Tempus + Gloria = <3 (?)

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
melete
Pinky
Posts: 10
Joined: 07 Apr 2013, 14:24
Kjønn: Kvinne

Tempus + Gloria = <3 (?)

Post by melete »

30. des flyttet snille, søte Gloria til meg og Tempus.
Tempus er en ca 10 mnd gammel kastret hannrotte. Han har tidligere vist aggresjon mot andre hannrotter, men har aldri blitt prøvd introdusert med hunnrotter.
Gloria er en hunnrotte på rundt 1 år. Hun har blitt introdusert til flere hunnrotter og en kastrat, uten problemer.

De har siden hun kom stått i bur ved siden av hverandre, ca 20 cm avstand. De første timene sto de lenger unna hverandre, fordi Tempus ble så fryktelig stresset.

Hvis Gloria kommer bort til buret hans lager han høye rytmiske snøftelyder, skjærer tenner, buster seg opp og av og til gnir han seg mot gitteret, og svetter(?).
Han sitter selvfølgelig ikke konstant sånn, når de står i hvert sitt bur har han sluttet å bry seg. Det er bare når hun er ute av buret og går bort til han.
Må selvfølgelig legge til at jeg ikke lar de gå på hverandres bur. Er så veldig redd for at det skal ryke med noen tær eller haletupper. Tempus virker ordentlig sinna når hun kommer bort... Han tar ut hendene og "griper" etter henne.
Gloria er veldig intressert i Tempus. Hun har ikke bustet pels eller noe annet som jeg vet er aggresjonstegn. Hun stiller seg ofte med rumpa eller siden og rygger mot buret og Tempus.

Jeg synes dette er fryktelig vanskelig, for jeg har så uendelig lyst til at dette skal gå, samtidig som jeg er fryktelig redd for at Tempus skal skade henne, eller omvent.
Oda, Tempus og Emma

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Tempus + Gloria = <3 (?)

Post by wollf »

jeg vil anbefale at du leser på matmor sine sider om introdusjon og kropps språk.
slik du beskriver han virker han veldig dominant enda.
det kan være noe psykisk også.

jeg ville prøvd følgende:

- slite han litt fysisk. la han løpe, klattre osv litt et sted han er trygg.
- sette han på et bord med mat, og litt ting å gjemme seg bak, men ikke hus da det er lett de går inn der å sloss. så forsiktig sette hunnen på andre enden av bordet, la de bruke sin tid, ikke press dem. ha en håndkle klart for å kaste over dem i tilfelle.
i det du ser han begynner å vise tegn til bust, futting ol. bruk en fløyte, stemmen ,eller noe å lage lyd med. for å få han til å endre fokus. vær rolig selv.
- tålmodighet er alfra omega. dette kan ta tid og mange runder. selv om det går bra på bordet så ikke sett dem sammen.
- om bordet går bra og det går bra flere ganger så prøv i sofa eller andre steder.
- fortsett som du gjør. ha dem nær hverandre, men gi dem pauser om natten feks.
- vask hunnen godt og prøv etter hvert majones trikset som står på matmor sine sider.
- legg inn lukt fra hverandre, bytt om på toalettene deres ol.
- kan også være han er aggresiv mot buret sitt siden han ikke reagerer i sengen. rengjør hans bur godt. ta han ut av sitt bur alene litt og la henne gå inni det mens han ikke er der.

husk dette kan ta alt fra en uke til flere mnd.
Trine holdt på lenge før det pluttselig løste seg.
ikke gi opp

melete
Pinky
Posts: 10
Joined: 07 Apr 2013, 14:24
Kjønn: Kvinne

Re: Tempus + Gloria = <3 (?)

Post by melete »

Supert Marlen, takk for svar :cheerful:

Jeg har lest mye på siden til matmor, synes det er veldig bra forklart dette med kroppsspråk osv. Lærer så mye. Men det skremmer meg litt at alle de tegnene Tempus viser er meget dominerende og aggressivt, men kanskje det blir bedre. Jeg skal i hvertfall ikke gi opp med det første.

Nå er begge rottene på besøk i hverandres bur. Tempus virker overhode ikke brydd med lukten hennes. Han begynte bare å spise maten hennes med en gang, uten å buste pels eller vise noen tegn til at han bryr seg om at det bor en annen der.

Hvor lenge tror du jeg burde vente før første ordentlige møte mellom de to? Skjønner at dette er individuelt osv, så er det noe jeg kan se etter som viser at det "klart"?
Oda, Tempus og Emma

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Tempus + Gloria = <3 (?)

Post by wollf »

når de kan gå sammen slik som nå over noen timer og da du ser pelsstell, deling av mat og avt at de legger seg sammen

trine og gjengen
Stjeler mat
Posts: 91
Joined: 27 Nov 2012, 13:32
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Re: Tempus + Gloria = <3 (?)

Post by trine og gjengen »

De er på besøk i hverandre sitt bur uten at den andre er der eller?

Post Reply