Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post Reply
Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by Matmor »

Jeg foreslår endringer uthevet med rødt - legges til, og blått - fjernes, i paragraf 4 i avlsveiledningen til NTF.

4) NTF anbefaler ikke avl på longhair, hårløse eller haleløse rotter, og heller ikke på rotter som sammen kan produsere Black Eyed White, da undersøkelser har vist at det ofte oppstår fysiologiske problemer hos disse variantene, som ikke er ønskelig i et normalt rottehold.

Hvorfor:

Med hårløse rotter menes rotter som har mutasjonene Hairless eller Fuzz. Hårløse rotter og longhair-rotter har en medfødt defekt som gjør hunnrottene til "dårlige mødre": De mangler ofte dievorter og produserer lite eller ikke noe melk , longhair også fordi den er utsatt for mastitt. Hårløse har (fjernes: og) ofte (fjernes: har) fødselsproblemer.

(resten av forklaringen er ikke endret.)



Grunnen er at mutasjoner med lik arvegang og like ulemper skal vurderes likt. Konsekvensen av mastitt og manglende dievorter er dessverre at hele rottekull risikerer å sulte ihjel hvis man ikke har en annen melkeproduserende hunrotte som kan hjelpe til. Dessuten er mastitt – jurbetennelse - en smertefull tilstand for hunnene. Både fordi uplanlagte svangerskap er svært vanlig i rottemiljøet, fordi vi må regne med at eierene ikke kjenner til problemene med longhair, og fordi en longhair rotte vil gi arveanlegget for defekte dievorter videre til alle ungene mener jeg at den hører hjemme på samme liste som hårløse rotter.

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by miriam »

Jeg er helt enig !
-Miriam

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by Matmor »

Foreslår at eventuell debatt tas under Avl og genetikk, slik at det ikke blir vanskelig å holde styr på hva som er forslagene.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by BlackNenne »

Fra en annen tråd:
Larm wrote:Tror det er litt misforståelser ute og går her.
Det tar ikke lang tid for betalende medlemmer pga at sekretær bruker lang tid.
Det er prosessen fra at innbetalingen registreres i banken til NTF (tar gjerne noen dager etter at betalingen har fofalt i medlemmets bank), kasserer sjekker for innbetalinger i NTF sin bank (1 gang i uken), så sendes det beskjed til sekretær som generer medlemsnr og sender velkomstmail, og så må personene selv sjekke om velkomstmailen har kommet (den havner dessverre ofte i useriøs e-post). Det er ofte det siste som gjør at folk ikke tror de har fått velkomstmail, nemlig at den ikke havner i innboks.
Det er altså ikke pga at sekretæren ikke gjør jobben sin :wink:

Ville bare oppklare dette siden flere nvnte dette spesielt :cheer:
Hva med å gi folk tilgang til medlemsforumet med en gang de melder seg inn? Så kan man heller fjerne tilgangen hvis betaling uteblir. Tror uansett ikke det er så mange som vil spekulere i å snylte til seg midlertidig gratis tilgang på medlemsforumet. Man kunne f.eks gi nye medlemmer en frist for innbetaling. Dette kunne det isåfall informeres om her: http://www.tamrotter.com/omntf/ntf_medlemsfordeler.php

En annen ting er at dette må gå igjennom så mange ledd som det gjør i dag. Det må være mulig å kunne gi èn person ansvaret for flere ting, enn at det skal spres over mange personer, siden det er dette som ofte tar tid.

Og hvis det som skrives over her stemmer tidsmessig, så burde det jo ta maks et par uker og ikke over en måned slik det gjorde tidligere i høst da jeg meldte meg inn igjen etter et års opphold.
Velkomst-mail mottokk jeg heller ikke, enda jeg sjekket søppelposten daglig og nedjusterte det strenge spam-filteret jeg har på mailen min.
Vet at dette kan være et problem for enkelte, men i mitt tilfelle var det ikke det.
Jeg fikk tilgang fordi jeg tok kontakt selv og etterlyste medlemstilgang.
Det er jo greit nok for meg som har vært medlem før og dermed har vært igjennom samme mølla tidligere, men jeg vil se for meg at dette blir ganske knotete for nye medlemmer som kanskje ikke vet hvem de skal henvende seg til hvis systemet med velkomst-mailen svikter.

