Bøllefrø!

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
nelly
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 23 May 2008, 16:47
Location: Bergen

Bøllefrø!

Post by nelly »

Har fått hjem en liten rottegutt som har vist seg å være en liten bølle. Den første delen av introduksjonen (lukte på papir og stoffbiter med de andre sin lukt på, og møte på nøytralt sted) gikk helt fint, regnet ikke med at det skulle bli problemer heller, for de rottene jeg har fra før har tatt imot nye uten problemer før. Men så skulle minsten inn i de andre sitt bur som var nyvasket for anledningen. Da begynte minsten å bølle med de tre andre rottene. Han legger seg på lur og når han tror de andre ikke ser hopper han frem og biter dem i ryggen eller halen (ikke hardt, tror han bare leker). De to eldste rottene bryr seg ikke så mye, men legger han på rygg og tvangsvasker han ganske heftig. Den minste rotta vi hadde fra før derimot tar "lekeslossingen" som en trussel og hveser mens den hopper sidelengs og pelsen stritter (har enda ikke bitt den lille, men det ser litt skummelt ut), minsten på sin side stiller seg på to, bokser med potene og biter den andre på snuten når han får sjansen. Trodde først at minsten ville gi seg med herjinga når han var blitt lagt i bakken noen ganger, men det virker ikke sånn.
Er redd for at de andre skal bli så irriterte at de biter skikkelig. Skal jeg bare la dem holde på og satse på at det ordner seg av seg selv? Skjønner ikke helt hvorfor minsten er så bøllete, er han redd de andre og skal forsvare seg? Selv om det ser mest ut som lek? :hm:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det hørtes litt spesielt ut hvis den minste faktisk biter en anne rotte på snuten. Biter han gjennom huden?

nelly
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 23 May 2008, 16:47
Location: Bergen

Post by nelly »

Neida, minsten bare napper litt, men den andre rotta (Merlin) går helt av skaftet når han blir "mobbet" sånn. Kjempesinna, selv om han ikke har bitt (enda... :shock: ). Merlin var ganske nervøs da vi fikk han og er fremdeles litt skvetten. Han hadde stått en stund alene og "terrorisert" litt av en større rotte som de forrige eierne hadde prøvd å sette han sammen med. Tenkte at det kanskje var derfor han ikke tåler å bli ærtet på av minsten.

nelly
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 23 May 2008, 16:47
Location: Bergen

Post by nelly »

Nå biter minsten Merlin :( Har vært et voldsomt rabalder i buret i dag, og så i kveld at Merlin hadde flere små bittsår i siden. Bøllefrøet har ingen sår, så vidt jeg kunne se. Tror ikke den minste er noen fare for Merlin, selv om han biter, Merlin er ganske mye større, men det er vel ikke så bra at han bir bitt så det blør...?
Bør jeg gjøre noe, eller skal jeg bare la det være og håpe at de finner ut av det selv? :(

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det høres ikke bra ut i det heletatt :( En så ung rotte som biter hull på andre, altså. Det er ikke riktig å la ham stå sammen med Merlin når han holder på slik. Du kan prøve å skille dem, og la den nye stå sammen med en av gamlingene som er tøffe nok, og Merlin sammen med den andre, i håp om at han lærer bedre takter. Men jeg vet ikke om det hjelper - jeg har aldri hørt om noe slikt før. Hvor gammel er den lille, ca?

nelly
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 23 May 2008, 16:47
Location: Bergen

Post by nelly »

Den minste er 9-10 uker gammel. Det er rart, ja. Ingen av de andre rottene mine har vært sånn. Men jeg tror kanskje han biter i forsvar fordi Merlin puffer seg opp og hveser til han. Så på en måte er det Merlin som setter det i gang. Den minste går greit sammen med de andre (sover i hengekøyen sammen o.l.), men Merlin vil liksom ikke godta den lille. Jeg tenkte at det kom til å gå seg til siden det bare var litt "demonstrasjoner" (puffing med pelsen og sånt) og ikke slossing, men det virker som om det bare har eskalert... :shock:
Nå har minsten barrikadert seg i et rør (han har laget er "propp" av papir i begge ender) og nekter å komme ut... :(

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det får så være at Merlin har traumer som gjør ham sensitiv for noen typer adferd, men han blir i alle fall ikke bedre av å gå sammen med "Bøllefrøet" :?
Og "Bøllefrøet" kan ikke fortsette med den oppførselen overfor andre heller. Hvis han ikke lærer seg av med å bite andre rotter til blods (om det går å avlære) kan det gå riktig galt når han blir litt større og kommer i pubertet :( Det behøver ikke være lenge til.
"Bøllefrøet" er tydelig utrygg når han forskanser seg i røret, så både for Merlins og for hans del synes jeg det er nødvendig å skille dem fortest mulig.

nelly
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 23 May 2008, 16:47
Location: Bergen

Post by nelly »

Tusen takk for svar :) Satt og så på dem i sted og så bøllefrøet lene seg ut av røret sitt og bite Merlin i øret (ikke noe blod, men likevel...), helt uprovosert :evil: Helt enig i at de ikke kan fortsette sånn. Du sa det går an å avlære, har du noe tips? Er jo veldig glad i tassen så jeg har ikke lyst til å omplasse han (ikke sikkert det hjelper heller, viss det er den lille som er problemet, sa kommer han vel bare til å skape problemer i en ny flokk).

