biting versus aggresivitet?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Renathe

Post by Renathe »

har noen erfaring ang kasterering av aggressive/dominante hanner?
og hvordan en utfallet ble?
og selvfølgelig,om det var verdt det med tanke på risiko og pris?

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Hei,

Jeg har ikke sett denne tråden før i dag men jeg har en del erfaring med rotter og jeg bor i Kr.sand. Jeg er har antagelig ikke nok kompetanse til å fortelle deg hva som er "galt", men hvis du vil så kan jeg godt komme på besøk. Bare skriv en pm så kan vi avtale videre.

Jeg har nettopp kastrert en hann. Det vi la til grunn var bl.a at han helt umotivert bet oss. Han blåste seg opp, gnisset tenner og gikk sidelengs mot alle de andre rottene hver gang han traff de og uansett hvor han traff de. I tillegg var broren hans også aggressiv. Han bor fremdeles alene, for han er fremdeles ikke trygg på de andre rottene, men han blir nå mer og mer avslappet i møte med de andre.

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Ja, jeg mistet broren hans i et forsøk på å få han kastrert.. :cry:
Hilsen!
Rose

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Ja, det var trist, og jeg var veldig nervøs når vi tok Zhantee til dyrlegen!! Heldigvis var dyrlegen veldig flink og jeg hadde gitt klart uttrykk for at jeg var nærvøs så han forklarte alt han gjorde og jeg fikk være der under hele inngrepet (vi kastrerte en chinchilla samtidig og jeg var like nervøs for han så dyrlegen hadde litt å stri med:lol: ). Det værste kom etter vi kom hjem, for da sov Zhantee i 12 timer :shock: Vi sirklet rundt han hele ettermiddagen og natten helt til han endelig viste tegn til liv :D

Renathe

Post by Renathe »

uff,det er ikke lett dette med disse hissige hannene!
enten så kan de ikke te seg eller så dør de når vi tenker at det kankje blir bedre..
det hadde vært kjempefint,camilla.
altså om du kunne kommet på besøk og observert han alene og han med de andre.
er ikke lett når man sitter oppi det helt alene og ikke har tilstrekkelig med erfaring til å kunne ta en avgjørelse og jobbe ut ifra det..
jeg kan sende deg en pm.
så ikke at du hadde svart før nå.
men det hadde jeg og rottene satt stor pris på :D

Renathe

Post by Renathe »

det kunne ikke vært bedre faktisk!
med tanke på at du har erfaring med aggressive hanner.
for jeg vet ikke hva det er med han.
bortsett fra at jeg ikke kan ha han med de andre..
og at han har bitt meg og rottene til blods noen ganger..

Renathe

Post by Renathe »

får håpe ting ordner seg nå som camilla kommer på "inspeksjon" :)
jeg lurer.. dette spørsmålet har strekt seg over en god del sider nå,men jeg står fortsatt igjen med noen spørsmål.
føler nesten at det er upassende og at tråden er ferdig diskuret :oops:
men kan en hann være både aggressiv og dominant?
og hvordan ser man forskjellen om ikke?
jeg har søkt på emnet og oppdaget at noa innehar de fleste punkter på hvert begrep.
og selvfølgelig,jeg forventer ikke at camilla sitter med fasiten på rottene mine (noa spesielt),men jeg er virkelig takknemlig for at jeg og rottene kan få litt hjelp!
og takk for hjelpen fra dere andre også :D
beklager og spørre så atfor mye,men finner jeg ikke ut av ting på egenhånd,så blir jeg nødt og spørre her..

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er bare å spørre! Som sagt tidligere kandet være vanskelig for oss som ikke har sett rottene å si om de er det ene eller det andre, men det finnes endel ting man kan se etter for å prøve å skille mellom dominans og aggressivitet. Vil likevel understreke at det er mange ting som avgjør, og noen linjer på forumet kan ikke få med alt.

Dominante rotter er de som blåser pelsen opp og setter både nykommere og burkamerater på plass, gjerne ved å rulle dem rundt på ryggen og holde dem nede. Slik oppførsel er akseptabel om det ikke foregår igjen og igjen uten provokasjon fra motparten. Hva som er provokasjon er vanskelig for oss å alltid ha full oversikt over, det kan være umerkelige ting for oss. Aggressive rotter er de som tar steget litt lenger og initierer til slåsskamp gjentatte ganger, hvor de også ofte biter og skader motparten. Både dominante og aggressive rotter kan bli stresset av å kjenne lukten av andre rotter. Aggressive rotter vil ofte i sånne situasjoner prøve å få tak i motparten, og blir opphisset over å ikke få "ta fienden".

Håper Camilla kan gi en god vurdering av rottene dine!

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Heidi wrote:Aggressive rotter er de som tar steget litt lenger og initierer til slåsskamp gjentatte ganger, hvor de også ofte biter og skader motparten. Både dominante og aggressive rotter kan bli stresset av å kjenne lukten av andre rotter. Aggressive rotter vil ofte i sånne situasjoner prøve å få tak i motparten, og blir opphisset over å ikke få "ta fienden".
Akkurat som en av mine gutter som skal under kniven i neste måned..
Han står i et bur ved siden av hannburet og hisser seg enormt opp når en annen hann kommer for nær. Lurer på om det hjelper med kastrering da. Min kan katagoriseres som aggressiv tror jeg. Hjelper det da når en 'tar' hormonene?
Hilsen!
Rose

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Zhantee var også sånn. Han ble utrolig stresset og opphisset når han kjente lukten av andre hanner. Vi kunne ikke ha han ute i sofaen for da gikk han rundt som et pinnsvin hele tiden - bare lukten gjorde at han blåste seg opp.

