Rare gutter, hjelp!

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Rare gutter, hjelp!

Post by Hoyst_87 »

Jeg fikk 3 nye gutter i går, Splinter som har vært alenerotte en stund, og Mike og Tassen som har bodd sammen, de to siste er far og sønn.

Jeg lot først Ole og Splinter møtes, da jeg syns Ole virker som den mest harmoniske i flokken for tiden. Det gikk veldig bra, ingen slossing eller noe, den eneste lyden jeg hørte da, var når Splinter pep når jeg løftet ham. Lot dem gjøre seg kjent en stund, så tok jeg dem med inn på rommet og lot dem gå på senga mens jeg gjorde klart et bur. Satte dem sammen i buret, men det som skjedde var at Splinter hang øverst i taket, mens Ole gjømte seg under løpehjulet(av plast). Tilslutt ga jeg opp og lot Splinter stå alene over natten, og satte Ole tilbake til Hoyst og Dole. Mike og Tassen sto i eget bur.

I dag lot jeg Ole møte Tassen, og det gikk også kjempefint. Lot så Splinter møte Ole og Tassen sammen, gikk fint. Så henta jeg Dole også, kjempefint. :)

Tok så alle med meg, og lot så Ole og Mike møtes. Det gikk helt fint. Satte så hele gjengen sammen, unntatt Hoyst. Alle var glade og fornøyde.

Satte så Ole, Dole, Splinter og Tassen i et bur, og de sov i en stor haug, fatter ikke åssen de klarte å presse alle inni et hus! :P :lol:

Så, lot jeg Hoyst og Mike møtes, på nøytral grunn og med mandelessens på baken. Gikk kjempefint, Hoyst så ut som et piggsvin hele tiden(strittepels), men de snuste fint på hverandre og tuslet rundt. Tok dem med tilbake på rommet og lot dem gå på senga. Gikk fint.
Så satte jeg alle sammen sammen i det store buret, som ikke skulle lukte spesielt av noen. Det gikk fint, lenge!

Men så, når jeg åpnet buret for å ta ut Splinter, Mike og Tassen(for å ta bilder), begynte Hoyst å jage Tassen rundt og rundt i buret, opp og ned, og lille Tassen er så nervøs, han stikker med en gang, står ikke stille for å se hva som kommer. Hoyst så fremdeles ut som en hårball med all den der strittepelsen sin og var ikke spesielt blid. Jeg sperret ham av fra å komme til Tassen med hånden, da ga han seg, men prøvde å ta en annen vei for å komme fram til Tassen. Dette gjentok seg. Tilslutt tok jeg ham ut av buret. Mike var også ute.

Og da, da fløy de på hverandre! Var ikke langt fra blodsprut tror jeg, Hoyst kom etter Mike, og når jeg fikk tak i dem og fikk dratt dem fra hverandre etter bakbeina(turde ikke ta framme ved hodet), hadde Mike en skikkelig stor hvit hårdott i munnen. Men, det er Hoyst som er problemet. Han skremmer Splinter også.

Nå står han og Dole sammen, mens Splinter, Ole, Tassen og Mike står i et annet bur.

Hva kan jeg gjøre med Hoyst? Skal jeg la ham og Mike få en sjanse til, på nøytral grunn? Det er Hoyst som skremmer alle sammen. Ole og Dole går fint sammen med de andre.

Stakkars Splinter er jo 6 mnd, og mindre og lettere enn Ole og Dole, som er snart 3 mnd. Så han tør jeg ikke ha sammen med Hoyst ennå iallefall. Mike vil jeg ikke ha sammen med ham. Ikke Tassen heller, han piper jo av skrekk bare han ser Hoyst! Og Ole og Dole virker som de liker godt å være med de nye.

Dilemma!!! :?
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Skrev litt feil i går. Jeg SKAL la Mike og Hoyst få en sjanse til, det var jo ikke SÅ ille slossing egentlig. Men, noen gode råd?

Var jo litt stresset i går når alt gikk så bra, og plutselig ikke. :P Så nå har jeg fått tenkt meg litt mere om. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Litt generelt om introduksjoner:

Skal man introdusere nye rotter for hverandre tror jeg kanskje det aller viktigste er å lese rottekroppsspråket veldig godt. En lur ting kan være å introdusere nykommerne først for de nederst på rangstigen. En og en av gangen og avslutte med sjefen. Om man har latt sjefen til alt overmål være litt alene igjen helt til slutt, kanskje så mye som et døgns tid, vil han forhåpentligvis glede seg veldig til å få selskap igjen.

Piperotter kan være veldig vriene å forstå seg på. De som piper og skriker når en ny rotte nærmer seg, sier "ikke ta meg ikke ta meg ikke ta meg!"
Hva om den andre stakkaren aldri hadde tenkt å angripe? Den trekker seg unna og blir fornærmet eller lei seg over at noen kunne antyde noe å drøyt! Skjer det mange gange, igjen og igjen, kan rotta til slutt bli sint.
Noen går rett i synet på disse piperne.
Om man ser på rotter generelt har de egentlig et ganske utydelig kroppsspråk. Denne pipingen er av få ting som er ganske støyende. Det er jo ikke så rart om reaksjonene hos burkompiser på mye piping blir ett eller annet med ordet veldig foran. :)
Disse nye rottene dine, kommer de fra samme sted? Fra samme flokk? Vet du noe om rangordningen blant dem? Kanskje lurt å ha det litt i tankene fremover?
Så er det også noe med størrelsen på flokker. JEg vet mange nok er ganske uenig med meg her, men jeg har tro på små flokker. Spesielt er det et viktig spm om man skal indrodusere rotter som ikke er babyer.
Håper det ordner seg for deg og de nye kompisene.:)
Lykke til!
mvh Julie

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Ja. Det var jo egentlig det jeg gjorde, alle ble introdusert for Ole først. Det gikk jo kjempefint, og så satte jeg inn Dole. Hoyst møtte kun Mike alene da, før han ble satt sammen med alle.

