Topolinis 5.kull ventes 15.August...

Det gamle rottekullforumet, denne delen er nå låst.

Moderator: Moderatorer

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Topolinis 5.kull ventes 15.August...

Post by Topolinis »

Og så skjedde det hos oss også.. Jentene kom seg ut, og koste seg skikkelig sammen med guttene natt til 25.Juli. Resultatet ble kul på Vaniljes mage, og etterhvert unger i redet. Ungene vil bli registrert, og selges med kjøpsbevis og stamtavle. Men da Vaniljes bakgrunn er ukjent vil ungene komme med avlsrestriksjoner. Det eneste positive med dette kullet er at faren kommer fra en frisk og fin linje, og at han forhåpentligvis har gitt sine gode gener videre til dette kullet. Vanilje veide kun 248 gram ved parring, og fylte 4 mnd. en uke etter parring. Frem til nå har Vanilje ikke vært syk, og hun godtar nye rotter uten problemer. Hun er svært tillitsfull ovenfor mennesker, og har ikke vist tegn til aggressjon. Hun ble kjøpt på Tropehagen Zoo, City Syd den 5.Mai 2004 - da sammen med sin søster Mille. Mille døde dessverre da hun fikk en pelletsbit i halsen, og vi kjente henne bare en kort stund.

Når det gjelder far til disse ungene, er det bare to mulige fedre. Melody's Milos eller Melody's Skiathos. Guttene fylte 3 mnd den 6. August, og er alt for unge til å ha noe med damer å gjøre ennå. Men en av de fant tydeligvis ut hvordan det skulle gjøres. Pga dette vil ungene komme med stamtavle, der alt bak far er kjent, men ikke hvem far er. Mulig vil ungene vise oss hvem av de to som er den skyldige på tegning/farge. Men det vil ikke være helt sikkert, da de begge kan bære på de samme genene.

Info om ungene, og deres oppvekst vil komme her, og på hjemmesiden min: www.topolinis.tk
Mvh Ida S. Eggen

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Det var da ærgeligt :( Men i det mindste er det nogenlunde nemt at udelukke den ene af fædrene, når ungerne begynder at få pels... Skiathos + Vanilje vil f.eks. ikke kunne få berkshire unger ;)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Men Milos trenger heller ikke gi berkshireunger eller? :roll:
Mvh Ida S. Eggen

Ny rotte-eier

Post by Ny rotte-eier »

Jeg er ny her, men jeg må bare spørre: er det noe særlig lurt å bruke rotter fra slike tjuvparringer videre i avl, da? Jeg vet ikke noe særlig om dette jeg, men utifra det jeg har lest her om diskusjoner i forhold til avl og parringer osv, så virker det som om det ikke er ønskelig? Andre har blitt så veldig kritisert for ulike parringer, så jeg trodde at de "aktive" her helt uten videre aldri ville bygge videre avl på en tjuvparring...

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Ny rotte-eier wrote:Jeg er ny her, men jeg må bare spørre: er det noe særlig lurt å bruke rotter fra slike tjuvparringer videre i avl, da? Jeg vet ikke noe særlig om dette jeg, men utifra det jeg har lest her om diskusjoner i forhold til avl og parringer osv, så virker det som om det ikke er ønskelig? Andre har blitt så veldig kritisert for ulike parringer, så jeg trodde at de "aktive" her helt uten videre aldri ville bygge videre avl på en tjuvparring...

Hvis du leser innlegget mitt finner du denne setningen:
Men da Vaniljes bakgrunn er ukjent vil ungene komme med avlsrestriksjoner.
Ingen av jentene fra dette kullet kan brukes i videre avl, men hvis guttene holder seg friske etter de har fylt 1 1/2 år så KANSKJE de kan brukes hvis de ikke viser tegn til aggressjon og/eller dårlig helse/immunforsvar. :) Ungene har en stamtavle, derfor selges de også med den. Betyr ikke at de kan brukes i avl, men at foreldrene er kjent. Ikke alle hunder kan brukes i avl pga HD, AD osv men de selges alikevel med stamtavle.
Mvh Ida S. Eggen

Guest

Post by Guest »

Jeg syns at seriøse oppdrettere bør beholde slike uhell hos seg selv jeg, så man ikke er uheldig å spre uhumskheter man ikke vet om engang....hvis man skal gå inn for å prøve å gjøre et seriøst avlsarbeid i Norge da...