Nå er han som kjent kastrert, og i begynnelsen var han like sint og opphisset. Men bare i løpet av de to siste ukene har han begynt å roe seg veldig ned. Han kan gå alene på sofaen uten problemer og i tre dager nå har han gått sammen med en av de andre hannene. I går fikk de til og med mat mens de var ute sammen uten å begynne å krangle!!

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Godt å høre at det går bra med Zhantee :) Det blir veldig spennende for meg å levere min til dyrlegen siden jeg mistet Teir.. Men jeg kan jo ikke ha stakkaren sånn som han er nå..
Hilsen!
Rose

Renathe

Post by Renathe »

Zhantee var også sånn. Han ble utrolig stresset og opphisset når han kjente lukten av andre hanner. Vi kunne ikke ha han ute i sofaen for da gikk han rundt som et pinnsvin hele tiden - bare lukten gjorde at han blåste seg opp.
nøyaktig slik er noa når han møter de andre.noen ganger på meg også.også knaser tennen hans..til og med pelsen i ansiktet hans reiser seg!!

Renathe

Post by Renathe »

jeg leverer noa til dyrlegen i morgen.
jeg har bestemt meg.
jg har utsatt det og utsatt det i håp om at ting skal bli bedre for han/meg/oss.
fant et stort sår på ryggen til fivel.det er ihvertfall noen dager gammelt og er enda ikke grodd.han har angrepet min minste (helmet),han som egentlig var påtenk som burkamerat til noa to dager på rad.(i tillegg til mange andre ganger) han angriper jonas og fivel så fort han får sjansen.og nå nettopp bet han meg til blods for fjerde gangen.
like totalt uprovosert som de andre gangen han har angrepet meg eller de andre rottene.
jeg kunne prøvd å omplassere han,men unner ingen den jobben og frustrasjonen jeg og rottene har vært gjennom med han.
så i morgen er det over.
det er veldig trist.men jeg føler det er for alles beste.ikke minst hans beste.han kan umulig ha det godt siden han er som han er.
så nå er det over.
men takk for all hjelp,camilla.og takk for all hjelp fra dere andre også.særlig julie.
uff,det er jo så leit.det var ikke slik det skulle bli :cry:
og om noen måtte finne dette tilå være en dårlig/feig løsning,så må jeg bare si at det er med tungt hjerte jeg avliver min første rotte.
uff.

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

:shock: :shock: :shock:

Du gidder altså ikke å kastrere han engang?
Hilsen!
Rose

Renathe

Post by Renathe »

Du gidder altså ikke å kastrere han engang?
det har ingenting med at jeg ikke gidder :-x
jeg har vurdert kasterasjon,selvfølgelig!!
med tanke på hvor risikofylt og hvor stor påkjenning en kasterasjon er hadde vært for noa.
hvordan skal han gjenvinne tillitt hos de andre rottene han har vært slem mot hver eneste dag fra jeg fikk han.
hvordan jeg skal kunne stole på han igjen.
for helt ærlig talt,det har ikke vært en enste dag uten et angrep,bitt eller andre "opptøyer".
jeg fant et digert sår på ryggen til fivel.det er vel 5-6 dager nå.
alle angrepene er TOTALT uprovosert!!
og rottene er livredde.
alt vi har vært gjennom har gitt null resultater.
som en siste løsning kjøpte jeg (etter å diskutert det her med bla julie) en 5 uker gammel hannrotte til noa.i håp om at han ville godta den og at han slapp å måtte bo alene.
men den gang ei.det tok vel rundt 30 sek før jeg måtte fjerne helmet da det ble for heftig.
helmet stod stille,og når jeg tok han ut var han stiv av skrekk og bæljet!!
han angriper uten grunn alle han kommer over.
inkludert meg.
hver eneste dag lukter han på meg,er på meg,jeg snakker med han,prøver å kose med han og passer på at han har det bra.
han bør være trygg på meg.men,nei.
i går for fjerde gangen bet han meg til blods.totalt uprovosert denne gangen også!
hvert eneste angrep på rottene eller meg er uten grunn og han skremmer vettet at rottene og meg og samboeren min.
han snur seg for å "se seg rundt" og hugger til!!
og da en kasterajon,skummelt,dyrt og fælt for han.
også etterpå.hva skjer da om alt går som det skal?
han må gjenoppbygge tillit fra meg og fra de andre rottene.
hvor store er sjansene for at han blir forandret etter en kasterasjon?
jeg har tross alt tre andre rotter og ta hensyn til.
og de har ikke hatt godt av ett eneste møte med noa.
han flyr på så fort han får sjansen.inkludert meg.
vi har gjort alt etter boka og jeg vet ikke om jeg syns det er verdt det.
på vegne av noa,fivel,joas,helmet,meg og samboeren min.
noen ganger er nok nok.
og det vet man best selv.
det er vi som sitter midt i det.det er vi som må takle det.det er vi som må se rottene våres lide,bli angrepet,vettskremte og bitt.
og nå er nok nok!

Locked