Rare gutter, hjelp!

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Sascha
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 27 Feb 2006, 09:40
Location: Trondheim

Post by Sascha »

Jeg satt å leste posten her siden jeg og prøver å få Smaug, Varg og Tyfus til å gå sammen.. Jeg satte de først på nøytral grunn og det gikk veldig fint, så jeg tenkte at de kunne dele bur et par timer for å bli bedre kjent.. Satte de inn i de små sitt bur, tenkte at det var bedre siden Tyfus er stor og har bodd i buret sitt siden han var liten, mens de små hadde fått nytt bur.

Det som skjedde var at Tyfus satte seg ved matskålen i tredje etasje og der satt han. Når de små kom nærme kom han mot de, så ut for å hilse, rolig tempo, ingen ville bevegelser, ikke noe flekking av tenner eller noe. Da setter de små, særlig Smaug i et vræl og løper alt han kan mot sikkerheten.

Dette skjer veldig ofte, og vi har hatt to skader, en blødende tå på Tyfus, og et sår på øret til Smaug, så de tar godt igjen på hverandre.
Så har jeg prøvd flere møter utenfor buret, men det som skjer er at de små blir redde og hyler, så løper Tyfus etter de, og de biter hverandre.. Noen som har forslag til videre skritt? Vil gjerne at de skal bo i samme bur, sånn at Tyfus ikke må være alenerotte.
Ja, og jeg har sagt det før, men Tyfus er 6 mnd, Smaug og Varg er ca 2 mnd
Saga, Frøken og Fiona<3
Rip Spam, Tyfus, Varg, Smaug og Keli<3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Kanskje ta den av de små, som er minst redd, og la ham bo sammen med Tyfus i buret en stund? Da må jo den ene lille bo alene en stund(en natt kanskje?), men det bør gå bra, bare vær mye med ham.

Da kanskje den lille vil tørre å ta kontakt med Tyfus, fordi det bare er de to, og han ikke kan forholde seg til broren? Og så, når det ser ut til å gå bra med de to, sett dem alle sammen på sengen/sofaen, og la dem løpe rundt mens du er der. Eller, inne på et mindre rom, der de må forholde seg til hverandre.

Sett deg til med en god bok, og bare la dem leke/småsloss/springe rundt, mens du holder litt øye med dem.. Var sånn jeg gjorde det med Hoyst og Tassen iallefall, men så hadde ikke jeg noen skader i huset heller da. :?
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Sascha
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 27 Feb 2006, 09:40
Location: Trondheim

Post by Sascha »

Han kommer nok till å sitte vettskremt inn i hjørnet, er vel småguttenes bur de må stå da? For hvis en setter en av de inn i Tyfus sitt bur er jeg ikke sikker på at blir noe særlig..
Saga, Frøken og Fiona<3
Rip Spam, Tyfus, Varg, Smaug og Keli<3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Ja, det blir kanskje småguttenes, vet ikke hvor store burene dine er jeg? :P Men først og fremst, et lite rom, der de ser hverandre, og ikke kan gjemme seg så veldig vekk, og gjerne litt ting å sitte oppå, så bare setter du deg ned med en bok eller noe annet interessant, og glemmer dem en stund, selv om de piper litt og sånn. :P

Jeg gjorde jo det med Hoyst og Tassen, og fikk nesten tårer i øya når jeg så at Tassen ENDELIG turde å snike seg bort til Hoyst(som satt oppå reiseburene) og lukte på ham. Tassen brukte en god del tid på det, men tilslutt var de borti hverandre. Da snudde Tassen seg, tuslet rolig vekk, og satte seg ned, for å tenke seg om så det ut som! :lol: Tror det var i det øyeblikket han skjønte at de andre rottene ikke hadde tenkt å spise ham. :lol:

Håper alt går bra med guttene dine, det går seg nok til, jeg tror jeg bare har hatt flaks at det har gått så fort egentlig, med mine.. Tror jeg har fått veldig snille gutter inn i huset. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Sascha
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 27 Feb 2006, 09:40
Location: Trondheim

Post by Sascha »

