biting versus aggresivitet?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Renathe

biting versus aggresivitet?

Post by Renathe »

nok en gang biting..
jeg har lest på andres innlegg og lest om varselsbitt og biting..
men i dag ble jeg bitt så hardt at blodet sprutet på sofaen og på gulvet og det blødde i 15 minutter.det er vel ikke varselsbitt?!
det gjorde vondt som pokker og knaset i hele fingeren.
det var en rotte jeg kjøpte i dag.en albino hann på 2,5 mnd.
jonas(6mnd) og fivel(3 mnd) har hilst på han under trygge forhold og har vasket han og bare vært de koseguttene de alltid har vært.
han angrep først fivel,jeg hørte bare et rabalder og fikk satt de hver for seg.etter dette gikk det flott og de var nysgjerrige og søt alle tre.
etter en god stund i sofaen alle tre (under NØYE oppsyn!!) fant jeg ut at det var på tide og flytte de over i buret for å se hvordan det gikk der.
i buret er det to hus og i det største sover jonas og fivel i sammen.
den nye hoppet rett inn i huset og angrep jonas i det han prøvde å komme inn..
ingen av rottene har noen merker etter "overfallet"
men da jeg skulle hilse på han inne i de nylig okkuperte huset bet han så blodet sprutet.
han har ikke vist noen andre aggresive trekk bortsett fra angrepene..
man må regne med at det blir litt snusig og kanskje et krafttak eller to når en introdusere de,men å bite eieren inn til beinet er vel ikke normalt?!
har noen av dere noe erfaring med dette?
er det fordi han er redd?han har virket litt skvetten,men har likt å bli klappet på når han lå på fanget og i senga.
jeg har aldri opplevd at en rotte har bitt før og er derfor ganske så uviten..
hvordan bør jeg håndtere den nå fremover?
og bør jeg holde den separert fra jonas og fivel?
de virker redde og er plutselig meget forsiktige når de ferdes i buret..
jonas og fivel har bodd sammen i 2,5 mnd nå og er verdens søteste brødere og var svært så villige til å ta i mot en ny i flokken..

Renathe

dessuten..

Post by Renathe »

har jonas som tidligere var usosial og hyperaktig blitt en skikkelig sofagris som helst vil sove på ryggen ved siden av mamma :D
(hadde ingenting med temaet å gjøre,men jeg måtte formidle det glade budskap) :oops:
han er det skjønneste i verden :oops:

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Sammenføringer skal helst skje over lengre tid enn dette, da slike ting kan skje. I tilegg er pew/albinos svaksynte, og det er ikke sikkert han så hvem eller hva han bet, bare at noe stort og skummelt kom i mot han, og han er ikke trygg på verken deg eller de andre rottene ennå.. dyrebutikkrotter er sjeldent sosialisert og vant til håndtering. I verste fall er gutten avlet frem fra foreldre med dårlig humør også, men han er så ung, at jeg vil ikke tro dette er aggresjon pga hormonene heller..
Mvh Ida S. Eggen

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Det er mulig jeg misforstår her, men jeg nevner det allikevel. Vår Søta, sjefen i dameburet, er ikke så veldig glad i mennesker. Hun har vendt seg til oss og vi får nå klappe henne, men hvis hun er inne i sovehuset og vi stikker fingrene inn....PANG! Hun biter ikke hull på huden, jeg tror hun bare er litt nervøs og vil markere at "dette er MITT hus, ingen store, stygge hender inn her, takk!"
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Renathe

ok

Post by Renathe »

takk for hurtig svar:)
så jeg bør oppholde den nye for seg selv hvor lenge?
men jonas og fivel føler seg vel truet siden de er så forsiktige og redde i buret?
jeg får bare begynne å gjøre klart det andre buret da:)
jeg introduserte jonas og fivel på samme hvis og trodde det skulle gå helt skeis ettersom fivel pep som en gal.det gjorde det ikke:)
er bare det at fivel viste seg å være en liten pyse som pep bare man stirret hardt nok på den..
alt virket tilsynelatende bra inntil den begynte slikmen da må de bare skilles da..
hvor lang tid bør jeg holde de slik?
og når de er ute av buret,skal de holdes adskilt?
men er det normalt at en inntrenger(det er jo faktisk han som er ny og bør trå litt forsiktig..) begynner å sjefe i buret på denne måten?og at han skremmer vettet av de andre som faktisk var der først?