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Gjest: Hva mener du burde gjøres med unger fra uplanlagte kull, da?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Jeg er sikker på at hun finner seriøse kjøpere, og seriøse kjøpere følger den kontrakten de skriver under på og kommer ikke til å bruke disse dyrene i avl.
hvis man skal gå inn for å prøve å gjøre et seriøst avlsarbeid i Norge da...
Det gjør man så lenge man selger med kontrakt og det står godt forklart at dette dyret ikke skal brukes til videre avl.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Anonymous wrote:Jeg syns at seriøse oppdrettere bør beholde slike uhell hos seg selv jeg, så man ikke er uheldig å spre uhumskheter man ikke vet om engang....hvis man skal gå inn for å prøve å gjøre et seriøst avlsarbeid i Norge da...
Hvis seriøse oppdrettere skal "beholde disse uhellene hos seg selv", kan de ikke avle lenger. Det begrenser seg hvor mange rotter en kan ha for å ha tid til alle sammen. Uhell kan skje uansett hvor seriøs en er. Og ungene fra disse kullene har like stor rett på et liv i gode omgivelser, som de ungene som er planlagt har.. Forskjellen på å kjøpe en uplanlagt unge hos oppdretter, fremfor å kjøpe rotte på dyrebutikk, er at den uplanlagte er tam, og at den har fått en god oppvekst.
Last edited by Topolinis on 11 Aug 2004, 22:27, edited 1 time in total.
Mvh Ida S. Eggen

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Og at du vet noenlunde hvem foreldrene er, og kan gi kjøperne beskjed om det skulle skje noe med dem, f.eks at en av fedrene (heheh) blir rabiate ved 6 mnd alder.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Heidi wrote:Og at du vet noenlunde hvem foreldrene er, og kan gi kjøperne beskjed om det skulle skje noe med dem, f.eks at en av fedrene (heheh) blir rabiate ved 6 mnd alder.
Akkurat ;)
Mvh Ida S. Eggen

Ny rotte-eier

Post by Ny rotte-eier »

Nå fikk jeg egentlig bare bekreftet det inntrykket jeg har hatt når jeg har lest her en stund... For en uke siden var det ei som fikk masse kjeft her pga en tyvparring... Og her er alt bare fryd og gammen... Maken til forskjellsbehandling og klikker!

Jeg trodde dette var en seriøs forening, med et seriøst forum - men jeg ser jo nå at det er her som mange andre steder, at hvordan man blir mottatt kommer an på hvem man kjenner osv... Så jeg tror jeg takker for meg før jeg i det hele tatt ble medlem, for så utrivelig som det har virket her i det siste frister det ikke særlig å være her mye...

Twinkies

Post by Twinkies »

Det er rart, men akkurat sånn føler jeg det også.....
Har lest endel, og fått nyttig info på dette forumet, men stemningen er her skikkelig ille, frister ikke å skrive her nei, man risikerer jo å bli angrepet fra alle kanter...Og forskjellsbehandlingen er påfallende.... Er noen av dere "bedre" enn andre ?

Shelly

Post by Shelly »

Jeg fikk inntrykket at det var ikke selve tyvparringen som var problemet - accidents do happen - og jeg, og sikkert andre her har opplevd uønsket kull. Problemet virket som det lå i at det var tvil om hvis dette virkelig var en tyvparring, eller hvis eieren hadde satt sammen rottene med vilje, for å få dumboer.

Hvis det var bare tyvparring så var det ikke problem, men diskusjonen var rundt å sette sammen rotter bare for utseende, og uten omtanke for rottenes helse.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Ny rotte-eier wrote:Nå fikk jeg egentlig bare bekreftet det inntrykket jeg har hatt når jeg har lest her en stund... For en uke siden var det ei som fikk masse kjeft her pga en tyvparring... Og her er alt bare fryd og gammen... Maken til forskjellsbehandling og klikker!

Jeg trodde dette var en seriøs forening, med et seriøst forum - men jeg ser jo nå at det er her som mange andre steder, at hvordan man blir mottatt kommer an på hvem man kjenner osv... Så jeg tror jeg takker for meg før jeg i det hele tatt ble medlem, for så utrivelig som det har virket her i det siste frister det ikke særlig å være her mye...
Jeg har valgt å være ærlig, og fortalt de andre på forumet hva som har skjedd hos meg. På den måten blir det ingen grunn til å "kjefte". :)
Mvh Ida S. Eggen

Locked