når og hvordan introduere ny rotte

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Karin

når og hvordan introduere ny rotte

Post by Karin »

Hei :rightrat:

Kjøpte meg en liten rotte gutt for 3 uker siden og hele familien elsker den nyankomne! (til og med den skeptiske faren :lol: ) Datteren til samboeren min er på besøk i helgene og hver tredje uke, og etter å ha sett ludlof skinner spurte om hun kunne få ha en rotte her. Det synes vi i seg selv er greit fordi ludolf ville ha godt av litt selskap.

Noe av det vil ta hensyn til før vi bestemmer hvilket tidspunkt som er best er:

1) Når er det best å introdusere to rottehanner? Ludolf er nå 11 uker , den nye vil være mellom 5-8 uker. Er det best å vente til ludolf er voksen før vi introduserer en ny rottegutt?

2) Vi bygger på huset slik at datteren ikke vil bo her, men på hytten disse periodene. Derfor vil hun ha med seg rotten sin på hyttene. kan det være et problem å separere rottene annen hver helg og hver tredje uke i en periode?

Hilsen nyfrelste rotteeiere!! :leftrat:

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Da ville jeg kjøpt tre nye gutter,så kan datteren ta med to stykker hver tredje helg eller når hun skulle ha de med.
Det blir lettere jo tidligere du introduserer den nye .
Det er også lettere å introdusere små gutter senere hvis gutten allerede har en venn fra før.
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Karin

Post by Karin »

Hei takk for svaret!!

Ville du da hatt alle tre i lag her, og at hun tok med seg to rotter av gangen? Går det greit å seprarere de og sette de sammen etter en helg i fra hverandre?

klem fra karin

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Hei og velkommen hit! :)

1)Det er enklere jo yngre rottene er, spesielt med hanner.

2) Jeg tenker at dette kanskje kan bli stressende for rottene? Hvor langt er det til hytta? Kan hun ikke i så fall ta med begge?

Jeg vil anbefale deg som ny rotteeier å lese Heidis RotteFAQ:
http://awas.nvg.org/faq/

:)

Karin

Post by Karin »

Heitusen takk for svaret.. :rottehode:

Supre tips-- tenker nok det snart blir en rotte til i hus. Jeg trolig gjære slik som du sier at hun tar begge med til hytten eller så kan hun besøke begge her. Hytten er bare 20 min å kjøre så det går greit.

takk igjen klem fra karin

Post Reply