Renathe

enig

Post by Renathe »

det forståelig at en rotte sier i fra på den måten du forklarer,d skal jo ha litt privatliv de og:)
men og bite så hardt?inn til benet så blodspruten står?
jeg tør ikke engang tenke hva som hadde skjedd om det var magen eller halsen til jonas eller fivel.. :cry:

Renathe

Post by Renathe »

jeg vil også føye til at damen i dyrebutikken skrøt av det rolige temperamentet og hvor godt han gikk sammen med andre rotter..
ikkesant?!
:roll:

Julie Erlandsen

Post by Julie Erlandsen »

Hei! Uff, dette hørtes da ikke noe hyggelig ut!
Mine rotter kan si fra at de ikke vil "snakke" akkurat da enten ved å dytte vekk hånda mi eller ved å holde fast en barnehånd (jeg har små barn) inn til jeg kommer. Da slipper de, og hånda har det aldri gått hull på. Jeg har bortimot null toleranse for bitt, bortsett fra i situasjoner der rotta ikke har hatt nok muligheter til å forstå hva som har skjedd og derfor blitt redd.
Men et så kraftig bitt som du beskriver skal man ikke ha! Forstår godt at du ikke likte det. Men så må man også tenke på at rotta må ha vært kjemperedd. Det kan vel høres ut som om rotta har villet gjemme seg og da funnet det nødvendig å angripe når noe stort med fremmed lukt kom inn i rottas gjemmested. Bare så synd at det var hånda di.
Hadde det vært min rotte, tror jeg at jeg ville ha satt den nyinnkjøpte rotta i bur for seg selv til den har roet seg og til de andre 2 har blitt trygge i sitt bur igjen. Hvor lenge? umulig å si for meg som ikke ser rottene, men noen timer/noen dager/kanskje en ukes tid? Deretter bør de få treffe hverandre igjen. Veldig forsiktig og gradvis.
Lykke til!
mvh Julie

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Du bør ta deg en tur til legen din, Renathe.
Det er ikke bestandig alle legers råd er de beste - og veterinærers råd faktisk ikke være de verste; men jeg har nylig diskutert bittskader med Heidi Håøya på Groruddalen Dyreklinikk. Hun sier at alle dype / kraftige bitt skal behandles med bredspektret antibiotika øyeblikkelig og uten unntak - og ditt bitt kvalifiserer seg selvsagt der. :!: Munnhulen på rotter er som munnhulen på andre dyr, full av bakterier. Gjør ikke den tabben at du venter og ser hva du får! :shock: Vær lur - gå til legen og få en resept selv om såret ser Ok ut. Man vet aldri når, og om det snur - og skjer det, blir det i beste fall utrivelig. Det er bedre å ikke vite hva du kunne ha fått, enn å utvikle minst en av flere mulige infeksjoner. Vær fornuftig - ikke ta sjanser. (Og det gjelder legen din også...) Dessuten er du da alt på kur, dersom hun skulle finne på å kjekse til deg igjen... Håper det ordner seg for dere alle, men din egen helse må gå først. :roll:
Anita

Masja

Post by Masja »

En av rottene jeg hadde som liten kunne finne på å bite dersom han følte seg truet. For eksempel dersom en han ikke kjente stakk fingeren inn i buret. Han bet aldri ellers, kun når han følte seg truet (selv om det jo ikke er et bra trekk at rotter biter uansett da). En gang gjorde jeg det "sjakktrekket" å stikke fingeren ned i sovehuset hans mens han var der, og da fikk jeg et skikkelig bitt. Det kan jo være at den nye rotten din rett og slett følte seg truet. Men det er jo uansett ikke noe hyggelig når rotter biter.

Renathe

Post by Renathe »

fult forståelig at han er redd,stakkar..
jg er bare litt usikker på hvordan jeg skal nærme meg han nå.
han har fått eget bur md en gang i går kveld og har ikke vært ute siden i går.
jeg får bare lese meg litt frem på tidligere innlegg og se om jeg lærer noen hendige tips.
takk for svar!
(sorry for at jeg hyler på hjelp for det minste lille,men jeg en fersk og hysterisk rottemamma) :oops:
takk anita!skal till legen 11.30 i morgen.og etter den kuren skal jeg heretter føre nulltoleranse ang biting.neste gang biter jeg tilbake :lol:

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

.neste gang biter jeg tilbake
Husk å sette ham på antibiotikakur etterpå, da! :lol:
Anita

Renathe

Post by Renathe »

:lol:

Julie Erlandsen

Post by Julie Erlandsen »

Hei Renathe
Hvordan går det med rottene og med fingeren din?
mvh Julie

Renathe

Post by Renathe »

det går fremover.han er ikke like redd og gikk ut buret på egen hånd i går.men han oppfører seg litt snodig.han biter de andre i ja..tissen :oops:
han legger seg flat og sniker seg under de (han må være meget utspekulert for han gjør det for å bite.det slår aldri feil..)
han har også bit meg i fingeren igjen,men det var ikke på langt nær som blodbadet forrige gang :-x
men som sagt,han gjør fremgang og jeg tror han blir en god rottegutt om ikke så altfor lenge :)
dessuten virker han meget dominant og de andre som er mye eldre og trygge (de søteste i hele verden :) ) er redd han når de er ute..
de sitter nesten helt stille og de er ellers superaktive..
jeg lurer på hva dette tyder på?
er det noe jeg kan gjøre bedre eller må det bare gå sin gang?

Locked