Jeg tenkte å la de tre raringene inn på sengen i dag, og prøve litt, gikk ganske greit i går når de satt på fanget mitt, det går greit mesteparten av tiden, men så plutselig hyler smaug til som om det skal være ti katter etter han og løper avgårde og Tyfus sitter for det meste bare å glor etter han, men noen ganger så løper han etter.
Får se hvordan det går på sengen, er litt urolig for å la de være alene en hel natt uten at jeg kan passe på..
Hva med mandelessence? er det sånn som en kjøper på butikken? Er det for alle introduksjoner eller spesielt sinna manner og damer?
Saga, Frøken og Fiona<3
Rip Spam, Tyfus, Varg, Smaug og Keli<3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Tror nok kanskje mandelessens kan hjelpe, jeg brukte jo det på mine, men jeg tror de små løper uansett, når de ser den der digre 'monsteren' som kommer mot dem.. :roll:

Men, tror du bare må la Smaug hyle, og la Tyfus løpe etter, skill dem bare hvis de biter, og kanskje ikke la dem stå sammen før du vet at de har hilst skikkelig på hverandre og stoler på hverandre.

Jeg var jo så heldig at jeg hadde mange å velge mellom, når jeg skulle få Tassen til å bli mer vant til andre, nye rotter. Så han ble satt sammen med Splinter den ene dagen, Ole den andre dagen, Mike og Dole en annen dag igjen, osv.. Sånn at han ble vant til å være med andre enn Mike. Og, jeg tror det hjalp, at han skjønte at ingen hadde tenkt å spise ham eller drepe ham eller noe som helst! :) Da er det jo verre for deg, som har de to små som kjenner hverandre, også han store..

Hva om Smaug står alene et døgn eller noe, mens de to andre står sammen, og så setter du de to små sammen igjen, så Smaug kjenner lukten av Tyfus på Varg.

Og deretter står kanskje Smaug alene igjen, slik at han blir kjempeglad for å få være med en annen rotte, når du setter ham sammen med bare Tyfus, mens Varg er alene en natt.

Før så alle får prøve å stå sammen igjen?
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Sascha
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 27 Feb 2006, 09:40
Location: Trondheim

Post by Sascha »

Jeg tror det faktisk er Smug som i vill panikk biter Tyfus flesteparten av gangene..I går var de oppå,under,påsiden, ja overalt på meg og da lå Tyf1us pent på fanet og snorket litt, og da kom Smaug mot han og snuste, så flekket han tenner litt, vet ikke helt hva det heter.. så vet jeg ikke helt om han bet/slikket, Tyfus skvatt litt , men ble liggende mens Smaug satte i et hyl og beinet det han kunne..
Tror Julie kanskje har rett i at Smaug er en hylerotte, og at Tyfus får nok til slutt.. Men skal prøve uten mandelessence for siste gang i dag (HVOR får man kjøpt det??) også kan vi se hva som skjer.. Kanskje det går å sette Tyfus og Varg kan skje i kveld, jeg må se hvordan det går på sengen..


Ja, tror Tyfus kjeder seg fælt i buret sitt alene,men han blir så dominant over matskålen i småguttenes bur.. Skal liksom passe på den han.. Snåling..
Håper iallefall å få de sammen til påsken, for da blir vi borte i 4 dager, og vil ikke at Tyfus må ligge alene da. Er jo to uker til, så har litt tid, og jeg er staere enn en minirotte! *flexe fiskebollene*
Saga, Frøken og Fiona<3
Rip Spam, Tyfus, Varg, Smaug og Keli<3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

hm, ja, det kan jeg forestille meg. Får håpe det går seg til! Jeg trodde jo først det var Hoyst som var problemet i flokken, men det viste seg jo at det var Mike og Tassen. Men jeg skjønte jo heldigvis fort hvordan det egentlig var.. :)

Mandelessens får du kjøpt i matbutikken, står som oftest sammen med konditorfarge og sånn! I bakehyllen! :)

Ja, tror det er lurt å ta de to som har minst problemer, også la Smaug, som nok ER en hylerotte, stå alene sånn at han blir kjempeglad for å få selskap igjen, 'selv om' det er Tyfus.. :roll: jeg gjorde det litt sånn med Tassen. Det fungerte iallefall på han. Men, hver rotte er jo forskjellig! :P
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Sascha
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 27 Feb 2006, 09:40
Location: Trondheim

