Litt hjelp, ang lese kroppspråk.

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
miroxx
Sofaspiser
Posts: 146
Joined: 29 Aug 2006, 22:11
Location: Møre og romsdal

Litt hjelp, ang lese kroppspråk.

Post by miroxx »

altså.
nå holder jeg på å introdusere gamle nakenrotta mi (ca 1 år)
men en ganske mye større albino horotte på samme alder.
det går ganske bra. de er ikke så veldig nyskjerrige, nakenrotta er litt masete og det sier den større frøkna klart fra når det holder.
de går nå i sofaen og følger etter hverandre :P

MEN så sa albinoen (kaldte den Albina) ganske kraftig i sta. og begge sto på bakbeina og gnissa tenner høyt som bare det. er gnissing også en hissig måte å si fra på om at nå er det nok ? nakenrotta fikk også et lite sår. men det får man vel bare regne med, eller ?

akkurat nå lager de koselyder og slapper av ca 30 cm frra hverandre.
_ Kaja _ :D

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Ut fra egne erfaringer er det nokså vanlig med kloreskader på hanner etter en slik "disputt". Jeg prøver derfor gjerne å roe dem ned før det kommer til klabb og babb - men det er ikke alltid like lett :) De må jo på en eller annen måte finne ut hvem som er tøffest. Noen finner det ut bare ved å snuse, andre gjør det ikke. Bittskader er ikke normen. Hvordan det er med hunner vet jeg ikke, annet enn at de pleier være fredeligerer enn hannene.

Det er ikke sikkert at det er koselyder de lager der de ligger - det kan være et tegn på opphisselse, selv om de har lagt seg ned. Vanligvis er den opphissede lyden kraftigere enn koselydene her. Ellers høres de helt like ut for meg :?

Siden jeg har null erfaring med hunrotter har jeg ikke sett uoverensstemmelser mellom dem. Når det gjelder hannene mine, setter jeg dem ikke i samme bur før jeg føler meg sikker på at rangordningen er etablert, og ser at antagonistene kan ligge ved siden av hverandre uten å bråke... Man kan jo ikke passe på hele tiden.

Lykke til :rat:

miroxx
Sofaspiser
Posts: 146
Joined: 29 Aug 2006, 22:11
Location: Møre og romsdal

Post by miroxx »

å det var koselyder :P de lå sammen (inni,unner, overhverandre) slik bare rotter klarer, å slappa av en stund.
før minste rotta ( dobbelrexen ) lunta litt rundt.

men jeg er fortsatt på vakt med en en pinne tiljengelig om slossing for fult skulle sje!
_ Kaja _ :D

miroxx
Sofaspiser
Posts: 146
Joined: 29 Aug 2006, 22:11
Location: Møre og romsdal

Happy ending (forhåpentligvis)

Post by miroxx »

Nå koser de seg i buret sammen (buret står rett foran meg her på stuebordet til fult oppsyn)
de er ikke så interesserte i hverandre lenger, nykomlingen har lagt seg i et hjørne til å slappe av, mens maxi ( litt yngre og mye mindre) plager henne litt innimellom, men ellers bare surrer rundt å river i papir og ordner som hu pleier.
begge vasker seg mye, og begge har spist :)
så det virker som om dette gikk bra!
Skal jeg la de gå sammen i natt, eller sette de fra hverandre når jeg legger meg (i 01.00 tiden?)
de har som sakt ikke krangla noe nå på 3-4 timer :)

Så hva tror dere ? happy ending ?:)
skal de sove sammmen eller ikke? :sol:
jeg sover uansett på stua rett ved dem om de skal sove i samme bur
_ Kaja _ :D

Post Reply