Introduksjon rottebarn 5 uker og rotter på 5 måneder?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Introduksjon rottebarn 5 uker og rotter på 5 måneder?

Post by Eru »

Nå har jeg fått 3 av barna på 5 uker i hus og vil introdusere dem til mine eldre på 5 måneder.
Vi har nettopp flyttet til ny leilighet og tenkte å ha la dem møtes på gulvet på gjesterommet der ingen har vært, ever.

Men jeg er så redd for at noe kan gå galt, for dette har jeg ikke gjort før.



Jeg har lest over siden til Matmor 3 ganger nå, og det eneste jeg tror jeg har fått med meg er å smøre litt rottetiss på barna?
Hvordan jeg skal begynne å introdusere de små til de store (og de er svæære), skal jeg ta alle sammen med en gang, eller skal jeg ta en og en av de små og store, osv?





Nå er jeg veldig spent på hele situasjonen og vil så gjerne ha en hel fin flokk!
Milo har forresten sluttet helt med bøllingen sin, så jeg trenger nok ikke kastrere han alikevel!
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon rottebarn 5 uker og rotter på 5 måneder?

Post by WillyWonka »

Hos meg har det aldri vært ett problem og introdusere babyer :)
Jeg har latt de treffes utenfor buret (sofaen eller sengen) og har aldri hatt problemer med att mine voksne gutter ikke godtar de små :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Introduksjon rottebarn 5 uker og rotter på 5 måneder?

Post by kikky »

Noen hanner kan reagere på babyrotte lukt, så hvis du er usikker ville jeg anbefalt å ta en og en av de voksne for å møte barna på ett åpent og ukjent sted.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon rottebarn 5 uker og rotter på 5 måneder?

Post by WillyWonka »

Jeg har heldigvis ikke hatt det problemet og mine har gått sammen med en gang, men det er sant som Kikky sier.. Enkelte kan reagere på dem, så om du er usikker, så gå heller litt rolig fram slik som Kikky beskriver :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Introduksjon rottebarn 5 uker og rotter på 5 måneder?

Post by Eru »

Huff, jeg har jo lest at det som regel går veldig greit siden de er så små, men siden de er så små er jeg så redd de skal være for harde mot dem! Nå skal jeg gå å gjøre klart til introduksjon, så skal jeg oppdatere her når vi har blitt ferdig med første runde! *Gleder meg*

Var også å kjøpte en del nye ting til buret som jeg skal innrede etter intro!



Tusen takk for raske svar! :kisses:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon rottebarn 5 uker og rotter på 5 måneder?

Post by WillyWonka »

Jeg har introdusert Prins og Charlie når de var 3 uker gamle til mine gutter. Da visste jeg ikke at det kunne være noe problem, men alt gikk veldig fint. Men greit å være litt obs likevel.
Jeg har hatt intro med mange rotter, og har aldri hatt problemer med de små :P Heldigvis :D
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Introduksjon rottebarn 5 uker og rotter på 5 måneder?

Post by Eru »

Good! :D
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Introduksjon rottebarn 5 uker og rotter på 5 måneder?

Post by Eru »

Kjenner jeg er skuffet over Maaru, som er veldig flink med gamlingen min Eron som ingen andre klarer å være med. Han er alt for hard mot babyene og jeg tør ikke ha han sammen med de mer, ikke før de blir større iallefall. Første intro tok jeg i går, og da bøllet han litt med dem, men ikke på nær slik som i dag.

Milo som er alfa og bølle-tretusen er kjempe flink med barna, samme med Fivel. Jeg har enda ikke hatt dem sammen i bur, det får vente til de er litt større, for jeg vil virkelig ikke at det skal skje noe dumt.

Jeg tror Maaru "endelig" har funnet noen han kan bølle med, og griper sjansen med en gang. Han er også veldig fokusert på babyene og lar dem ikke være i fred. Den ene gutten han har bølla mest med piper og løper for livet bare Maaru kommer i nærheten nå. Heldigvis var det veldig trygt og godt hos matmor da!




Ellers er babyene helt herlige! Det er sussegutter som elsker å slikke på munnen og krype og koooose under haka eller i kløfta! :kisses: :lovey: :lovey: :lovey: :lovey: :lovey:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon rottebarn 5 uker og rotter på 5 måneder?

Post by WillyWonka »

:) Du får bare bruke litt tid :) La de små være mer sammen med de andre mer "underdanige" guttene så de ikke lukter som "trussel". Kan være at han reagerer litt på at det ikke er hans barn :) de gangene noen har vært bøllete mot mine, så har jeg hatt babyene på fanget og de andre rundt slik at de kan komme å lukte på, samtidig som at ungenen er trygge. kose litt med alle slik at "bølla" opplever at det å være i nærheten av de små, kan bety mer kos :)

Så er det bare å gjøre som du allerede gjør og gå litt rolig fram :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Introduksjon rottebarn 5 uker og rotter på 5 måneder?

Post by Eru »

Holder på å laste opp noen bilder av Fivel og babyene nå, samt en video av andre omgang med intro med Fivel og Mishka!
Vil gjerne ha tilbakemelding på om jeg gjør introen helt galt eller om jeg gjør noe rett. Det har iallefall gått bra begge gangene, bare pustepels på Fivel og en litt bråkjekk Mishka!


Bilder og video kommer! :cheerful:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Introduksjon rottebarn 5 uker og rotter på 5 måneder?

Post by Eru »

Har lastet opp bilder og videoen på bildetråden min :)
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon rottebarn 5 uker og rotter på 5 måneder?

Post by WillyWonka »

Mange flotte bilder :)

Sett på videoen. Ser egentlig ganske bra ut, men jeg tror kanskje jeg ville latt hetterotta (Mishka?) lukte mer og heller sitte klar vist den som ser ut som ett lykketroll skulle gjøre tegn til å gjøre noe. Men jeg synes ikke det ser så aller verst ut det der :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Introduksjon rottebarn 5 uker og rotter på 5 måneder?

Post by Eru »

Jeg lot han ikke lukte for mye, for på barna ble han hard når han gjorde akkurat det :flau: Men i morgen kan jeg altså prøve å la han være litt mer på han, eller?
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon rottebarn 5 uker og rotter på 5 måneder?

Post by WillyWonka »

ja jeg synes det. Jeg for min del er ikke redd for at de skal være hardhendte.

men

om du er usikker, skal du ikke gjøre noe drastisk. Det er viktig at du gjør det du mener er rett. Jeg liker å ha alle ute på lufting samtidig (slik du har), så sitter jeg midt blandt dem og har nykommlingen på fanget. Koser med den nye slik at han kanskje får slappet av selv om det er nye rotter rundt, og koser med "bølla" så den også kan merke at den nye ikke bare trenger å være en utfordring men også kan bety kos.
Så er det viktig at du slapper av selv. Jeg synes at mine rotter oppfører seg annerledes om jeg er stresset og usikker. Og bølling er ikke farlig (så personlig lar jeg dem bølle litt), men det er når adferden blir aggresiv at en må passe godt på. Dette kan være vanskelig å skille om man ikke klarer å lese dem ordentlig (hanner kan være litt vanskelige å lese). men små gutter har jeg ikke brukt å ha så mye problemer med, så bare ta det rolig. Ha heller korte vellykede møter enn flere som havner med bråk :) Men sitt gjerne sammen med dem. De blir tryggere på deg og du får muligheten til å studere dem og kan bryte inn om det er behov.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Introduksjon rottebarn 5 uker og rotter på 5 måneder?

Post by Eru »

Tusen takk for tips! :kisses:
Skal prøve i morgen! :grin:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Post Reply