Uvenner

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Uvenner

Post by Nemesis »

Nå har Pysa vokst fra de andre for lengst, han nærmer seg 500 g. Silver og Rattus (straks 1 år!) blir visst ikke mer enn 400 g. Dumboen er liten, men får ikke veid han, altfor urolig;)

Etterhvert som Pysa blir større, blir han også mer dominerende. Han har tatt kommandoen i buret, til de andres store skrekk! De er livredde ham!
Det har vært omtrent umulig å får Silver og Rattus inn i buret om kvelden, de virker blir helt paniske når vi setter dem inn. Etterpå henger på døra med et blikk som sier "Herregud! Sperrer dere oss inne med denne villrotta!" Jeg har ikke sett at Pysa gjøre annet enn å snuse dem i rompa, putte hode under magen på dem, jage dem på gulvet og sette "sida" i dem, men har oppdaget småsår på ryggen deres, på størrelse med et knappenålshode. De har hatt to hver.

Når han jager de andre, er det ikke på lek - de andre løper bokstavlig talt for livet og finner på å hoppe ned fra f.eks. bordet som er altfor høyt å hoppe fra. Dumboen har gått klar, han erter Pysa litt, men han er så lett på foten at Pysa aldri får tak i ham.

De siste to nettene har Pysa sovet i et bur alene. Så har han sluppet inn i buret under tilsyn på dagen, da går det bra en stund, men utpå ettermiddagen er de i gang igjen.

Han småbiter oss også, ikke hardt, men mer som en advarsel.

Er utrolig usikker på hva jeg skal gjøre, synes ikke Pysa virker direkte urimelig (det jeg har sett da!), det virker kanskje mer som om de andre er for "pysete". De hyler i hvert fall høyt bare han snuser på dem.

På den andre siden finner jeg dem stort sett sovende i en stor haug om morgenen, kanskje de har et "kveldsproblem", for da flyr både Silver og Rattus ut som noen raketter når Pysa går inn i huset.

Situasjonen fungerer i hvert fall ikke som den er nå, og jeg synes ikke det er riktig at Pysa må stå alene om natta....

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Du kan jo prøve med kastrering da, hvis det blir for ille. Det høres mer ut som om han ikke har helt kontroll på sin nye stilling. Får virkelig håpe at gutten ikke skader en av de andre alvorlig!
Mvh Ida S. Eggen

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Huff, ikke for å høres negativ ut, men jeg får skumske assosiasjoner til broren hans... Hades skal kastreres den 9.juni hvis alt går bra (skal bestille time på Strinda i morra) - forhåpentligvis funker det :D

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Auda...har tenkt tanken her og men vet ikke om det er nødvendig. Han er jo ikke direkte aggressiv...
Dvs. i går jaget han både Silver og Rattus rundt på gulvet, og det endte med hvert sitt sår på ryggen igjen, større denne gangen...så det blir visst verre og verre :(
I dag får de ikke møtes i det hele tatt. Hjertet mitt blør for dem!!!!!

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Ja, pass på å ikke la han jage de andre for mye for jeg har lurt mange ganger på om vi ikke ødelegger tillitten ved å tillate det. Jeg har prøvd å introdusere helt unge rotter til rotter som har viste dominant/agressiv oppførsel (man gir ikke opp med engang når rotta viser sånt oppførsel for første gang) og når det gikk galt resulterte det i vettskremte små rotter som jeg måtte bruke uker på til å gjenvinne tillitten..
Hilsen!
Rose

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Opplever det stikk motsatte her, blir vist enorm tillit for tiden. Vi mennesker er blitt en trygg havn det går an å søke til. Sist uke opplevde jeg for første gang å få lov å kose med Rattus til øynene hans begynnte å "poppe ut og inn", har lest om det på en Amerikansk side, tror de kallte det "eye-bulging" eller noe sånt:) Og så skjedde det med Silver i går:) Det var stas!

Men jeg liker ikke at Pysa må være alene...hadde han med meg ved PC'en her nå, men ble bitt to ganger. Først veldig forsiktig, så fikk han et strengt nei, også bet han meg hardere (lite hull i skinnet):(

Hvor lenge skal han være alene før jeg prøver rottene sammen igjen?

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

"Eye boggling" var navnet, hva kalles det på norsk? Hva kan jeg søke på her inne på forumet?

Locked