to "sett" med hannrotter..

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
sussa
Pinky
Posts: 25
Joined: 16 Jan 2008, 23:56

to "sett" med hannrotter..

Post by sussa »

Heisann, har to par med hanrotter. De ene er 1 år å de andre er ca 10mnd men mye mindre i str. Har lest masse her inne, lest på matmor sine sider og. Hvordan ville dere gått frem?? Pr i dag står bura på siden av enaannen å de snuser gjennom gitteret, hvordan går jeg frem, hva ville DU gjort?? Og en ting til, når de hilser for første gang hvor langt skal man la det gå, med puffing og slikt før man skiller dem??

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Tror ikke det finnes noe fasitsvar ;)
I og med at du har to voksne par er noe av problemet å ha hender nok. Hvis to ryker uklar rekker du nok å skille dem, men du risikerer at de to resterende fyker på hverandre mens du håndterer de to første.
Nå er det jo slett ikke sikkert det går slik. Men for sikkerhets skyld ville jeg latt to rotter hilse på hverandre først, og så utvidet til tre hvis det gikk bra. Når man starter med den fjerde? Jeg ville ha ventet til jeg følte med nogenlunde sikker på at burkameraten forholdt seg rolig og ikke fikk bank. Men den eneste gangen jeg har prøvd å introdusere to voksne på én gang gikk det så greit at jeg hadde alle (9) hannene ute på lekearealet sammeni løpet av et par timer - og det tror jeg ikke er vanlig.

Hvis du starter med beta'ene, ser hvilken av dem som har overtaket, og så introduserer alfa'en som står sammen med den tøffeste beta'en?

Avledning og prating kan virke bra under en introduksjon. Hvis en av mine karer reiser bust, hender det jeg kan få det under kontroll bare ved å kjæle med ham uten å ta ham av bordet. Jeg stryker busten ned, og det hjelper på de andre også, for busten er et signal til dem om å
gjøre seg kampklar. Å ha masse godbiter i bakhånd hjelper også.

Noen rotter bruker lang tid på å "manne" seg opp til kamp, og det er lett å bryte av når man ser at det går mot klabb og babb. Andre bare flyr rett på. Dessuten er det ikke sikkert rottene føler de er ferdige med maktdisputten etter de første møtene. En forsiktig rotte kan godt bruke tid på å vurdere styrken og svakheten til motstanderen før den bestemmer seg for å ta opp kampen. Dessuten er det noen hanner som signaliserer veldig kraftig med duft at "her blir det kamp", og denne duften går visst rett til hjernen på andre rotter. Den kan få ellers gode venner til å angripe hverandre, selv om rotta som laget duften ikke er der lenger. Jeg ville ikke ha trodd det hvis jeg ikke hadde sett det selv...

Det er mye som kan gå galt, så det lønner seg å være forsiktig - men det kan altså gå veldig bra også :)

sussa
Pinky
Posts: 25
Joined: 16 Jan 2008, 23:56

Tusen takk

Post by sussa »

:D Tusen takk for svar, har bytta et par ting i bura å tenker jeg tar det rolig..Tusen takk for gode råd, håper at dette går bra.. :)

Najmy

Post by Najmy »

Jeg pleier bare å slipe de sammen.. Det har gått veldig fint til nå.. Snuser litt i rumpene til hverandre å kysser liitt av og til :)

Post Reply