Ny lita baby i flokken

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Ny lita baby i flokken

Post by Siv M »

Hei i dag kom jeg hjem med ei ny baby jente fra Tam dyrebutikk, jeg er veldig spent på introduksjon med henne, jeg har tenkt å ha henne i ett lite bur ved siden av buret til de andre jentene så de kan lukte på hverandre litt på avstand først. Jeg lurer på om dette er den beste introduksjon for den lille som er bare noen uker gammel, hun er født 10 mars :cheer:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Ny lita baby i flokken

Post by Niana »

Når det gjelder jentrotter synes jeg det virker som det som går regel helt fint å ta en kjapp intro på utsiden av buret med en gang, og så la de være i buret sammen. Dette har også gått fint med mine gutter når det er snakk om en så ung ny rotte :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Ny lita baby i flokken

Post by Siv M »

Ja det har gått bra med å gjøre det med de andre jentene mine her når jeg har gjort som du skriver her, :cheerful: tenkte kanskje rydde plass på bordet å la dem lukte på hverandre der i kveld , håper det går bra. har aldri hatt med zita og zelma på intro hos små babyer før , men de tar det vel bedre en de voksne å gamle.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Ny lita baby i flokken

Post by Niana »

Det går nok helt fint :) Zita og Zelma er jo voksne nå også, og de er jo vant med å være med andre rotter, kan ikke se for meg at det skal gå noe annet enn helt fint.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Ny lita baby i flokken

Post by Siv M »

Ja de er 19 uker nå de to jentene mine, så de er vel ikke helt voksne ennå, er usikker på når de blir regnet for vokse hehe. Så har vi My da, som er litt reservert for små, var smurfine som tok seg mest av de når zita og zelma var så små. Hun har hjulpet til men ofte logget litt for seg selv. blir spennende å se i kveld hvordan det går, skal se om jeg får tatt noen bilder av henne også. det er ei lita black hooded jente dette

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Ny lita baby i flokken

Post by HeleneH »

Jeg pleier å la de få snuse på hverandre i sofaen en 5 minutters tid, før jeg dytter de inn i samme (nyvaskede) bur. Har svært sjelden problemer med jentene.
Dette forutsetter som regel at det er en god flokk, med klar Alfa. Jeg har den fordelen at jeg har en stor flokk fra før, og de er vant med at nye kommer og går.

Det skal sier at mange ganger setter jeg nye jenter rett inn i buret til flokken, men da har jeg vurdert den nye som en sosial rotte allerede. Små babyer (5 -9uker) kommer rett inn i flokken.
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Ny lita baby i flokken

Post by Niana »

Siv M wrote:Ja de er 19 uker nå de to jentene mine, så de er vel ikke helt voksne ennå, er usikker på når de blir regnet for vokse hehe.
Det vil si at de nesten er 5 måneder gamle, en alder de kan brukes i avl og dette ville jeg kalle voksne i hvert fall :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Ny lita baby i flokken

Post by Siv M »

oi så de kan brukes så tidlig til avl ja det viste jeg ikke, ja da er de unge voksne da hehe

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Ny lita baby i flokken

Post by Siv M »

Nå har jentene fått lukte på Molly igjennom sprinklene mens jeg holdt henne, hun var veldig rolig menns jentene luktet på nesa hennes, hun nøs å fnøs litt, jeg håper det går vekk av seg selv :crazy:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ny lita baby i flokken

Post by wollf »

Siv M wrote:oi så de kan brukes så tidlig til avl ja det viste jeg ikke, ja da er de unge voksne da hehe
da de er 6 mnd er de fullvoksene ;)

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Ny lita baby i flokken

Post by Siv M »

wollf wrote:
Siv M wrote:oi så de kan brukes så tidlig til avl ja det viste jeg ikke, ja da er de unge voksne da hehe
da de er 6 mnd er de fullvoksene ;)
a ha å jeg som synes de er så spinkle i forholdt til My :giggle: så da er de ferdig vokst 6 mnd gamle da

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Ny lita baby i flokken

Post by Crazyratlady »

Ja, blir fort store disse rottene :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ny lita baby i flokken

Post by wollf »

jepp. men de legger jo på seg i bedden og fyller ut kroppen etter det.
noen bruker litt lenger tid enn andre.
rottene er j kjønnsmoden da de er bare 5 uker

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Ny lita baby i flokken

Post by Siv M »

veldig tidlig ute de hehe, men jeg lurte på det går vel bra å sette de store sammen med den lille nå hvis jeg lar de snuse litt på bordet utenfor buret først. Hun er jo alene i det buret ved siden av de andre hun lille nye jeg har nå

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ny lita baby i flokken

Post by wollf »

jeg bruker å gjøre det. her går ungene inn til de store da de er 3-4 uker

Post Reply