Mike og Tassen er fra samme sted, Mike er en rolig og grei fyr virker det som, mens Tassen er en skikkelig pyse. Splinter har vært alenerotte en stund, men syns han fungerer veldig fint sammen med de andre nå!(unntatt Hoyst da)

Det er så vanskelig å vite hvem man skal introdusere for hvem, når man har rotter fra 3 forskjellige steder!

Tenkte å prøve med Hoyst og Splinter i dag, for å se hvordan de går sammen. Etterhvert kanskje Hoyst og Mike igjen. Får ta med meg en bok og sette meg ned, så de får vært en god stund på nøytralt område(dusjen) sammen. :P

Ja, Tassen er helt sånn, piper når han blir løftet(prøver å unngå det og la ham komme til meg), piper når det kommer en annen rotte(unntatt Mike), og piper når Mike går sin vei. Er jo såvidt gutten tør å gå ut av huset, jo! :P

Tror jeg skal la Tassen stå sammen med Ole og Splinter i dag, Dole med Mike, og la Hoyst stå litt alene igjen. Så kanskje han blir glad over å se en annen.

Splinter piper også når Hoyst kommer, men ikke når noen av de andre kommer. Hm. Vanskelig å forstå seg på de her små. :P
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Det der med å sette seg ned med en bok for å SE på dem synes jeg er en god ide. Synes jeg ser for meg deg sittende ved rotteburet et par /tre dager med masse bøker og div... :lol: :lol:
Men det ER veldig lurt!!!! Har gjort sånt mye selv. Det er gull verd det man får se om man sitter der så lenge at dyra glemmer at man er der.
Lykke til!
Julie

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Hehe, ja! :) :lol: Elsker jo å lese, så det skal gå bra! :) Får håpe på det beste og forvente det verste, så går det nok bra! :D
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Det ordner seg nok!
MEn hvor mange hanner tenker du å slå sammen?

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

De er 6 stykker nå. Og evt Waylon om en stund. Så da blir det 7. Alle går godt sammen, unntatt Hoyst, så evt kan jeg ha ham og noen andre for seg selv. Men syns det er så dumt når de andre elsker å være med hverandre, sover i en stor haug og sånn. Men får se hvordan det går. Jeg har jo tross alt ikke prøvd i mer enn et par dager. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Det er jo du som må bestemme deg for hvilket mål du ønsker å ha, men jeg ville ikke ha hatt en så stor hannflokk. Jeg vet velkdig godt at mange har 7 og mange har flere i sine hannrotteflokker.
Hovedgrunnen til at jeg ikke ville hatt så mange er at det da er vanskelig å ta de rette beslutningene om det skulle skje noe uønsket i flokken. Det er veldig vanskelig å vite hvem som virkelig er synderen med så mange i et bur.
Jeg synes 3-4 stk er et fint tall på hannrottegrupper. Som sagt vet jeg mange er uenig med meg, men det er da min mening iallefall. :) ;)
mvh Julie

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

De bor i adskilte bur, men er sammen når de er løs. Jeg vil at rotter jeg skal bruke i avl skal kunne treffe rotter fra andre flokker uten bråk, så det er en fin test for meg å sende dem ut alle sammen.(av sammen kjønn selvfølgelig)
Lykke til!
Julie

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Ok. Jeg får se hvordan det går. Går kanskje bedre når Splinter og Tassen blir mer vant til å ha flere rotter rundt seg også. Kan hende jeg blir nødt til å ha to grupper. :P Men helst skulle jeg jo hatt dem sammen, siden jeg nå har et digert bur. :P Hvis jeg har dem sammen, og det oppstår problemer, kan jeg jo heller sette dem i to grupper igjen kanskje, da finner man kanskje ut hvem som er problemet? For øyeblikket virker det som alle har slått seg litt til ro, Splinter sover sammen med Mike og Tassen, det gjorde han ikke i natt! :) Men får se. Takk for svar og råd! :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Skjønner deg godt. Det er et slit å ha plass til alle disse burene.
Ja, om det oppstår problemer er det ofte lurt å dele en stor gruppe for bedre se hva som er problemet.
Julie

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Ja, det er det! :P Og spesielt når man skal reise, å ha med seg mange bur overalt.. :P Skal jo ha sommerjobb ved Bodø, og må jo ha med meg hele gjengen, + bur.. :P :? Men, det skal da gå bra det og! :) Ok, det var det jeg trodde, at det kanskje var lurt. Men, skal prøve Mike og Hoyst igjen senere, så får vi se hvordan det går. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Killa
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 11 Jan 2006, 04:12
Location: oslo

Post by Killa »

Hvordan går det med dem nå? Er Mike og Hoyst fortsatt uvenner?

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Nei, de går kjempefint sammen, sover sammen i en stor haug nå! :D Det har de forsåvidt gjort siden torsdag! :)

Eneste er Splinter som ofte legger seg alene i hengekøya, men det tror jeg er fordi han trenger litt plass, han har jo tross alt bodd alene en stund.. :) Men ofte sover Ole eller Dole sammen med ham i hengekøya.. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Locked