Rotte

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Guest

Rotte

Post by Guest »

Jeg hadde burene først ved siden av hverandre,da så de veldig nysjerige ut begge to,dagen etter tok vi de ut og satt de på ett bord ingen av de hadde vært før.Den minste 5,5uke var da under magen å prøvde å amme på den største hele tiden,det var ikke akseptabelt for den største.(den elste ville bare være hos oss og viste ikke intresse for den minste.Vi satte buret til den minste på bordet og begge ville inn,den elste for å snuse og den minste for å amme.Etter flere forsøk den dagen hadde den lille åpent klorerift på ryggen og den elste sparket og beit bare den minste rørte seg.(den lå helt stille på rygg og spilte død til den store var tatt bort)vi tok den lille tilbake til mamman ogg søskene og den var rett under og ammet og koste seg,så det var ingen tvil hvor den hadde det best.Jeg leste att ingen vanlige rotter angriper en baby,men her tok det feil.(jeg kommer ikke til å prøve med noen annen,for dette var ingen koselig opplevelse for noen av oss.)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg synes du har gått alt for fort fram. Det er synd for rotta du har nå at du dømmer den til å bo alene før du virkelig har gitt den en sjanse. Igjen... er det hunnrotte eller hannrotte?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Guest

sammensetting av rotter

Post by Guest »

Det er ei jente det var den lille også.Nå er den rotta våres mye ute av buret og trives godt.Er det vanligt att rottene skal klore værandre til blods,den lille gømte seg i buret sitt etter denne behandlingen.Håper den får en mer skånsom behandling ved neste hjem,de skulle beholde den 2uker til så lenge den ammet.(når jeg hentet den spurte jeg og de sa den ikke ammet,synd de ikke så etter orentlig.) :? :!:

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Det samme som dette har også skjedd med noen av mine rotter..men med litt tolmodighet gikk alt bra,og nå er de beste venner . . Hilste de på hverandre første gang i buret ,eller utenfor??

Guest

Post by Guest »

De hilste først utenfor da virket det som det skulle gå greit ,det var da hun minste bare skulle amme det gikk galt.(kansje hun beit i brystet for å få melk??)det var da hun elste begynte å sparke veldig.Jeg latt hun elste få gå oppe på buret til den minste,den lille klatret da opp på innsiden, da tok den elste å beit den lille i beina så hun skeik. :( Den elste ble også sur når vi holdt den lille.Kan de bli skjalu på hverandre :?: Lønner det seg å prøve med en litt eldre hue enn 5uker?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Rotter drikker jo ikke morsmelk når de er 5 uker gamle... prøv med en rotte som er fravent moren sin, og gå rolig fram, la dem bli kjent med lukten av hverandre før de får møtes ansikt til ansikt, og BRUK GOD TID!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Jeg har lest i en bok at når yngre rotter kryper under eldre rotter er det visst et tegn på underkastelese,eller flokkk atferd :roll: ?! Det er jo ingen granti for at dette stemer,men jeg tviler på at den prøvde å amme den eldre ettersom at Melody sier at de ikke ammer når de er fem uker gamle. :)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ja, min første tanke var at enten var denne ungen mye yngre enn 5 uker, eller så var den slett ikke på jakt etter melk! Det er helt riktig som du sier at rottene smyger seg under hverandre for å vise underkastelse. De gjør det også fordi de vil bli pusset og klødd, og for å vise tilhørighet, så det er ikke nødvendigvis et tegn på hvem som er mest dominant. Det kan sammenlignes litt med hundenes dempende signaler, de viser at de ikke er ute etter å bølle.

Jeg synes nok også at rottene skulle fått litt mer tid på å bli kjent (dersom ungen virkelig var over 5 uker), men en voksen rotte skal ikke skade unger. De kan godt sette dem på plass og det blir hyl og skrik fra de små, men at den ble skadet viser at her må du gå langsomt frem. Den voksne rotten er ikke fornøyd med å få inntrengere på sitt område. Det er likevel ikke ensbetydende med at den aldri vil kunne gå sammen med andre rotter. Det ER ikke naturlig for en rotte å bo alene, men når vi stapper dem inn i trange bur (ja, alle bur er trange hvis man sammenligner med frihet), så må man forvente at de kan bli stresset hvis det kommer ukjente rotter til.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Det jeg også ville fram til, var at jeg tvilte på at ungen var så gammel som 5 uker hvis den ville ha melk fra en fremmed rotte... :roll:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Guest

sammensetting av rotter

Post by Guest »

Jeg tror heller ikke at den var 5uker,for den var veldig liten og puslete.Hvis jeg sammenlignet med når den elste ble kjøpt (4uker gammel )var denne nye mye mindre :?: Det kan nok hende de jeg hentet den hos blinset litt på aldren.

Locked