens dei kjem springande imot meg, kryper oppå meg og snuser og snuser. Håper at dei ikkje gnager seg ut av buret.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Treng råd

Post by Matmor »

Aller helst skulle han vel hatt en liten kamerat å bo sammen med, men hvis den løsningen ikke er mulig, er kastrering antagelig bedre for ham enn å stå alene... Jentene vil sannsynligvis ta godt imot ham.

MissGuardian

Re: Treng råd

Post by MissGuardian »

Jeg har bare positivt å si om kastrering. Blandede flokker skal også være mye mer gøy(jenta jeg har er klin hakke sprø, så jeg kan ikke uttale meg om akkurat den :bleh: ) hvis du lurer på noe så kan du sende meg en PM. :cheer:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Treng råd

Post by wollf »

bare ikke la dem hilse på hverandre uten at han er kastrert. rotter bruker bare 1 sek på å prare seg og da overdriver jeg ikke heller :giggle:
og de har løpetid hver 4-5 dag, så oddsen er stor for å få unger om de får hilse. og det vil du nok ikke siden damene er opp i åra og i slekt med han :worry:

utmeldt

Re: Treng råd

Post by utmeldt »

Takk for svar :cheerful: Nei, dei får ikkje nærme seg kvarandre nei, det skal eg passe godt på. Men det som gjer meg litt betenkt er, selvfølgelig etter evt kastrering, om det er riktig å la de gå i lag siden dei er i slekt. Uansett får han eit betre liv her hos meg om han blir ståande åleina ein periode, hadde ellers endt sine dager åleine i eit glassbur på dyrebutikken, det er eg overbevist om.

MissGuardian

Re: Treng råd

Post by MissGuardian »

Hva er problemet med å la de gå sammen etter kastrering? Når du har ventet lenge nok mener jeg..

utmeldt

Re: Treng råd

Post by utmeldt »

Nei, sikkert ingen problem, berre eg som funderer litt for og imot, det gjer eg alltid når eg skal gjere noko eg ikkje har greie på. Men eg trur eg venter litt til han har fått aklimatisert seg litt, så bestiller eg time.

MissGuardian

Re: Treng råd

Post by MissGuardian »

Vet om mange som har hele familier av begge kjønn boende sammen uten noen problemer. Der minst et kjønn er kastrert såklart.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Treng råd

Post by Larm »

Min kastrat Eggis bor med sine 2 søstre og det går kjempefint :kisses:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Treng råd

Post by tantepose »

Jeg er så glad for at han fikk komme til deg! :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

utmeldt

Re: Treng råd

Post by utmeldt »

No har rottemannen vore hos meg i litt over ei veke, gjer framsteg for kvar dag som går, frå å vere totalt redd alt menneskeleg kontakt, er han begynt å komme ut av buret, søker kontakt og let seg handtere utan store problem. Fekk i dag sjekka pelsen hans skikkeleg ( noko han ikkje godtok tidlegare) og til min store forskrekkelse ser eg at huda hans på omtrent heile ryggen er mørk oransje. Kan ikkje sjå noko utøy ved første øyekast, litt rusk og flass. Litt tynn pels enkelte plasser, han klør ikkje noko særleg, men eg kan kjenne ei lita sårskorpe på ryggen. I tillegg har han eit lite svart punkt på haletippen. Trudde først at det var skitt, men det sit fast. Er det normalt for ein hanrotte, eller er det rett og slett talg og skitt, eller utøy??

anni83
Stjeler mat
Posts: 75
Joined: 28 Apr 2012, 17:51
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Treng råd

Post by anni83 »

Jeg har hørt at det er viktig og vaske halen deres godt. Jeg gjorde alltid det når jeg hadde rotter i hus. Badet de en gang i mnd. også, og da gnidde jeg halen godt i lunkent såpevann og skyllet godt med rent vann. Må selvfølgelig være såpe til gnager fra dyrebutikk..

Mine var alltid snille og godtok og bli badet..og de følte seg alltid så fine og rene etterpå, hehe..så det godt på de at de trivdes og bli litt dullet med. Men hodet skal du ikke bade har jeg også hørt :cheer:

Du kan jo prøve med litt lunkent såpevann, hvis ikke det går bort, og det ikke er pigmentflekk i huden, så ville jeg tatt han med til legen :crazy:

anni83
Stjeler mat
Posts: 75
Joined: 28 Apr 2012, 17:51
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Treng råd

Post by anni83 »

P.s ! Du må ikke bruke mye såpe i badebaljen, 2-3 dråper er mere enn nok !

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Treng råd

Post by Larm »

Det er ikke uvanlig at hannrotter er gule i huden på mesteparten av kroppen, så det trenger ikke å være noe galt selv om han er det :cheerful:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply