Dette blir mest sannsynlig et litt langt innlegg, men jeg setter veldig pris på om noen orker å lese igjennom og si hva de mener

Jeg kjøpte min første rotte for ca. 1 år siden. Han ble kjøpt alene etter råd fra dyrebutikken, men jeg fant fort ut at dette ikke var riktig. Siden den gang har jeg selvfølgelig lest meg opp på rotter, og sitter med mye mer kunnskap den dag i dag. Etter et par mnd. kjøpte jeg en rotte på 5 uker fra en privatperson, og de ble utrolig gode venner med en gang! Desverre døde den eldste rotta noen mnd. senere av det veterinæren mente var kreft :kjempetrist: Nå satt jeg igjen med den yngste, Melvin, som ble alene. Jeg prøvde og venne han til en rotte på samme alder, men de bare kranglet og det virket som Melvin var den agressive. Han sprang på en måte rett til angrep uten å lukte på den andre rotta først. Jeg fulgte alle råd for "bonding", og det gikk bedre, men de gikk bare ikke overens. Den nye rotta fant jeg et godt hjem til.
Jeg ville så gjerne at Melvin ikke skulle bo alene, så jeg fikk gjort en avtale med en dyrebutikk om å prøve å ta en av deres rotter på 3 mnd. og om det ikke gikk bra kunne han leveres tilbake. Jeg tok da med meg Morten hjem og fulgte igjen alle råd. Det gikk bedre denne gangen, men igjen virket det som om Melvin var veldig agressiv. Det gikk såpass mye bedre at jeg trodde de kom til å bli venner, så jeg ga dyrebutikken beskjed om at jeg ville beholde han. Etter mye om og men endte det med at begge rottene ble kastrert, og da gikk det mye bedre enn tidligere. De gikk overens og kunne helt fint være i samme rom. Jeg har hatt de ute sammen hver eneste dag og det har hjulpet veldig mye. Nå virker det forresten som om Morten er den som vil sjefe, og Melvin bare trekker seg unna.
MEN så kommer vi til problemet. Det virker som om det har stoppet litt opp nå. De aksepterer hverandre og småkrangler litt i blandt (i det siste har det i grunn også vært noen større krangler hvor den ene legges i bakken). Men på meg, virker det ikke som om de noen gang kommer til å bli gode venner. Når de er løse sammen, holder de seg unna hverandre. Jeg har byttet bur på de noen ganger (Melvin i Morten sitt bur og omvendt), og de har vært i samme bur nå nylig mens jeg sto å så på. Det endte i en større krangel som jeg avbrøt, så det har jeg ikke turt igjen. Det er litt vanskelig og forklare akkurat hvordan det er med ord, men de krangler og knuffer på hverandre ofte. Noen ganger er det større krangling, andre ganger bare litt knuffing.
Så det jeg egentlig lurer på er om det er noe jeg kan gjøre får at de skal bli ordentlige venner? Er det kanskje sånn at noen rotter bare ikke går overens?
Jeg skal flytte i juli, og da har jeg ikke mulighet til å ha med meg begge burene. Så enten må de være i samme, eller så må jeg bare ta med meg en av dem. Jeg vil veldig gjerne at de skal gå overens, da jeg er blitt så utrolig glad i dem begge. Så om noen har noen råd tas det gjerne imot. Om det er noe dere mener jeg har gjort (veldig) feil må dere gjerne kommentere det og! Jeg vil gjerne vite om denne situasjonen kunne vært ungått dersom noe ble gjort annerledes.
Slenger med et bilde av søte Melvin :glise: