Hvor lang tid og hvordan intodusere rottene?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Marcus
Betarotte
Posts: 626
Joined: 20 Jun 2006, 17:38
Location: Elverum

Hvor lang tid og hvordan intodusere rottene?

Post by Marcus »

Jeg skal få meg to jenterotter i starten av august :D , de skal bo med Marcus (når jeg har kastrert han).
Hvor lang tid må det ta før jeg setter han sammen med jentene etter han er kastrert?
Og hvordan skal jeg gjøre det?

Takk på forhånd :)
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Nå husker ikke jeg nøyaktig antall uker man bør vente med å introdusere kastrerte hanner til hunner - sånn etter operasjonen, men det er en stund i allefall. Var det 2 uker? Eller mer? Etter at stingene ble tatt?

*kaster ballen videre til de som har eller har hatt kastrarter selv*
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Lurer på om det var 20 dager etter kastrering at hormonene sluttet å påvirke kroppen. Var ihvertfall det jeg fikk oppgitt her på forumet før jeg skulle kastrere Splinter(som jo ikke gikk så bra). Så jeg vet jo ikke om det er riktig, men var det jeg fikk vite iallefall. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Marcus
Betarotte
Posts: 626
Joined: 20 Jun 2006, 17:38
Location: Elverum

Post by Marcus »

Okei :)
Men hvordan skal jeg la de møte hverandre?
Skal jeg la alle tre gå løs på rommet mitt første gang? :?:
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Det pleier som oftest å gå bra når jenter møter hverandre. Men jeg ville anbefale, siden det er en kastrert gutt med i bildet, å la dem møtes et sted der ingen av dem har vært før. Og la gjerne Marcus få møte en om gangen, slik at du har oversikt over hva de driver med. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Marcus
Betarotte
Posts: 626
Joined: 20 Jun 2006, 17:38
Location: Elverum

Post by Marcus »

Okei ;)
Men er det det samme om hvem Marcus møter først av hu eldste og hu yngste?
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

La ham gjerne møte den yngste først. De fleste rotter aksepterer lettere yngre rotter enn eldre. Så kan du etterpå la ham møte den eldre jenta, hvis det går bra med den lille. Og så begge to samtidig. Men før du gjør det, bytt gjerne ting og tang i burene, som f.eks hengekøyer, sovehus, litt nedtisset avispapir/bunnstrø, sånn at de blir vant med lukten av hverandre. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Marcus
Betarotte
Posts: 626
Joined: 20 Jun 2006, 17:38
Location: Elverum

Post by Marcus »

Den yngste først skal bli! :thu:
Hehe..
Ja, har tenkt tanken med å bytte hus og sånt, men er det ikke like greit å bare la jentene gå i Marcus sitt bur,
også går Marcus i jentene sitt bur?
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Joo, det går bra. Men tror kanskje du skal vente til de 20 dagene etter operasjonen har gått, sånn at hormonene er ute av kroppen hans, sånn at ikke han blir kjempestresset av all jentelukten, og de blir kjempestresset av all guttelukten. :) Høres ut som dette ordner seg til det beste! Har du funnet en dyrlege med gassnarkose og sånn, og erfaring med kastrering av smådyr? :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Marcus
Betarotte
Posts: 626
Joined: 20 Jun 2006, 17:38
Location: Elverum

Post by Marcus »

Jaok.. :) Men da burde dem vel heller ikke stå på samme rom de 20 dagene da? :?:
Ja :D
Vet ikke om han tar gassnarkose, men har ikke bestilit time ennå, så skal høre om han gjør det! *håper på et ja*
Dem har erfaring med kastrering av smådyr i hvertfall..
Jeg gleder meg KJEMPE masse til de kommer i hus :D :bravo:
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Jo, de klarer nok fint å stå på samme rom, tror ikke det skal være så stress. Jeg har jo 3 ukastrerte hanner og 7 jenter i samme rom. :) Bare de ikke får lukten alt for nærmt innpå seg så går det bra.

For eksempel, hvis jeg setter sovehuset til jentene inn i gutteburet, så blir de helt hyperaktive og sloss nesten om å lukte på det nedtissete huset. Men til vanlig bryr de seg ikke med at de er rett ved siden av i det andre buret. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Men da burde dem vel heller ikke stå på samme rom de 20 dagene da?
Det går nok fint å ha dem på samme rom. ;)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Marcus
Betarotte
Posts: 626
Joined: 20 Jun 2006, 17:38
Location: Elverum

Post by Marcus »

Daså :P
Takk for svar alle ;)
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Locked