Forslag om saker til årsmøtet 2013

Post Reply
Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Forslag om saker til årsmøtet 2013

Post by Matmor »

Jeg har nevnt dette et annet sted, men tror det kan være lurt å komme med det i en egen tråd i forkant av årsmøtet.
Vurdering av ordningen med valgkommitté

a) Vi har nå hatt valgkommitte med 3 valgte medlemmer i 2 år. Valgkommitteen skulle være en prøveordning, var tanken da den ble opprettet, så det er rimelig å ta opp til vurdering : Skal foreningen fortsette å ha en valgkommitte?

Dersom foreningen finner ut at de vil forsette å ha en valgkommitte har jeg to forslag.
b) Det ene er at perioden valgkommitteen sitter for, endres fra 3 år til 1 år. Erfaringsmessig er 3 år alt for lenge å binde seg for. Selv ikke de "tunge" vervene i styret varer mer enn 2 år av gangen.
c) Den andre er at valgkommitteen krympes fra 3 til 2 medlemmer.
Grunnen er at det kan være vanskelig nok å finne kandidater både til styret og til valgkommitteen, og at det ikke er nødvendig å være så mange for å få jobben gjort. Jeg synes ikke det er heldig at folk i valgkommitteen er styremedlemer i eksisterende styre eller selv stiller som kandidater ved valget. Dersom folk er villige til å gjøre en innsats for foreningen hadde det kanskje vært mulig å bruke dem mer effektivt til andre ting enn et ekstra medlem i valgkommitteen.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Forslag om saker til årsmøtet 2013

Post by BlackNenne »

Matmor wrote:Jeg har nevnt dette et annet sted, men tror det kan være lurt å komme med det i en egen tråd i forkant av årsmøtet.
Vurdering av ordningen med valgkommitté

a) Vi har nå hatt valgkommitte med 3 valgte medlemmer i 2 år. Valgkommitteen skulle være en prøveordning, var tanken da den ble opprettet, så det er rimelig å ta opp til vurdering : Skal foreningen fortsette å ha en valgkommitte?

Dersom foreningen finner ut at de vil forsette å ha en valgkommitte har jeg to forslag.
b) Det ene er at perioden valgkommitteen sitter for, endres fra 3 år til 1 år. Erfaringsmessig er 3 år alt for lenge å binde seg for. Selv ikke de "tunge" vervene i styret varer mer enn 2 år av gangen.
c) Den andre er at valgkommitteen krympes fra 3 til 2 medlemmer.
Grunnen er at det kan være vanskelig nok å finne kandidater både til styret og til valgkommitteen, og at det ikke er nødvendig å være så mange for å få jobben gjort. Jeg synes ikke det er heldig at folk i valgkommitteen er styremedlemer i eksisterende styre eller selv stiller som kandidater ved valget. Dersom folk er villige til å gjøre en innsats for foreningen hadde det kanskje vært mulig å bruke dem mer effektivt til andre ting enn et ekstra medlem i valgkommitteen.
:liker:

Jeg har sagt ja til å stille som kandidat til valgkommitteen, men er enig med matmor i at 3 år er for lenge å binde seg for de aller fleste.
Hvis det vedtas at det fortsatt skal være en valgkommitte, og jeg skulle ende opp med å sitte i den, så vil jeg selvfølgelig vurdere igjen neste år om jeg vil stille som kandidat igjen, for jeg har jo ingen planer om å slutte med rottehold med det første. :wink:
Ettersom jeg forstod så var det også mangel på kandidater til valgkommitteen, så en 3års periode kan jo virke litt avskrekkende for den som kanskje sitter og vurderer å stille som kandidat. :cheerful:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Forslag om saker til årsmøtet 2013

Post by wollf »

Ligger en infotråd om årsmøtet og forslag til årsmøtet under info fra styret:-)

Post Reply