Dårlig selvkontroll

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
nisse567
Sofaspiser
Posts: 172
Joined: 14 Aug 2007, 12:51
Location: Høybråten - Oslo
Contact:

Dårlig selvkontroll

Post by nisse567 »

Da er det bekreftet. Jeg og min kone har dårlig selvkontroll. Vi har to rotter og bestilt to rotter til. Så går man innom en dyrebutikk og ender opp med å kjøpe to stykker der også...

Men det er ikke det jeg ønsker "hjelp" til! :D

Det vi lurer på er oppførselen til de to store vi har. De har fått hilse på våre to nye ute i stua, og synes det er kjempegøy! Etter ett døgn med å stirre på dem gjennom burveggen lot vi dem besøke de små i sitt bur. Det var veldig stas, men etterhvert begynte Molly å sjefe rundt. De små ble herjet skikkelig med, og til tider ganske så brutalt... De la seg på rygg med en gang, men likevel skulle hun statuere seg litt til. Det ser helt fryktelig ut, men de små løper etter henne igjen, så jeg tror det går bra.

Vi tør ikke å la dem komme inn i det store buret enda, men vi må vel gjennom det. :( Er det noen som har en god ide på åssen vi skal få det til så smertefritt som mulig, og da mener jeg smertefritt for oss? :)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Tror ikke det blir værre nå ;) Må jo ha litt oppdragelse slike små "banditter" :lol:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg har brukt litt forskjellige metoder for å få nye rotter inn i buret. Nå skal det sies at ingen av mine gutter er territoriale, så hvis de har akseptert en ny utenfor buret, er det ingen grunn til at det ikke skulle gå bra inni.

Sist gang jeg skulle ha en ny rotte inn, ventet jeg til rottene var på sitt aller trøtteste. Så lempet jeg ham rett og slett inn til resten, hvor han la seg godt til rette ved siden av de eldste og roligste rottene og sovnet. (Men dette var en ekstremt avslappet liten fyr, som allerede hadde blitt venn med hele gjengen uten problemer.)

De par siste gangene før det, bar jeg alle rottene tilbake sammen i det store, nyvaskede buret etter at de hadde hatt en lang lufterunde sammen.

Gangen før der, da jeg hadde mindre bur, satte jeg buret med alle lukene åpne på lufteplassen. Så løp både de to gamle og de to nye ut og inn en stund, før alle sammen fant seg til rette i det nyvaskede buret.

Lykke til :)

nisse567
Sofaspiser
Posts: 172
Joined: 14 Aug 2007, 12:51
Location: Høybråten - Oslo
Contact:

Post by nisse567 »

Har hatt de eldste oppi buret til de små nå. Det er så rart å se, for Molly er Tante Sofie oppi der, mens Mina lar dem gjøre akkurat hva dem vil! Molly ga dem en real omgang juling, for så å gå tilbake til sitt bur og sove. Mina satt sammen med dem og lot dem herje så mye de bare vil.

Kommer nok til å prøve å sette dem inn i store-buret i dag.

Post Reply