En liten kamerat

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Mikey

En liten kamerat

Post by Mikey »

Hei, har egentlig ikke vært inne her så mye etter det tragiske møte mitt med mine to fir beinte venner, sliter fortsatt med det som skjedde og all pepperet jeg fikk for mitt valg, ser her at det er fler som sliter med litt sinte rotter. Men må også få lov til å si for noen vidunderlige små dyr, denne stunden Rufus har vært her, må jeg virkelig bare innrømme han imponerer meg stadig. Jeg var i stor tvil etter å mistet mote med en aggressiv rotte, men Rufus har virkelig visst meg hvor herlig disse firbeinte vennene virkelig er. Han gjør så utrolig mye søtt og så veldig tillitsfull. Så etter jeg har nå fått tenkt frem og tilbake orker jeg ikke at Lille Rufus skal være alene rotte, synes det er fryketlig trist ikke han skal få en liten kamerat. Jeg har lest endel på introduksjoner, men vil så gjerne ha så mye gode råd som mulig fra dere, som rett og slett har fungert bra. Har bestemt at den nye kameraten skal være en baby, har på følelsen at det kan være lettere. Har overhodet ikke noe tru på at Rufus vil harme den lille, men det var det ingen som trudde om Rufus sin forrige burkamerat. Vil bare Rufus sitt beste så om dere kan gi meg noen råd takker jeg og bukker jeg. :rat:

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

HEi!
Synes det er en grei ting å minne både seg selv og andre om at vi brukere av forumet ofte glemmer å fortelle om de introduksjoner som går helt greit.
Jeg har hatt rotter i mange år og hatt veldoig lite problemer.
Har også hatt vriene introdukasjoner selvfølgelig, men stort sett går det greit!
Og ja, det er klart det er enklest å introdusere en liten tass til en eldre.
Lykke til!
julie

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Godt å høre at du er tilbake igjen. :)

I dag har jeg introdusert én av mine to små babyer (hentet de hos Linda i dag) for Cornelia og Ciiara. Det gikk kjempebra. Bare gi de tid, og se til at alt går skadefritt for seg. Mye kan se voldsomt ut, men ender sjelden i noe skader. I dag har vi hatt den beste introduksjonen noensinne. Verken piping, underkastelse eller dominans har blitt vist. De snuset på hverandre og løp deretter side om side. Hvis dette var alt, er det ganske utrolig. Felicia sov -derfor har ikke hun møtt de voksne enda.

Jeg syns det høres smart ut av deg å la han få en burkamerat. Selv om det kan være vanskelig den første uka med å introdusere den nye, går det som regel kort tid før de kan bo sammen i harmoni. :rottehode:

Lykke til!
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Påss

Re: En liten kamerat

Post by Påss »

Det du var igjennom var triste greier. Fryktelig synd at du skulle få slik førstegangserfaring med rottehold.
Har fem gutter, og jeg har ikke hatt problemer med å sammenføre dem. Ingen av dem er brødre.
De er blitt introdusert på sofaen eller på skrivebordet. En og en "av de gamle". De "snilleste" først :wink: Jeg har aldri introdusert annet enn babyer, og da skal det mye til at noe galt skjer. Det er forskjell på hvor hardhendte de tar i mot den nye. Eldstemann leer ikke på ett øyelokk 8) , mens en annen gjerne løfter og legger på rygg. Det kan bli mye piping og det kan se ganske brutalt ut. En av de andre guttene mine blåste seg opp og hveste og jeg var redd det ikke skulle gå den ene gangen. Så det ble å putte "vriompeisen" i babyburet og den lille sammen med de andre. Tredje dagen gikk det greit, men lot det gå nærmere ei uke før alle bodde sammen hele døgnet.
Senere har jeg fått enda en gutt, og det gikk helt fint fra første dag :sol: Begge deler er helt normalt.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Dette er ikke for å gjøre deg nervøs osv , men jeg vil minne deg på, Mikey, at Rufus kan bli agressiv. Alle rotter kan bli det i løpet av det første året. Men jeg tror det er lite sannsynelig at Rufus blir det, jeg har jo selv søsterene, og Hedda her borer og jeg har merket at rottene er veldig snille.. Noe jeg også har fått intrykk av igjennom Hedda og Julia( da hun hadde Rufus). Men vær klar over, at han er dumbo, og hos de fleste dumboer er det "skavanker". "Skavanken" til disse rottene er størrelsen.

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Alvrina: Er dumboer mindre enn andre rotter?
Tror det er fint å være rotte, men det er jammen ikke værst å være rotte-eier heller!

