Nå trenger jeg hjelp!

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Nå trenger jeg hjelp!

Post by Intet »

Som jeg skrev forrige ga ng var det litt problemer med Pearl da mine to russian blue-piker kom fra Danmark. De 5 andre jentene aksepterte de ganske raskt (uten skader!), mens Pearl nesten bokstavlig talt gikk amok hver gang hun møtte de. Det tok meg 3 uker med intenst arbeid før de kunne flytte inn i samme bur. Det er den overhodet lengste introduksjonen jeg har hatt. Xanthippe avsluttet et av besøkene med et rift i øret og en liten flekk manglende pels på ryggen.

Nå lever de harmonisk alle 6. (to har gått bort siden da)



I går hentet jeg en absolutt nydelig husky-jente fra nikitail. LItt nervøs for hvordan første møtet ville gå, satt jeg motvillig i gang.
Ciiara, Xanthippe og Xiomara rynket ikke et værhår.
Arwen gjorde sine berømte "jeg-tramper-på-deg"-spark, men ikke mer enn det. Litt skrik og hyl "jeg er redd!".
Fortune snøftet og resite pels, og det ble mer skriking, men ikke noe særlig voldelig.

Så var det selve kampkjempen sin tur. Min søte, bløte, spoinkende og elskverdige Pearl fløy rett på den lille huskyen uten forvarsel, uten engang å lukte på henne. Skrik og hyl, mor skiller de ad.
"Ikke mer Pearl og husky i dag", tenkte jeg.

Prøvde igjen i dag, samme skjedde. Og jeg vil tørre å påstå at Pearl dessverre er voldelig med den lille. Hun har ikke fått noe sår e.l.
Pearl vili kke engang ta seg tid til å snuse på henne, hun løper bare rett på. Som vanlig er jeg hønemor og tenker med en gang at "dette kommer aldri til å gå", som jeg har gjort ved alle mine introduksjoner.

Derfor ber jeg om hjelp til en vanskelig rotte, som ikke vil ha nye medlemmer i flokken. Skal jeg prøve igjen hver dag, og fortsette å skille de ad etter bare 2,5 sekunder, eller kan jeg gjøre noe?
Jeg forsøkte igår kveld med et bad for alle sammen, pluss ny, lik lukt på alle romper og nakker. Ingen nytte. De bare rynket værhårene fordi de alle luktet mais.

Hjelp?



Og tilslutt; Vil noen av dere kalle dette for aggressivitet? Jeg er livredd for å kalle det dèt, siden hun på alle andre mulige måter er den beste rotte jeg har hatt. Og jeg liker ikke det ordet, for da må jeg innse at linjen ikke kan gå videre.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Jeg vil være nøye med å si at dette gjelder KUN de som prøver å komme inn i flokken, og har ikke under noen omstendigheter skjedd i "hovedburet". Dette skjer under "hilse-på-møtene" som foregår på sofa/gulv. Den lille bor i eget bur.

Og hun har aldri vist noe tegn til noe tull når det gjelder de rottene hun ble introdusert for da hun var liten. Det gjelder de som kommer etter henne.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Jeg har ikke lest alt sammen i linken, men kan dette være av nyttig lesing? :les:

Har du mulighet til å eventuelt splitte opp gruppen? Med to bur og hele pakken?

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Jeg tenker at jeg ikveld skal vaske ned buret grundig, og putte alle jentene, inkl. huskyen, inn i buret. Pearl skal få stå i eget bur til alt i buret (også inkl. huskyen) lukter av de andre rottene. Så prøver jeg å sette inn Pearl.

Jeg er ganske overbevist om at det er et dominansproblem.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

da jeg fikk Malawi hadde Mira gått alene i bortimot et halvt å. jeg brukte en god uke før jeg kunne sette de to sammen i buret. Malawi fikk møte Mira utenfor buret, og i begynnelsen gikk det skikkelig dårlig. Mira hoppet sidelengs, fløy på den lille og reiste bust. jeg prøvde å ha dem sammen for fort, og måtte roe ned tempoet i introduseringen. jeg satte burene ved siden av hverandre (mira Freste gjennom sprinklene) og når det gikk greit, fikk de møtes utenfor buret helt til DET var greit. så fikk de begge flytte inn i jenny-buret, som ble innredet med endel nye ting og tang. det gikk ikke lenge før de sov i køya sammen.

prøv å introdusere den lille huskyjenta saaakte, og ikke tenk på at "jenter blir venner med en gang".
rotter er individer! noen trenger tid. kanskje er Pearl uvanlig dominant, kanskje bare litt sær. gi dem tid. ellers hvis det ikke går synes jeg du skal forsøke å splitte opp gruppen (to jentegjenger i hvert sitt bur).
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Jeg har tenkt med meg selv at hvis dette ikke går, overhodet, så blir det to jentebur. Jeg venter hvertfall to jenter til, så da blir det to bur.

