Kastrert hann inn i flokk med hunner

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Kastrert hann inn i flokk med hunner

Post by Elisabeth »

Jeg skal til Oslo og hente silverfawn-hannen Ludde. Han ble kastrert nå på tirsdag og skal få bo med mine 4 jenter. Det jeg lurte på var vel egentlig om det er noen som har erfaring med å sette kastrerte hanner inn i flokker med hunner og om det er noe spesielt det er lurt å tenke på og ta hensyn til, som jeg kanskje ikke har tenkt på...
Han bodde i et hjem med både hunner og hanner, men oppførte seg ikke så veldig bra med kameratene sine. Tror han var litt diktator som pga dårlig behandling av sine undersåtter ble litt utstøtt. Og han var veldig stresset og mistrivdes med de andre hannene. Den siste tiden sto han alene i bur, noe han tydelig ble deprimert av. Så nå har han blitt frarøvet manndommen sin og skal flytte til vestlandet og bo med meg. Foreløpig bor han hos en annen i Oslo som har mange jenter og han har fått seg en venninne som han fortsatt bare har truffet gjennom sprinklene på buret, og de gleder seg til å treffe hverandre, på onsdag, for da en det sikkert at han ikke kan bli pappa mer.
Jeg har et ekstra bur som han kan bo i et par dager før han blir fast medlem av flokken i det store buret. Så har jeg tenkt å introdusere ham til en og en jente av gangen og ha dem mye ute sammen ofte og i løpet av et par dager, minst. Så får burene stå tett inntil hverandre om nettene. Tror nok første møte kan få være med Ludde i bur og jentene utenfor.
Noen kommentarer?

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

Jeg har to kastrater sammen med mine jenter, Rune og Jonas. Disse er fra Dyrebeskyttelsen så de er ikke kastrert pga dårlig temprament. Introduksjonen til mine da 5 jenter gikk kjempegreit! Jeg lot dem få bli litt kjent med hverandre på lukt ved å ha burene i nærhet av hverandre. Så satt jeg dem sammen ute, det ble litt kamp men ikke noe ille. De var alle i samme bur etter få dager. Det var i begynnelsen noe krangling i buret, men etter en kort stund så ble de alle enige om å være venner. :mrgreen:

Jeg synes det høres ut som en bra plan du har, men jeg tenker at det er best å ikke ha sprinkler mellom ved første møte. Jeg har fått for meg at det er lettere at det blir skader hvis en er buret inne og de andre er utenfor. De får jo tak i hverandre, men ikke nok til å bli kjent.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Han er kastrert pga dårlig oppførsel mot hanner. Tror han har skjønt at hunner er noe helt annet, ut i fra oppdateringer jeg har fått. Jentene mine har kommet i 3 omganger, noe som har betydd 2 introduksjoner. Alt har stort sett gått veldig bra. Det er ingen som er agressive, det har bare vært litt knuffing og testing av rang og en gang noe som endte med Nemi som gjemte seg på skulderen min og skrek hver gang hun kom i nærheten av den nye. Men dette hadde hun glemt til kvelden samme dag, så selv om hun er litt usikker, så går det bra. Tror nok de vil ta greit imot ham. Satser på det.
Har tenkt å la dem treffes sammen med meg på sofaen, der er det litt plass og jeg pleier å ha et musebur der som fungerer som do og rasteplass. Får se litt hvordan det blir. Jeg bør gjerne bruke litt tid på ham og å venne ham til meg. Og da vil det vel lukte av meg, så de andre kan få kjenne at det lukter ham av meg og at det derfor er greit... Er litt skeptisk til gulvet pga ledninger.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Hvordan går det med Ludde?
Er jo rimelig nysgjerrig siden jeg rakk å bli kjent med den lille rare rødtoppen i et par uker. ;)
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Det lurer jeg også på, siden jeg har fått daglige oppdateringer over sms, og fikk tatt en titt på den nykastrerte etter den "store" dagen :D
Hilse masse til Ludde!
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Vet ikke helt hva jeg skal svare på det. Akkurat nå er det fred og fordragelighet her. Han ligger i ett bur med nesen ut mellom sprinklene og halvsover og tre av jentene mine ligger i det lille museburet jeg alltid har med når de går ute på sofaen og sånn. Jentene sover de også. Men det har ikke vært sånn hele tiden.
I går drev Ludde og blåste seg opp og gnidde seg i krokene i buret han har fått når jentene fikk komme bort. Han hoppet mot sprinklene en gang og bet Luna litt i foten. Da satte jeg jentene i bur. Vil ikke at noen skal bli skadet. Luna og Lise så ut som de ville veldig inn til ham, men det virket litt skummelt, siden han ikke helt hadde begynt å skjønne at dette var jenter man skulle behandle pent. Da jentene kom i det store buret sitt og Luddes bur ble plassert ved siden av drev Rotteline og klatret opp og ned på innsiden av buret sitt og fnyste og snøftet. Det roet seg også etter hvert, og det var ikke noe bråk i natt.
I dag tok jeg først med meg buret hans i sofaen og lot ham komme ut litt. For å være helt ærlig er jeg ikke helt trygg på ham, for han bet meg i går, før jeg og Anita skilte lag. Det var vel litt min skyld, for han hadde en liten klump ca på ene skulderen, som jeg klemte på, så da snudde han seg og bet meg, litt sånn rolig og forsiktig. Blødde bittelitt. Anita mente klumpen var en talgkjertel som har gått tett.
Da han gikk ute i dag, kom han bort til hendene mine litt innimellom, og den ene gangen bet han meg litt i en finger, uten at jeg hadde gjort noe. Gjorde ikke vondt, men det gjør meg litt usikker. Er ikke vant til rotter som biter. Noen som har noen idè om hvorfor han gjør det? Og om det er noe som går over av seg selv, eller har dere tips til hva jeg kan gjøre? Har gitt ham litt snacks med hånden, det har gått greit, selv om han hogg til i hasselnøtten han fikk den ene gangen...
Han virker egentlig som han har det bra. Klatrer litt rundt i buret sitt, spiser og drikker og steller seg. I dag bustet han seg ikke til mer enn kanskje en gang. Men nå er det plutselig jentene som har begynt å være slemme. Både Nemi og Lise står og freser og gjør utfall mot buret. Rotteline vil helst ikke være ved buret og Luna ble skremt av å gå i sofaen der Ludde har skvettet et par striper, så hun pep og ble vettskremt da jeg bare var borti henne. Hun har fått være i hovedburet, siden hun bare var redd.