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Hadde det vært deg han bet, så... Da kunne du ha reagert hver gang. Eller hvis han bet, men ikke så hardt at det ble hull. Jeg vet ikke om noen her har klart å kurere en rotte som har bidt andre rotter til blods gjentatte ganger, annet enn ved kastrering, og det er han for ung til ennå. For å få endret adferden deres må man reagere hver gang de gjør noe galt i en periode - og du kan ikke overvåke ham hele tiden i buret når han er sammen med de andre.

Jeg ville forsøkt å sette ham sammen med den tøffeste av guttene dine, siden de ser ut til å holde styr på ham fortsatt, luftet ham sammen med alle og sittet klar med en spruteflaske for hver gang han begynte med snike-seg-innpå :hm:

Jeg vet ikke om du har fått rotta fra butikk eller fra private, men synes du bør gi tilbakemelding om adferden hans.
:rottehode:

nelly
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 23 May 2008, 16:47
Location: Bergen

Post by nelly »

Tror kanskje Merlin har kommet i litt ungdomsopprør, eller noe sånt (han er ca 4 mnd). Han har begynt å markere rundtomkring (det har han aldri gjort før) og ypper med alfarotta vår (samtidig som han hyler høyt som om det var alfaen som plaget Merlin og ikke omvendt :roll: ). Kan det hende at det har noe å si for problemene? At Merlin prøver å komme seg opp på rangstigen med å "terrorisere" den eneste som er svakere enn han? Og at minsten tar igjen for å forsvare seg? Men minsten burde jo bare lagt seg på rygg og ikke bitt...
Jeg er veldig i tvil av og til om hva det er som egentlig skjer og hvem det er som er skyld i rabalderet...Av og til virker det som det er den ene, så ser det ut som det er den andre...

Men nå er jeg hjemme hele dagen og leser til eksamen, så nå har jeg satt med foran buret så jeg kan ha et øye med dem og se hva som skjer, evt. gripe inn viss det skulle gå hard for seg igjen.
Er det vanlig å ha en sånn "tenåringsperiode" eller hva det er for noe han har? Hvor lenge varer det, i tilfelle? Broren til Merlin har ikke vist noe sånn adferd.
Det ble viss en litt lang og diffus tråd det her, men synes det er litt spennende med "rottepsykologi" :D Og så vil jeg jo så gjerne at flokken skal fungere....

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er veldig, veldig forskjell på disse rotteguttene når de kommer i hormonalderen :) Nå har jeg sett 6 stykker gå gjennom perioden (siden halvparten av rottene mine har vært omplasseringsrotter som var eldre da de kom), og ingen har vært helt lik. Den syvende holder på nå. En av guttene skulle markere på alt - men han kom faktisk hit samtidig med at han gikk i pubertet, så han er litt unnskylt. Pubertet + intro samtidig var en opplevelse. Han var veldig "eglete" i tillegg, skulle innpå alle andre rotter og skubbe eller skvette på dem, men han bet aldri. Så har jeg hatt tre som det var veldig lite og kortvarig bråk med, og en fjerde som foreløpig ser ut til å ta det på samme måten. Han startet opp for et par uker siden. De har stort sett vært fornøyd med å gnage på treverk og å bartefekte en sjelden gang. De har nok hatt noen mer alvorlige møter, for jeg så klypesår på rumpa til en av dem, men jeg oppdaget aldri noe tull direkte.

Én gikk fra å være vettskremt og nervøs til å bli småbøllete - ham måtte jeg senere avlive pga. nerver da hormonene la seg, og han ble redd alt. Jeg regner med at han skadet noen lettere undervegs før det ble for ille og han utviklet mataggresjon på toppen av alt annet. Én måtte jeg kastrere pga. aggresjon, men det tok så lang tid å finne ut at det var ham som laget skadene at han for lengst var ute av puberteten da jeg fikk ordnet det. En gutt tror jeg nettopp er over det verste pubertetsbråket. Han har ligget på et mellomstadium mellom de tre/fire snilleste og de to problematiske, og jeg vet ikke mer om hvordan han kommer til å utvikle seg før jeg har sett ham sammen med en fremmed voksen han.

Guttene mine foretrekker å ta oppgjørene sine når jeg ligger og sover eller er ute av huset. Derfor er det ikke alltid mulig å rekonstruere hvem som gar vært i tottene på hverandre :?

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Mine (f. 12.september.08) er nå ganske tullete med hverandre. De står ofte på bakbeina og "stirrer hverandre i senk", og noen ganger sloss så vidt. Det er sjeldent de skriker, men noen få ganger. Det har aldri blitt sår eller lignende.

Håper på en grei pubertetstid med dem, men tror Bueno blir litt tullete..

Post Reply