Ikke alltid de beste rådene.....

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Guest

Ikke alltid de beste rådene.....

Post by Guest »

Introduksjon med ei voksen rotte og en yngere rotte, ble jeg anbefalt her.(rotter trives ikke alene???)jeg prøvde uten hell.Min 5mnd gamle rotte tok nesten livet av den yngre.(tråkket på,sparket,beit og klorte den lille så den skreik)fikk skilt dem og levert den lille tilbake.Min rotte er nå ei veldig glad og tam rotte og trives best alene,så det er ikke alltid de rådene her er de beste... :?

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Man kan jo ikke bare tage en rotte og sætte ind til den som har været alene. Den slags tager tid! Det er ikke bare noget der sker på en dag, hvis den ene først er blevet vant til at være alene! Der skal også en smule tålmodighed og forståelse til fra dig som ejer!
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Du burde virkelig gå inn for å lese mer om temaet, ikke bare her på diskusjonsforumet. Det er mange som har erfaring med introduksjoner og første bud har vel alltid vært at man ikke setter dem sammen med en gang, det kan bli en utrolig traumatisk opplevelse for dem begge.

Til og med i boka "Tamrotter" skrevet av Gisela Bulla (de selger den på Tropehagen Zoo og Notabene blant annet) som er en bok for nye rotteeiere, står det om introduksjon av rotter og hvordan de ikke skal bo i samme bur den første tiden.

De aller fleste rotter er ikke ment til å være alenerotter, og alle fortjener en sjanse, men når du setter en ung rotte inn på den eldres territorium med en gang, kan du ikke forvente annet enn at det blir slosskamp. Når folk har spurt om råd ang. introduksjon her inne, har vi brukt å vise til informasjon som står andre steder, blant annet har NTFs medlemmer blitt kjent med artikler om temaet gjennom medlemsbladet GNAG.

Jeg synes du burde lese alt du kunne komme over om dette temaet, og la rotta di få en ny sjanse, men denne gangen bør du gjøre litt arbeid på forhånd slik at du slipper slosskamp!

Det er utrolig mange som starter opp med bare én rotte, siden dyrebutikkene ikke har noe spesielt å si om rottehold, og de fleste av disse som beveger seg inn på internettm finner fort ut at de bør kjøpe en til, leser om temaet introduksjon og skaffer rotta si en ny kamerat. Det jeg vil fram til er at introduksjoner foregår ofte - uten større problemer!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Søk på ordet "introduksjon" på forumet. Jeg går som regel ut ifra at folk her inne leser andre innlegg enn dem man selv har skrevet, men jeg skjønner jo at dette ikke alltid gjelder nye brukere, så jeg vil altså anbefale deg å søke.

Du kan jo begynne med denne linken. Her er det Fabeline som får tips om hvor hun kan finne mer informasjon om introduksjon av nye rotter:
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?t=52
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Jorunn
Klatrer på møblene
Posts: 566
Joined: 12 Feb 2004, 18:17
Location: Oslo
Contact:

Post by Jorunn »

Det er veldig sjeldent at en rotte vil være alenerotte, men det skjer av og til. Jeg vet ikke hvilkne råd du har fulgt....hvordan gikk du frem egentlig og hvor lang tid brukte du på det. At den lille vil skrike er helt normalt....det høres og ser langt verre ut enn det det er....som regel ihvertfall.

Men det hadde vært intressant å høre hva du gjorde :?:

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jorunn wrote:Det er veldig sjeldent at en rotte vil være alenerotte, men det skjer av og til. Jeg vet ikke hvilkne råd du har fulgt....hvordan gikk du frem egentlig og hvor lang tid brukte du på det. At den lille vil skrike er helt normalt....det høres og ser langt verre ut enn det det er....som regel ihvertfall.

Men det hadde vært intressant å høre hva du gjorde :?:
Jeg er også interessert i å høre hvordan du gikk fram. Jeg er helt enig med Jorunn. Som regel er det verre enn det ser ut til! Men det er ikke akseptabelt når en rotte biter hull på en annen rotte. Skjedde dette? (Det er det jeg ser på som biting.)

Er det hunnrotter eller hannrotter?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

chi

Post by chi »

Hubba biter hull på andre rotter. kan det bety at han helst vil være alenerotte?

Jorunn
Klatrer på møblene
Posts: 566
Joined: 12 Feb 2004, 18:17
Location: Oslo
Contact:

Post by Jorunn »

Hubba biter hull på andre rotter. kan det bety at han helst vil være alenerotte?
Er det deg, Chi som startet tråden her?

I så fall...hvordan har du gått frem siden det ikke funker?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

chi wrote:Hubba biter hull på andre rotter. kan det bety at han helst vil være alenerotte?
Nei, det trenger det ikke å bety, men det jeg skulle fram til er at det absolutt ikke er akseptabel atferd og at rottene må skilles hvis den ene biter hull på den andre.

Når man går riktig fram med en introduksjon, går det som regel bra, men man må bruke masse tid og ha god tålmodighet!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

chi

Post by chi »

Det er ikke jeg som har startet tråden. Når jeg prøvde å introdusere dem sist gang tok jeg først å badet Buddha, Benjii og Bubba. Så tok jeg litt tiss av Hubba på dem(ja, jeg vet at det er ekkelt). Så tok jeg Hubba inn på et rom der det ikke er noen møbler. Så gikk jeg og hentet de 3 andre rottene og tok dem inn på rommet. Først snuste de litt på, men så begynte pelsen til Hubba å stritte. Og plutselig angrep han Bubba og bubba mistet masse hår og begynte å blø. Bubba ble livredd og prøvde å bite meg når jeg løftet ham. Men jeg fikk han inn i buret. Så hentet jeg Buddha og Benjii og satte dem inn i buret. Etter at Hubba hadde roet seg satte jeg han også inn i sitt bur.

Da jeg fikk Hubba gikk alt bra med mellom han og Buddha og Benjii. Det var da jeg var på sommerferie(mamma passet på dem hjemme) de begynte å sloss. Hva kan være grunnen til det?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

chi wrote:Da jeg fikk Hubba gikk alt bra med mellom han og Buddha og Benjii. Det var da jeg var på sommerferie(mamma passet på dem hjemme) de begynte å sloss. Hva kan være grunnen til det?
Han kan ha blitt aggressiv, rett og slett. Hvordan er han mot mennesker? Hvor gammel var han da dette problemet begynte?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

chi

Post by chi »

Han var vel ca. 5 måneder da problemet begynte. Han er snill mot mennesker. Men det var en periode da han var litt aggressiv mot mennesker. Han bet meg, men han bet meg bare til blods en gang. Nå er han snill som et lam. Men han er litt gretten når jeg nettopp har vekket ham.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Det er mulig det er hormoner som har gjort ham aggressiv, og dette kan gå vekk når hannen kastreres, men det finnes jo selvfølgelig en risiko der også... Rotta kan dø under narkose, eller aggressiviteten hans trenger ikke å være hormonell, og det vil da ikke hjelpe å kastrere...

Dette er en vurderingssak som hver eier må bestemme seg for selv siden det finnes en risiko.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Guest

sammensetting av rotter

Post by Guest »

Jeg satte inn svaret feil,så det ble opprettet ny tema.Det står under rotter. :oops:

chi

Post by chi »

Jeg tror ikke jeg vil kastrere han. hvis han hadde dødd under nakose hadde jeg aldri tilgitt meg selv...

Locked