Introdusere hanner

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
nelly
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 23 May 2008, 16:47
Location: Bergen

Introdusere hanner

Post by nelly »

Jeg har en ca 6 mnd gammel hann (Petrus) som jeg tenkte at jeg skulle finne en venn til. Fikk tak i en annen ensom hann (ca 12 uker), men introduksjonen har ikke gått så bra...Petrus går bananas hver gang han lukter den nye rotta (Speedy). Har hatt dem i hvert sitt bur i hvert sitt rom og flyttet litt ting fra det ene buret til det andre slik at de skal bli vant med hverandres lukt, men jeg vet ikke om det hjelper. Har hatt dem løse på gulvet i hvert sitt rom og hver gang Petrus lukter Speedy i glipen under døren blåser han seg opp, hveser og prøver å komme seg under døren. Skal jeg la ham få lov til å hisse seg opp eller er ikke det bra? Har også prøvd å dynke dem med vaniljeessens og la dem møtes på et nøytralt sted, men det ble bare slossing (ingen skader). Noen som har noen tips? Hvor mye aggresjon skal jeg akseptere før jeg stopper dem? Har hatt Speedy i snart 3 uker, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre lenger...

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det var ikke verdens enkleste oppgave du tok på deg... Å introdusere alenehanner overfor hverandre, mener jeg.

Folk har nok forskjellige grenser for når de vil skille hannene, men gitt at den yngste ikke er baby lenger tror jeg du må akseptere den puffingen med pelsen, og se hvordan det går. Ha arbeidshansker, sprutflaske og håndklede klart til å kunne skille dem hvis de fyker på hverandre. Hvis de slåss, men ikke lager sår som blør, så skill dem for en times tid, og prøv på nytt. Prøv å skille dem før det er opplagt hvem som vinner! Hvis de biter hverandre til blods før du får skilt dem må du vurdere om det er verd å prøve flere ganger, etter enda mer langsom tilvenning.

Jeg har klart å introdusere en del voksne hanner for hverandre uten blodsutgydelser, men noen pelsdotter har det gått med :smack: . Og jeg regner minst en måned før en voksen rotte er skikkelig intergret i den nye flokken, selv når de tolerere hverandre uten å slåss ;)

Det er mulig du finner noen tips på hjemmesidene mine hvis du ikke har vært innom. Ellers kan det være lurt å tenke på tidspunkt på dagen når rottene skal være sammen, har jeg funnet ut. Hvis du kan få det til en tid på døgnet hvor begge gutta er slappe og rolige, er det mye enklere enn hvis du prøver når de er på sitt mest våkne og sprettne :thu:

nelly
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 23 May 2008, 16:47
Location: Bergen

Post by nelly »

Det var ikke verdens enkleste oppgave du tok på deg... Å introdusere alenehanner overfor hverandre, mener jeg
Nei, det var vel ikke det...men forelsket meg helt i Speedy da jeg så ham. Han satt i et alt for lite bur helt alene, uten noe å leke med eller klatre i. Så jeg fikk veldig lyst til å "redde" ham (nå koser han deg masse og freser rundt på badet vårt omtrent så mye han vil - han heter ikke Speedy for ingenting heller :D ...)

Tror det går fremover med introduksjonen også, de får snuse mye på hverandre og den største rotta er ikke like aggresiv lenger. Så vi får bare ta tiden til hjelp...

Lurte på om om det gikk an å prøve å lære Petrus å ikke være aggresiv mot Speedy f. eks. med å si "nei" og sprute ham med vannflaska når han er aggresiv? Eller må de bare bli vant med hverandre i sitt eget tempo?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Vannflasketrikset fungerer hvis temperaturen ikke er alt for høy mellom rottene :) Men det kan overdrives. Jeg instruerte min far i hvordan håndtere en litt for dominant hanrotte med vannflasken før jeg dro på ferie i fjor. Og kom tilbake til en rotte som krympet seg bare jeg lente meg over dit flasken stod. Det var kanskje litt i overkant effektivt :oops: Litt må de også få ordne opp i selv.

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Hehe, jeg brukte vannflasketrikset til å venne rottene av å grave i stykker potteplantene våre. Nå har de lært seg at det er jeg som styrer vannflaska, så plantene får gjennomgå hver gang jeg har ryggen til. Når jeg snur meg og lener meg mot vannflaska hopper de ut av potta med en gang...alt for smarte til sitt eget beste! :D
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

nelly
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 23 May 2008, 16:47
Location: Bergen

Post by nelly »

Sprute med vann var ikke noen god ide, nei...Vi prøvde å la dem møtes snute mot snute og samboeren min satt klar med spruteflaska. Men da Petrus gikk til angrep på Speedy og samboeren min spruta på han ble Petrus skikkelig sinna og gikk til angrep på hånda som holdt spruteflaska i stedet. Samboeren kom fra det med tre skikkelige bitt i hånda og ett i leggen før jeg fikk pakket Petrus inn i et håndkle og stappet ham i buret. Speedy og jeg er letter sjokkskadet. Vi har ei pitbullrotte :shock: Men Petrus er snill som et lam igjen nå...

Kanskje hansker neste gang...viss vi tør å prøve oss på dette en gang til da... :?

Rottatouille

Post by Rottatouille »

nelly wrote:Sprute med vann var ikke noen god ide, nei...Vi prøvde å la dem møtes snute mot snute og samboeren min satt klar med spruteflaska. Men da Petrus gikk til angrep på Speedy og samboeren min spruta på han ble Petrus skikkelig sinna og gikk til angrep på hånda som holdt spruteflaska i stedet. Samboeren kom fra det med tre skikkelige bitt i hånda og ett i leggen før jeg fikk pakket Petrus inn i et håndkle og stappet ham i buret. Speedy og jeg er letter sjokkskadet. Vi har ei pitbullrotte :shock: Men Petrus er snill som et lam igjen nå...

Kanskje hansker neste gang...viss vi tør å prøve oss på dette en gang til da... :?
Og sambo har stivkrampevaksine? Hvis ikke bør han nok ta en tur til legevakten

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Og antibiotika

Post Reply