Så må jeg bare tilføye at jeg har forståelse for at det er personer som gjør dette på frivillig basis og på egen fritid, så dette er ikke ment som kjeft, kun forslag til forbedring. :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by wollf »

Enig i ditt forslag. Mener dette er noe som bør følges opp videre

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by BlackNenne »

Også kunne det kanskje være greit å linke direkte til meldemskjemaet fra en synlig plass på forumet, istedenfor at man må klikke seg videre til NTFs nettside for å finne frem.
Det er jo ofte slik at folk finner frem til forumet vårt før de har funnet selve nettsiden til NTF. Sånn var det iallefall for min del en gang i tiden, og da gikk det vel et halvt års tid før jeg meldte meg inn. :crazy:
Slik ville det være lettere for nye forumbrukere å få vite hvilke fordeler man får ved å melde seg inn. Kanskje man også ville fått flere medlemmer. :)

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by Larm »

Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by BlackNenne »

Ja jeg vet det står der, men jeg tenkte på en enda mer synlig plass enn noe som er gjemt i en underkategori.
Noe man kanskje blir møtt med når man kommer på hovedsiden. En link over alle kategoriene eller noe slikt, sånn som linken til Ntfs nettside. :)
Det hender jo at nye forumbrukere stiller spørsmål om hvordan man melder seg inn, så da tyder det jo på at de ikke har funnet skjemaet.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by wollf »

Image

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by sanca »

YES wollf!!!! Det savner vi!!! :happy:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by wollf »

jeg lurer på om styret kan ha sin egen profil, slik at når de sender pm til folk ang ting som ikke altid blir oppfattet så koselig så slipper det å gå ut over en enkeltperson.
eks:
jeg er i styret og skal si til medlem123 at denne personen må holde seg til reglene og ikke komme med personangrep. jeg har selv deltatt i diskusjonen dette foregikk på og vært enig i den andre parten. og så må jeg da skrive til meldem123 at denne personen må slutte med dette. JEG som person er ikke objektiv i denne saken, men jeg skriver ikke på mine vegner med på styrets, selv om mitt nick/profil er den som leverer beskjeden.
hvem tror du medlem123 blir sint på? eller føler var uretferdig og partisk?

en styreprofil bør kanskje være en av sektretærs oppgaver, og så overlevere beskjeder mellom styre og bruker...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by wollf »

samme gjelder kanskje moderator?

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by Tonje Lenore »

ja, enig i forslaget wollf!
om sekretæren tar på seg den oppgaven med å være "nøytral" vil det bli bedre i forholdt til at ting blir tatt opp på en bedre måte i tillegg til at ting som blir tatt opp burde bli sagt på en litt mer annerledes måte, i forhold til at om sekretæren tar det opp på styrets vegne og er nøytral syns jeg setningen burde begynne med:
" Dette er noe styret trenger å ta opp med deg, som sekretær er jeg nøytral og tar ingen side i denne saken, hvis du vil viderebringe beskjed til styret vil jeg sende den videre til styret"

Hvert fall noe i den duren slik at ting ikke blir oppfattet negativt eller på noe som helst måte som et "angrep" til den personen det blir tatt opp til.
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by wollf »

mhm...
for medlemmene av styret er også aktive her inne privat og det kan fort bli vanskelig å skille mellom person og sak. nok et eks:

det er en diskusjon om uansvarlig av, det medlem123 og moderator kommer i en diskusjon, medlem123 kommer med en veldig frekk uttalelse. det er ingen andre moderatorer på forumet, men den kommentaren er grov og bør redigeres fort. om moderator som har vært delaktig i diskusjonen med sin private profil modererer nå vil det bli oppfattet feil. men denne personen kan gå inn på moderator profil og fjerne denne kommentaren.
en moderator profil bli totalt nøytral, den vil kunne vises tydelig og ingen vil føle at den og den personen er teit for å ikke tåle mer enn den gjør. ingen vet hvem av moderatorene som har redigert og kan heller ikke klandre den ene eller den andre. vil man klage går dette til morderatorene som gruppe og ikke som person

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by wollf »

forslag til sak på årsmøtet. frist for å stemme på saker og verv bør være lenger, jeg synes en uke er litt lite.
synes saker og slikt bør legges ut tidligere slik at man får minimum 2 uker på seg på å stemme.
vi får heller være tidligere ute med å komme med saksliste, verv for valg og slikt tidligere i desember enn det som har blitt gjort til nå

Post Reply