2 små hvalper og en egen gammel frøken.

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Cerberos

2 små hvalper og en egen gammel frøken.

Post by Cerberos »

Hei, jeg har hatt en del rotter opp gjennom årene men det er nå første gang jeg skal introdusere nye rotter for hverandre.

Jeg har hatt to søstre fra de var små og til nå nylig hvor den ene desverre døde på grunn av komplikasjoner ved fjerning av en svulst. Så jeg har vært nervøs for at hun som er igjen skulle bli ensom og deprimert. Har hørt historier om rotter som har sørget seg ihjel, vet ikke om de er sanne men tar ingen sjangser da jeg er veldig glad i henne

Jeg har uansett kjøpt 2 små frøkener som jeg etterhvert vil introdusere for gamla på 2 år. Har lest at de først bør holdes i karantene i 14 dager så har begynt med dette først. Har også lest at de bør møtes på nøytral grunn de første gangene så får man se ting an.

Egentlig lurer jeg bare på om noen har litt tips og vink siden jeg ikke har gjort dette før. :)

Jeg tror forresten at det ville vært en god ide å lage en sticky i dette emnet med litt generelle retningslinjer til introduksjoner, så man slipper å lete gjennom alle postene.

Mvh

Cerberos
Lol
Salt & Pepper

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Det er en veldig godt dè, enten om noen kunne vært kjempesnill og skrevet en samlingsartikkel med forskjellige tips og framgangsmåter, eller om det ble laget en samlingstråd hvor flere bidrar med tips og det som har hjulpet dem- evt en kombinasjon. Tror vil bidra til at færre stiler de samme spørsmålene, fordi det gjør søken etter informasjon enklere.
Jeg har skumlest gjennom mesteparten av trådene i introduksjonsdelen, og noen steder var det veldig langt i mellom nye råd. Så man kan lett gå glipp av flere flotte råd.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Hvalper? Som i hunde valp elller rotteunge? :hm:

Cerberos

Post by Cerberos »

Alvrina wrote:Hvalper? Som i hunde valp elller rotteunge? :hm:
Vel, som det kommer fram av inlegget mitt så er det rottehvalper. Er nå det jeg kaller småttisene. :oops:

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

Cerberos wrote:
Alvrina wrote:Hvalper? Som i hunde valp elller rotteunge? :hm:
Vel, som det kommer fram av inlegget mitt så er det rottehvalper. Er nå det jeg kaller småttisene. :oops:
:lol: har hørt om hunde valper å ilder valper men ikke rotte valper :lol: de heter vel egentlig rotte unger da :P
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Det er nok ørkenrotter du har hørt som kan sørge seg i hjel.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er nok ørkenrotter du har hørt som kan sørge seg i hjel.
Min Pip og Squeek (tamrotter) gjorde et veldig godt forsøk da broren døde. De gnagde ned hengekøyen de tre hadde hatt sammen, dro den inn i sove huset og ble liggende der. Sluttet nesten å spise og var null interessert i omverdnen, inntil vi fikk smårotter i hus!

Så jeg er ganske sikker på at tamrotter også kan sørge seg ihjel, noe veterinæren min bekreftet da jeg snakket med henne om det.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Jeg tror alle med et visst minimum av sosial intelligens og kjærlighet kan sørge seg ihjel.

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Enig med deg, heidiii :) :akt:

Minnie var også nær å gjennomføre noe sånt da Molly døde; sluttet å spise og ble bare liggende i hengekøya. Jeg hadde egentlig tenkt å finne en omplasseringsrotte som ny venn, men turte til slutt ikke vente lenger og endte opp med å kjøpe Mocca som førstehjelp. Det er jeg glad for; jeg er slett ikke sikker på at det ville endt så bra hvis Minnie hadde blitt værende alene.
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

skal ta opp dette med sticky-samletråd i styreforumet. god ide, som vil lette arbeidet for desperate rotte-eiere!

ps, har hatt en natalmus hann som sørget seg ihjel. riktignok en annen art, men nært beslektet med rotter.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Post Reply