Noen som har noen tips til hvordan jeg burde angripe dette? Spesielt du, Woodgirl, som har vært igjennom dette med ham før. Hvor lang tid tok det før han sluttet å ville ha krig mot jentene? Selv om det nå ikke virker som det er han som er problemet da... I dag sto han med ansiktet mot det ene hjørnet og Lise sto og strakk seg fram og trakk seg tilbake med bakkroppen på samme sted mot ham. Han sto fint med øynene halvt lukket mens hun så ut som hun lette etter det beste stedet å ta ham. Skjønner ikke hvorfor de driver og skal ta ham. Og skjønner heller ikke hvorfor de legger seg til å sove i den enden av buret som er mot ham, mens han er der, hvis de mener han er så ille.

Tror dere det vil gå bedre å la dem treffes på badegulvet? Helst en og en, tenkte jeg... Muligens Luna først, siden hun er så ung og liten og ikke viser agressive tendenser mot ham. Noen ideèer ang dette? Bare kom med tips...

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Ja jeg syns du skulle la de møtes på et nøytralt sted, gjenta det så går det sikkert bedre ;)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Nå har de truffet hverandre ute i sengen min (denne polstret med rene hådklær). Dette har egentlig gått veldig bra. Luna er litt redd ham og piper når hun går bort til ham. Lise synes han er grei, men gir klar, men ikke-fientlig beskjed om at hun ikke er interessert i noe mer enn vennskap. Rotteline synes han lukter interessant, men er litt prippen hun også. Nemi hadde løpetid og var ikke like kresen som de andre. Ludde har fått seg kjæreste :P Hun fulgte etter ham og var helt med på notene ;) Det går seg til etter hvert, og de blir nok bedre venner når de bare får litt tid på seg.