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Deler av innlegget var litt lite taktisk, Alvrina. Det er ikke nødvendig å gjøre henne mer nervøs med "ikke for å gjøre deg nervøs"-innlegg nå.
Det er tross alt bare en helt vanlig liten rottegutt som trenger en helt vanlig liten kompis.
Anita

Påss

Post by Påss »

Alvrina wrote:Dette er ikke for å gjøre deg nervøs osv , men jeg vil minne deg på, Mikey, at Rufus kan bli agressiv. Alle rotter kan bli det i løpet av det første året. Men jeg tror det er lite sannsynelig at Rufus blir det, jeg har jo selv søsterene, og Hedda her borer og jeg har merket at rottene er veldig snille.. Noe jeg også har fått intrykk av igjennom Hedda og Julia( da hun hadde Rufus). Men vær klar over, at han er dumbo, og hos de fleste dumboer er det "skavanker". "Skavanken" til disse rottene er størrelsen.
ALLE rotter kan utvikle agressivitet... ingen garanti uansett type.
Butikk-kjøpte (masseproduserte) rotter kan ha "skavanker", - jeg har en "vanlig en" som er liten og redd og ikke blir ordentlig tam. Det er ikke bare dumboer, selv om det ofte er det som det snakkes om og høres ut til.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Jeg mente jo hovedsakelig alle rotter.. emn jeg vi også si at det er en pittelitt større sjanse forat dumboene har større skavanker en de vanlige. rett og slett fordi dumbo er mer "populær" ..og ja,, se ossen dalamtinerene ble etter 101 dalamtiner filmen

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Jeg har lest endel på introduksjoner, men vil så gjerne ha så mye gode råd som mulig fra dere, som rett og slett har fungert bra.
Anita

Mikey

Post by Mikey »

Ja har full forståelse at rotter kan få adferdsproblemer, og ja jeg er fryktelig engstelig, vil ikke gjøre noe for at Rufus skal bli stresset, men igjen så sier dere også at det er ingen liv for en alene rotte, Rufus ser til å stortrives hos oss, men på natta er han helt alene og forlatt, det er jo da han er mest aktiv. Jeg har to bur, så skal ta det helt piano, rottene får leve i hvertsitt bur så lenge det tar. De rotte guttene får møtes på nøytrale grunner, og burene vil stå åpne, så de kan velge selv når de er klare for at de skal flyttes inn sammen. Skulle vel egentlig som jeg skjønner ha tre bur, så den tredje er det buret de skal bo i sammen, men hvis de får den tiden de trenger, og velger selv når de er klare til flytte inntil hverandre så håper jeg det går bra.
Hadde jeg tenkt kun på megselv så synes jeg det fungerer veldig bra som det er, men som dere har sagt gang på gang rotter er flokkdyr og bør iallefall være to.
Men Alvrina hvis du synes at det er en stor sjanse å ta, tar jeg virkelig dette til omtanke. :?:

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Jeg tror nok virkelig ikke det skal bli et så stort problem. Det hender bare at ting skjærer seg. Flesteparten av alle disse introduksjonene går jo greit. Jeg syns absolutt du skal prøve. Du kan ikke regne med at det skal gå første dagen, kanskje heller ikke første uka. Ha tålmodighet - det går sikkert bra!
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Hedda
Sofaspiser
Posts: 194
Joined: 24 Mar 2005, 23:06
Location: Oslo
Contact:

Post by Hedda »

Mikey wrote: Men Alvrina hvis du synes at det er en stor sjanse å ta, tar jeg virkelig dette til omtanke. :?:
Det man bør ta hensyn til _først og fremst_, er vel rottens velvære. Siden vi veit at rotter er flokkdyr og ikke trives aleine, så er første steg å finne en kompis til Rufus. Hvordan ting går derfra kan man aldri vite på forhånd! Merk deg bare at de aller, aller fleste introduksjoner går greit. (så lenge man ikke har dårlig tid). Som noen andre har nevnt, så faller det seg jo naturlig å fortelle om introduksjoner som har gått dårlig, og ikke bra, og derfor får man kanskje inntrykk av at de fleste går dårlig? Uansett, så syns jeg det virker som du har en fin innstilling nå, med å la rottene få den tid de trenger på å venne seg til hverandre :) Det går sikkert bra, og jeg syns det ser ut til at du har et bra opplegg på gang :thu:
Hvil i fred Rudy::.

Påss

Post by Påss »

Synes du har lagt alt til rette for at det kan gå lettvint og greit.
Bare husk at det kan gå med en gang, men det kan også ta flere dager. Og at det er helt normalt :)

Martha

Post by Martha »

Og noen ganger går det helt topp første dagen, :thu: det gjorde det her, har en liten dumbogutt og fikk en vanlig toppøre til venn og de flyttet sammen den første dagen :D
Lykke til :sol:

Locked