Annonsering av varianter som NTF ikke støtter avl på
Annonsering av varianter som NTF ikke støtter avl på
Bør det være lov å annonsere for kull der det kan komme varianter som NTF ikke anbefaler avl på, eller kull etter foreldre som er eller bærer disse variantene?
-
- Gammelrotte
Jeg mener at NTF bør få lov til å sette et standpunkt når det gjelder avl på ekstreme varianter som feks Manx og Hårløse, men det er jo ikke så mye avl på disse variantene i norge.. Og det er klart at de kan selge de på finn.no og dyrenett, men da har iallefall NTF tatt et standpunkt..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon
Jeg er enig. Hvis det er noen mutasjoner som bærer med seg mye som helt klart gjør livet vanskelig for dem.
Jeg mener så klart ikke at man ikke skal ta seg av de dyrene som allerede finnes, uansett "handicap", men jeg mener at hårløs og haleløs er mutasjoner som er bare for å underholde oss, og er bare til hinder for rottene.
Rex og dobbelrex klarer seg jo, men jeg tror nok at de også har et mer vanskelig liv pga mutasjonene. Jeg er imot dobbelrex, klarer ikke helt å bestemme meg for rex, men hvis jeg skulle avlet selv, ville jeg ikke avlet på rex.
Ludde jeg hadde hadde røde øyne. Jeg merket godt at det preget ham på en negativ måte. Klart han klarte seg, men det hemmet ham helt klart. Jeg tenkte egentlig at jeg ikke skulle ha flere rotter med røde øyne. Men så kom det to omplasseringsgutter min vei, ene mest sannsynlig red eyed himalaya (finnes det black eyed?) og da måtte jeg ta dem inn.. Og da de desverre ikke overlevde kastrering, har jeg etter hvert bestillt rotter fra Tora, og de har røde øyne. Ikke helt det jeg ønsket meg optimalt sett, men... Jeg vil ha likevel. Men tror kanskje at dette blir siste rødøyde rottene mine. Og i hvert fall første og siste jeg skaffer meg fra de er små. Omplassering er noe annet...
For at dette ikke skal bli for OT... Jeg mener at manx og hårløs er noe vi her ikke burde støtte, for dette blir for langt bort fra det jeg kan se på som forutsetninger for at en rotte skal ha det bra. Dobbelrex er jeg litt skeptisk til, men tror ikke det er nok oppslutning om den meningen til at NTF burde gå ut mot dette. Rex og røde øyne er noe man bør ta hensyn til at kan fungere som handicap for rotten, men jeg kan ikke helt se for meg at man kan gå ut her og nekte annonser for dette.
Sååå.. Jeg er stort sett enig med dem som har snakket før meg...
Jeg mener så klart ikke at man ikke skal ta seg av de dyrene som allerede finnes, uansett "handicap", men jeg mener at hårløs og haleløs er mutasjoner som er bare for å underholde oss, og er bare til hinder for rottene.
Rex og dobbelrex klarer seg jo, men jeg tror nok at de også har et mer vanskelig liv pga mutasjonene. Jeg er imot dobbelrex, klarer ikke helt å bestemme meg for rex, men hvis jeg skulle avlet selv, ville jeg ikke avlet på rex.
Ludde jeg hadde hadde røde øyne. Jeg merket godt at det preget ham på en negativ måte. Klart han klarte seg, men det hemmet ham helt klart. Jeg tenkte egentlig at jeg ikke skulle ha flere rotter med røde øyne. Men så kom det to omplasseringsgutter min vei, ene mest sannsynlig red eyed himalaya (finnes det black eyed?) og da måtte jeg ta dem inn.. Og da de desverre ikke overlevde kastrering, har jeg etter hvert bestillt rotter fra Tora, og de har røde øyne. Ikke helt det jeg ønsket meg optimalt sett, men... Jeg vil ha likevel. Men tror kanskje at dette blir siste rødøyde rottene mine. Og i hvert fall første og siste jeg skaffer meg fra de er små. Omplassering er noe annet...
For at dette ikke skal bli for OT... Jeg mener at manx og hårløs er noe vi her ikke burde støtte, for dette blir for langt bort fra det jeg kan se på som forutsetninger for at en rotte skal ha det bra. Dobbelrex er jeg litt skeptisk til, men tror ikke det er nok oppslutning om den meningen til at NTF burde gå ut mot dette. Rex og røde øyne er noe man bør ta hensyn til at kan fungere som handicap for rotten, men jeg kan ikke helt se for meg at man kan gå ut her og nekte annonser for dette.
Sååå.. Jeg er stort sett enig med dem som har snakket før meg...
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna
Jeg mener i dette spørsmålet, at NTF godt kan sette ned foten for avertering i forhold til de avlerne som bevisst går inn og avler på rotter som eksempelvis manx. Da er det selfølgelig lurt å gjøre som dere gjør nå, å spørre medlemmene før et forbud bør vedtas. På den måten kan massen i NTF få være med å bestemme. Får dere ikke mange tilbakemeldinger kan man anta at de som tier samtykker, og heller forholde seg til de som mener noe om temaet. Flott initiativ
Det var det som var poenget mitt At om folk ikke får annonsere her, så burde det ikke bli så mye ramaskrik, ettersom de fortsatt har finn.no og Dyrenett å annonsere på.torasrotter wrote:Jeg mener at NTF bør få lov til å sette et standpunkt når det gjelder avl på ekstreme varianter som feks Manx og Hårløse, men det er jo ikke så mye avl på disse variantene i norge.. Og det er klart at de kan selge de på finn.no og dyrenett, men da har iallefall NTF tatt et standpunkt..
-
- Gammelrotte
Ahhh ja men da er vi jo enigeTonje! wrote:Det var det som var poenget mitt At om folk ikke får annonsere her, så burde det ikke bli så mye ramaskrik, ettersom de fortsatt har finn.no og Dyrenett å annonsere på.torasrotter wrote:Jeg mener at NTF bør få lov til å sette et standpunkt når det gjelder avl på ekstreme varianter som feks Manx og Hårløse, men det er jo ikke så mye avl på disse variantene i norge.. Og det er klart at de kan selge de på finn.no og dyrenett, men da har iallefall NTF tatt et standpunkt..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
-
- Alfatryne
hmmm, lese vedtektene omigjen
jeg ønsker et åpent forum, men en klar profil på etikk/ dyrevelferd.
sendt deg pm, Heidi, og imens diskuterer vi i styret.
jeg ønsker et åpent forum, men en klar profil på etikk/ dyrevelferd.
sendt deg pm, Heidi, og imens diskuterer vi i styret.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!
Du har virkelig gitt oss en utfordring her, Heidi Vi har diskutert det i styret, men vi er veldig uenige. Vi har også vurdert å vente til årsmøte så medlemmene kan være med å bestemme. Nå som juleferien vår er over er diskusjonen i styret i gang igjen, denne gangen med kniven på strupen fordi årsmøte er rett rundt hjørne. I mellomtiden setter vi pris på meninger fra medlemmer og brukere av forumet!