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

så bra :bravo:
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Mhm. De trenger ikke være fryktelig glade i hverandre alle sammen nå til å begynne med, så lenge de synes det er greit. Da gjør det ikke mye at det tar litt tid.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Nå går Rotteline, Nemi og Luna veldig fint sammen med Ludde. Luna og Rotteline ligger av og til og døser i buret hans og han kan også småsove når de er ute. Men Lise har bare slått seg vrang. Hun vil ikke ha noe med ham å gjøre og følger etter ham og angriper. Ikke helt sånn at hun bare flyr på ham, men hun finner ham, går litt fram og tilbake og freser. Hvis hun er på utsiden av buret er det akkurat som hun prøver å denge ham gjennom sprinklene. Hvis det ikke er bur imellom så hopper hun til slutt i ham og biter. Ingen skade skjedd enda, men synes det er veldig dumt. Hvis jeg dytter i henne eller flytter henne, bare fortsetter hun videre mot ham. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre for å få henne til å slutte. Har begynt med å hive henne i buret igjen når hun angriper ham. Men vet ikke om hun egentlig tar det som en negativ ting. Hun ligger med sprinklene og ser på meg og knaser tenner. Helt merkelig.
Ludde kommer og snuser på meg og har så og si sluttet med tenner på hendene. Han er kanskje litt borti, men det teller ikke som bitt engang. Han tar fortsatt litt borti når han treffer på for eksempel overarm, men han har sluttet helt å bite sånn at det blir merker eller gjør vondt. Han har bitt meg sånn at det blødde mer enn bare litt en gang. Han snuser faktisk pent og høflig, men interessert på fingrene mine av og til. Og tærne mine får jeg ha i fred, selv om jeg ikke tørr helt å stole 100% på det. Jentene har sluttet å nappe i sokker.
Ludde er ikke egentlig interessert i å bli tatt på, klappet eller løftet på, men jeg har gjort det litt likevel, og har begynt mer å stole på at han ikke kommer til å bite hvis jeg løfter ham. Men han bare stikker av når jeg prøver meg på noe, så det er veldig vanskelig. Han klarte å dette på gulvet en gang, første gangen jeg hadde ham på sengen. Jeg turde ikke helt å prøve å ta ham med hendene, men satte ned buret og han gikk inn med en gang.

Men er det noen som vet hva jeg kan gjøre med Lise? For sånn som dette går ikke an. Det har bare blitt verre og verre. Tror Lise er sjef i buret, og Ludde, tross mangel på testikler, har ikke mistet interessen for damer, og prøver seg når han kan. Når de ikke har løpetid blir det piping og bestemte, men milde protester. Han er ingen voldteksmann, så han gir seg når det ikke hjelper med press. Men lurer på om Lise kanskje ikke har likt at han lager styr. Aner ikke. Men har litt følelsen av at hun mener han forstyrrer gruppen og skal blande seg inn. Bare forstår ikke hvorfor hun har blitt bare mer og mer agressiv mot ham. Nå kan hun omtrent ikke være ute med de andre i det hele tatt, fordi hun bare skal ta Ludde med en gang. Tror dere det kanskje er verdt et forsøk å la dem få krangle litt mer? At jeg står klar med grytekluten til å skille dem, men at de får en sjanse til å ordne opp selv? Siden jeg tydeligvis ikke klarer det...? Aner ikke hva jeg skal gjøre.

Men med de andre går det veldig bra, selv om Luna piper litt av og til når de møtes. Men det har blitt mye bedre.

Ludde løper, ja han løper faktisk, rundt på sengen min og sniffer og lager merkelige lyder. De fikk noen små pappkasser og Ludde synes jo at sånt er kjempeartig og løper inn og ut og klatrer og blir skremt når de velter :p

