Sette sammen en Hunrotte.

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Aurora&Vanessa
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 14 Nov 2007, 19:29
Location: Trondheim

Sette sammen en Hunrotte.

Post by Aurora&Vanessa »

Hei, Jeg har nettopp avlivet min kjære vanessa, så har jeg en rotte til som jeg gjerne vil ha en burkamerat til. Hvordan skal jeg sette sammen de to(tre rottene), Bør de være på samme alder eller hva ?
Vanessa, Rest In Peace

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Min erfaring er at det gjerne er lettere å introdusere en eller to nye småjenter, enn større rotter som er så gamle at den du har fra før føler at posisjonen i rangstigen blir truet. Da jeg introduserte Luna til Nemi og Lise (disse var da 5 uker, og 3,5 mnd gamle) gikk det som en lek. De bare sjekket henne litt og så var alt ok. Rotteline var det litt verre med, siden hun var eldre enn dem og derfor en sterk kandidat til alfarotte. Men det gikk bra da også, men mindre problemfritt enn med Luna.
Rotter som er veldig små er ingen trussel fordi de fortsatt er unger, men eldre rotter er plutselig noe annet.

Kondolerer forresten. Trist :cry:

Aurora&Vanessa
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 14 Nov 2007, 19:29
Location: Trondheim

Post by Aurora&Vanessa »

Hun er bare 5 måneder gammel da, Er det gammel eller er det også en slags lek ?
Vanessa, Rest In Peace

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Det jeg mente var at hvis du skaffer en eller to små rotter, altså under 3 mnd eller noe, så tror jeg introduksjonen vil gå bedre, siden de ikke er gamle nok til å utfordre den du har fra før av.

Aurora&Vanessa
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 14 Nov 2007, 19:29
Location: Trondheim

Post by Aurora&Vanessa »

Jeg må si, Aurora( den rotta jeg hadde fra før) Brydde seg ikke om dem.
De andre var litt klengete men hun dytta dem vekk hvis det var for mye, Det gikk faktisk på 1 minutt. Og jeg kjøpte 2 nye rotter :)
Vanessa, Rest In Peace

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Så bra da. De blir nok venner etter hvert.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

De blir nok snart venner ja ;) Pleier ikke ta lange tiden hvis det først går bra :)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Post Reply