Jeg har nevnt dette et annet sted, men tror det kan være lurt å komme med det i en egen tråd i forkant av årsmøtet.
Vurdering av ordningen med valgkommitté
a) Vi har nå hatt valgkommitte med 3 valgte medlemmer i 2 år. Valgkommitteen skulle være en prøveordning, var tanken da den ble opprettet, så det er rimelig å ta opp til vurdering : Skal foreningen fortsette å ha en valgkommitte?
Dersom foreningen finner ut at de vil forsette å ha en valgkommitte har jeg to forslag.
b) Det ene er at perioden valgkommitteen sitter for, endres fra 3 år til 1 år. Erfaringsmessig er 3 år alt for lenge å binde seg for. Selv ikke de "tunge" vervene i styret varer mer enn 2 år av gangen.
c) Den andre er at valgkommitteen krympes fra 3 til 2 medlemmer.
Grunnen er at det kan være vanskelig nok å finne kandidater både til styret og til valgkommitteen, og at det ikke er nødvendig å være så mange for å få jobben gjort. Jeg synes ikke det er heldig at folk i valgkommitteen er styremedlemer i eksisterende styre eller selv stiller som kandidater ved valget. Dersom folk er villige til å gjøre en innsats for foreningen hadde det kanskje vært mulig å bruke dem mer effektivt til andre ting enn et ekstra medlem i valgkommitteen.
Forslag om saker til årsmøtet 2013
-
- Betarotte
Re: Forslag om saker til årsmøtet 2013
:liker:Matmor wrote:Jeg har nevnt dette et annet sted, men tror det kan være lurt å komme med det i en egen tråd i forkant av årsmøtet.
Vurdering av ordningen med valgkommitté
a) Vi har nå hatt valgkommitte med 3 valgte medlemmer i 2 år. Valgkommitteen skulle være en prøveordning, var tanken da den ble opprettet, så det er rimelig å ta opp til vurdering : Skal foreningen fortsette å ha en valgkommitte?
Dersom foreningen finner ut at de vil forsette å ha en valgkommitte har jeg to forslag.
b) Det ene er at perioden valgkommitteen sitter for, endres fra 3 år til 1 år. Erfaringsmessig er 3 år alt for lenge å binde seg for. Selv ikke de "tunge" vervene i styret varer mer enn 2 år av gangen.
c) Den andre er at valgkommitteen krympes fra 3 til 2 medlemmer.
Grunnen er at det kan være vanskelig nok å finne kandidater både til styret og til valgkommitteen, og at det ikke er nødvendig å være så mange for å få jobben gjort. Jeg synes ikke det er heldig at folk i valgkommitteen er styremedlemer i eksisterende styre eller selv stiller som kandidater ved valget. Dersom folk er villige til å gjøre en innsats for foreningen hadde det kanskje vært mulig å bruke dem mer effektivt til andre ting enn et ekstra medlem i valgkommitteen.
Jeg har sagt ja til å stille som kandidat til valgkommitteen, men er enig med matmor i at 3 år er for lenge å binde seg for de aller fleste.
Hvis det vedtas at det fortsatt skal være en valgkommitte, og jeg skulle ende opp med å sitte i den, så vil jeg selvfølgelig vurdere igjen neste år om jeg vil stille som kandidat igjen, for jeg har jo ingen planer om å slutte med rottehold med det første.
Ettersom jeg forstod så var det også mangel på kandidater til valgkommitteen, så en 3års periode kan jo virke litt avskrekkende for den som kanskje sitter og vurderer å stille som kandidat. :cheerful:
Re: Forslag om saker til årsmøtet 2013
Ligger en infotråd om årsmøtet og forslag til årsmøtet under info fra styret:-)