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Så flott å lese at Ludde har sluttet med bite-smakingen sin... ;)
Og selvfølgelig at to av jentene er blitt venner med ham. Lise er jeg litt mer usikker på da jeg har liten erfaring med å introdusere kastrat.
Jeg har jo seks jenter der Haien var den som var sjefen i buret, hun er nå blitt såpass gammel at hun bryr seg lite men når hun var mer frisk og rask kunne ta opptil en måned før hun sluttet å bruse seg opp og være dominant overfor nye. Jeg ville nok latt Lise og Ludde møtes mer og bare la det står til. Det er jo tross alt de som må finne ut av det til sist.
Hold gjerne øye med dem med grytekluten klar. :akt:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Det er fortsatt ca samme tilstand her i gården. Lise har perioder på og av, mest på desverre, hvor hun går etter Ludde bare for å være stygg med ham. Hun strekker seg litt fram og tilbake og så hugger hun til og biter i siden på ham. Det blir aldri noe sår det jeg kan se, men Ludde liker jo ikke dette noe særlig, forståelig nok. Hun gir seg ikke og bare fortsetter og fortsetter. Ludde prøver først å gå litt sidelengs med bakkroppen mot henne, men hun bare biter ham. De har stått litt på to og sånn også. Hun freser litt og blåser seg opp. Jeg kan fint dytte i henne og ta henne med hånden uten at hun gjør meg noe. Noen ganger blåser Ludde seg opp også. De andre jentene kan komme og være i nærheten og innimellom dem uten at Lise bryr seg, og Ludde er ikke slem mot noen, men han lar jo ikke Lise fortsette å prøve å bite ham i fillebiter uten å reagere særlig lenge.
Luna er litt redd ham og når han prøver å tvinge seg på henne (for han har ikke mistet interessen for damer enda, til tross for manglende deler) piper hun fælt og løper, men av og til kommer hun tilbake og hopper på ham og biter litt hun også. Heller ikke dette blir det merker av, men det ser nesten litt komisk ut. Tragikomisk. Hun veier litt over halvparten så mye som han. Men han er ikke interessert i henne når hun har løpetid. Selv om hun var ganske villig forrige gang hun hadde det. Men da var han bare etter Rotteline...
Nemi kommer han ganske godt overens med. Han prøver seg ganske ofte, men så lenge hun ikke har løpetid blir det piping og protester, litt sparking og til slutt står Ludde og holder på Nemi som ligger på ryggen med en pote i fjeset hans og sier "NEI sa jeg". Der blir det ingenting når damen ikke vil. Hun kommer og er mye hos meg og sitter på kneet mitt og speider når de er ute. (Jeg pleier å ligge på sengen med dem og lese bok. Ikke at det blir så mye lesing med alt spetakkelet jeg må følge med på.)
Rotteline er som regel mål for de fleste av Luddes tilnærmelser, og han kommer gjerne og tar seg til rette, selv når hun ikke har løpetid og ikke vil. Men jeg mener da virkelig at hvis det er så ille som lydene gir uttrykk for, så burde store damen klare å sparke ham vekk. Skjønner ikke helt hvorfor han får holde på sånn. Jeg har kommet imellom et par ganger, men han går stort sett bare rundt.

Jeg forsøker det jeg klarer å skille Ludde og Lise, dvs ta vekk Lise, når det blir bråk. Jeg pleier å legge Lise på ryggen og holde henne der litt og slipper ikke før hun er rolig. Dette har hjulpet litt. Etter hver omgang lar hun ham være i fred en stund og er mer unnvikende og hvis hun går inn i museburet de har med seg ute på sengen og han er der inne, går hun ut igjen.

Lise hadde løpetid i dag, tror jeg. Så litt tegn på det. Og lurer litt på om hun rett og slett blir verre da. Forrige gang også var hun bare merkelig da hun hadde løpetid. Nemi har løpt litt etter henne og prøvd å ri og Lise sparker og hopper rundt som en rodeohest. Men Ludde går hun altså målrettet bort til og biter. Han rekker ikke engang gjøre noe for å fortjene det. Han på sin side prøver å klatre på ryggen hennes når hun snur seg, så han skjønner i hvert fall ikke tegningen. Litt frustrerende dette her. Alle de andre er greie nok. Nemi og Rotteline er helt fine med ham og Luna får bare venne seg til ham. Han er ikke farlig.

Lurer litt på å ha ute bare Lise og Ludde litt og se hvordan det går. Og jeg kommer til å fortsette med både å legge henne på rygg når hun ikke oppfører seg, og sende henne i buret når det ikke virker nok med bare dominering. Håper det går seg til. Kan være jeg skal la Ludde få ta igjen litt kanskje og se om det blir noe bedre hvis de får prøve å løse det selv litt mer..... I dag var de ute en god halvannen time før jeg gikk på jobb, senvakt i 2-3-tiden. Dette er tidligere enn de pleier å være ute, for det er de mest senere på dagen. Merket liten forskjell, annet enn at Luna kom i nakken og ville sove...

Hvis noen har tips, er det bare å komme med dem....

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Jeg syns du burde få la dem ordne opp i det selv, helt naturlig! Kjenner noen som har gjort dette flere ganger og alt har godt helt fint :) Er jo litt skummelt hvis de får tak i hverandre gjennom sprinklene også ;)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Har sluttet å ha sprinkler imellom, og da tar han ikke føtter på utsiden av buret når de klatrer på utsiden og han er inni, men er bare redd for at Lise skal bite hull på Ludde eller at Ludde skal få nok til slutt og gjøre Lise noe... Men er kanskje lurt å bare la dem styre på. Ingen har jo blitt skadet så langt, men jeg hadde likt å holde det sånn..

Post Reply