Men jeg har egentlig troen på at dette skal gå bra tilslutt. Pearl er veldig dominant, og jeg vil si beskyttende. Det tok tid med de to blå, og det vil ta tid med huskyen. Det skumle er bare at hun er så liten.
Heldigvis vokser hun fort, og er snart i en størrelse jeg syns virker mer passende for møter med Pearl. :)
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

nikitail

Post by nikitail »

Heisann! Gamlematmor her hehe

Hvordan går det med lille Carmen?? om det var det hun ble hetende;-) Er hun blitt godtatt av pearl nå??

Klem A

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Hei og hå.

Det ble visst AloeVera som ble det endelige navnet. Til matfars store begeistring. Jeg var mer for Carma, men den gang ei. Jeg skal ha min vilje neste gang.


Det går som så. Jentene er ikke altfor ivrige på en liten ny jente.
Ciiara, den eldste, og også husky, er den som tar seg av henne. De løper ute i sofaen sammen, og sovner tett inntil hverandre.
Blackies Fortune har idag sovet sammen med henne på fanget mitt, etter å ha gitt henne en omgang "jeg er sjefen".

Ellers vil jeg la henne og Pearl vente litt til, hvertfall til hun har fått tjukkere pels. Jeg har den morsfølelsen av at hun er mye mer sårbar når hun har så tynn babypels.
Ellers vokser hun fort, og trives veldig godt. Har blitt helt varm i trøya, og er akkurat som ei lita rottejente skal være.

Unntatt dette må jeg innrømme at hun er fryktelig pysete. Bare de andre rottene lukter på henne, hyler hun og skal gjemme seg bak håret mitt. Så hun får nsten takke seg litt selv. Jeg er ganske sikker på at det går enda litt bedre når hun har fått noen gram ekstra på kroppen og ikke er så bitteliten og sårbar.


Vet du forresten hvilken farge hennes mor har? Jeg er usikker på fargen hennes.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

nikitail

Post by nikitail »

Hei, så godt å høre at det går fint, selv om pearl ikke har godtatt henne. Fint navn dere har funnet til henne:-) Mora er vel lik faren og har samme farge som han, black berckshire husky, ikke sikkert jeg skrev det rett men. Her har ene jenta begynt å skifte farge på sidene, blitt mye lysere og nesten grå, på ryggen er hun fortsatt grå/brun.

Den andre jenta vi har igjen har ikke begynt å skifte enda.

Jentene våre heter da Linda og Ninni hehe

Klem A

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

De er black, ja. For det er ikke AloeVera. Jeg trodde jeg faktisk hadde peiling på farger, og har også hatt det, helt til jeg satt meg ned, tittet på henne og tenkte; Hva i.. Hvordan farge har du?

Hun ser jo nærmest ut som blue agouti.



Hun er så søt, atte. Og hun har også begynt å fade nederst på sidene. Er veldig spent på hvordan hun vil se ut som ferdig utvokst og ferdig fadet. Min andre husky på snart 2 år er mye lysere enn AloeVera, og nesten hvit.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

nikitail

Post by nikitail »

Hei igjen:-) Ja, men sånn var mora også. Helt nesten brun/blå som liten, men har forandra farge til grå/hvit med bliss. Spurte Johanna "Lille lakris" om fargene på ungene for ikke så lenge siden før jeg solgte dem, og hun mente bestemt at de var av den fargen jeg sa isted:-)

Du får nå se da, blir spennende:-)

Klem A

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Er hun virkelig black? o_O

Jeg har spurt på forummet, så nå skal vi se. :D
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

nikitail

Post by nikitail »

Ja det blir spennende å se:-)

Hvor har du lagt tråden?

A

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Genetikk og Avl.
Med feil bilde.:P
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

kanskje jeg har driti meg ut angående fargen. fint navn, ja, det synes jeg også! håper det går fint med henne, uansett hvilken farge hun har.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Locked