Post by Sascha »

Aha.. jeg er ikke så flink til å bake, så holder meg unna den hyllen i butikken, er så fristende med kokesjokoladen;P

Får prøve det i kveld da, så får dere nok rapport om hva som skjedde i morgen, hadde tenkt å vaske burene i kveld, er det lurt eller dumt å gjøre hvis Tyfus og Varg skal stå i smågutte buret og Smaug i Tyfus sitt bur..?
Saga, Frøken og Fiona<3
Rip Spam, Tyfus, Varg, Smaug og Keli<3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Sikkert lurt å vaske burene uansett, da blir det 'nøytral' lukt der også, så ikke noen føler at de eier burene. Men, det er kanskje lurt å ikke vaske Tyfus sitt da, hvis Smaug skal gå der, for da blir han mer vant med Tyfus sin lukt kanskje? :) Er sikkert best å ikke vaske det.

Kan godt hende han blir litt nervøs i førsten, men, det gir seg nok fort, når han skjønner at Tyfus ikke er der. Og, hvis han får noe skikkelig godt mens han er i det buret, så kanskje han forbinder Tyfus-lukt med noe godt? Kanskje det også kan hjelpe? :hm:

Du får ha lykke til iallefall, nå skal jeg i banken og bestille skikkelig mat til disse her tasseladdene mine..! :P :D
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Påss

Post by Påss »

Sascha wrote:Ja, tror Tyfus kjeder seg fælt i buret sitt alene,men han blir så dominant over matskålen i småguttenes bur.. Skal liksom passe på den han.. Snåling..
Få inn ei matskål til - sett dem fra hverandre f.eks. ei nede og ei oppe i buret eller i hver ende. Så kan han ikke passe på begge. Om det funker vet jeg ikke, men jeg har alltid hatt to matskåler og har heller ikke slike problemer (har fem gutter).

Sascha
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 27 Feb 2006, 09:40
Location: Trondheim

Post by Sascha »

Jeg tenkte jeg skulle gjøre det Påss,så kanskje jeg slipper den konfrontasjonen.. :)
Jeg vasket Tyfus sitt bur, for han hadde dratt påtisset avispapir rundt omkring, men tok bare en skyll ut av bunnen og skiftet papir, så selv jeg lukter Tyfus der ennå;)
Nå skal vi inn i sengen og kikke litt, har funnet fram bok og te, så jeg skal kose meg, men spørs om rampen gjør det;)
Saga, Frøken og Fiona<3
Rip Spam, Tyfus, Varg, Smaug og Keli<3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Åh, hørtes koselig ut med bok og te og rotter.. :)

Guttene mine fikk også gå løse sammen i dag, storkoste seg.. og alle sammen var snille og greie når de skulle inn igjen i buret, ikke noen krangling da, nei! :) (sikkert litt mye kattelukt, men, de reagerte ikke så mye på det!) :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Sascha
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 27 Feb 2006, 09:40
Location: Trondheim

Post by Sascha »

Vel, et lite skritt i riktig retning, de små løp ikke unna når Tyfus kom for å lukte på de, men ble skikkelig redde når han prøvde å legge de ned for tvangsvasking, satt å bæsjet en stund da, så ble Tyfus redd og satt på andre kanten av sengen og bæsjet litt.. Pysegutter.. hihi.

Skal prøve igjen i dag, vaske store buret, ta på de mandel essence og sette Smaug alene i kveld.. jeg tar det skikkelig slow, slik at de små skal slippe å være vettskremte hele tiden :)
Det var koselig med te og bok, jeg klarer nok å sitte et par timer i dag og jeg, hihi ;)
Saga, Frøken og Fiona<3
Rip Spam, Tyfus, Varg, Smaug og Keli<3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Bra at de ikke løp da! :) Det er et skritt i riktig retning ja! :) Og, når de har kommet så langt, så kommer de nok lenger også. De må bare lære seg å stole på at han er snill.. :)

Det er bra å ta det slow, det er det jeg prøver å gjøre. Men, når jeg syns det ser ut til å gå bra, gir jeg dem litt større utfordringer. Som å bo sammen i buret en natt. ;) Lykke til videre da, høres ut (for meg iallefall) som om det her skal gå helt fint! :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Locked