Endret lukt på avføring - normalt?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Stinelovesrats
Pinky

Endret lukt på avføring - normalt?

Post by Stinelovesrats »

Er litt usikker om dette er rette stedet for spørsmålet mitt, snilt hvis noen vil flytte tråden om jeg har plassert den feil :cheerful:

Har de siste ukene merket en endring i lukten på avføringen til noen av de eldste rottene mine. Det bor hanner i buret, på ca 1 år og 7 måneder. Har alltid vært vant med lukten fra urinen deres, ettersom det er hanner jeg har hatt flest av og lengst. Men for noen uker siden merket jeg plutselig en annen, forferdelig vond lukt, og etter litt undersøking fant jeg ut at det kom fra avføringen. Lukten har blitt værre og værre, og nå har det kommet til et punkt hvor jeg brekker meg hvis jeg sitter i sofaen ved siden av buret og en av dem "takes a dump".
Har ikke opplevd før at lukten på etterlevningene endrer seg så drastisk, og har hatt en del rotter før disse. Lurer på om det er noen andre som har opplevd dette? Jeg har ikke endret noe i kostholdet deres, de spiser samme fôr jeg alltid har gitt dem, som er en blanding av Beaphar Care+ og Supreme Science Selective, begge for rotter. De får goditer av og til(yoghurtdrops med forskjellige smaker, og gnagerstenger en sjelden gang), og små biter av kjøtt, grønnsaker og/eller brød et par-3 ganger i uken.
Har sjekket ut om noe av det jeg har gitt ved siden av basisfôret kan være årsaken til den vonde bæsjelukten, men har ikke klart å finne noen sammenheng. Men samtidig er jeg jo heller ikke sikker på hvor lang tid maten bruker gjennom fordøyelsessystemet deres :huh: For å ta et eksempel: Rottene har ikke spist noe ved siden av basisfôret på 2 dager, men merket nettopp(ca 5 min siden) en fersk bæsjelukt som fikk meg til å brekke meg da jeg satt i sofaen. Det lukter rett og slett forferdelig! :spy: Trodde nesten at en eller flere av dem kunne være dårlige i magen, men avføringen ser normal ut.
Guttene mine er ikke dotrente, så de bæsjer overalt i bunnen av buret, i Nickos Alspån-strøet. Bur-rens skjer ca hver 5. dag, noe som alltid har fungert fint i forhold til lukt. Men nå hender det jo at det lukter d**tt senere på kvelden samme dag som jeg har vasket buret. Ganske frustrerende :bonk:

Håper noen har en idé om hva dette kan komme av, eller har opplevd det samme og har noen tips for hva som kan fungere for å hjelpe til å nøytralisere noe av lukten :goofy:

Matmor
Gammelrotte

Re: Endret lukt på avføring - normalt?

Post by Matmor »

Det er bakteriefloraen i tarmen som gir lukt til avføringen, så hvis lukten endres er tarmfloraen endret. Siden du ikke har endret fóret er det sannsynlig at det har skjedd endringer i rottenes
*immunforsvar
*opptak av næring
eller at de er smittet av en bakterie eller parasitt.

Tipset mitt er å prøve med Zoolac, som inneholder en gunstig bakteriekultur for tarmen. Rottene pleier å elske det. Men hvis det ikke bedres raskt ville jeg ha lagt turen innom veterinær. Det kan hende de trenger behandling for årsaken til at bakteriefloraen er i ulage. :rat:

Stinelovesrats
Pinky

Re: Endret lukt på avføring - normalt?

Post by Stinelovesrats »

Tusen takk for svar! :cheerful:
Skal definitivt prøve med Zoolac for å se om det bedrer seg. Da lurer jeg på om du vet hva doseringen er når man gir Zoolac til rotter?

Post Reply